شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۸۵۵۳
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۵
مجریان بسیاری از برنامه‌های تلویزیونی گفت‌وگومحور با پوشیدن کت‌های تک و طرحدار، سبک نیمه رسمی و نوآورانه‌ای را در قاب جادویی باب کرده‌اند.
هنرآنلاین: این روزها اغلب کت‌های مورد استفاده از سوی مجریان مرد تلویزیون پارچه ساده ندارد و طرح‌دار هستند و از همین رو برآنیم که در این مجال مروری داشته باشیم بر تاریخچه ورود کت‌وشلوار به ایران و چرایی پرطرفدار شدن کت‌های تک و طرحدار و جای طرح این پرسش وجود دارد که به واقع خاستگاه کُت‌های تک و طرحدار بر تن مجریان مرد تلویزیون چیست؟ 

مجریان تلویزیون

در مورد اینکه دقیقاً از چه تاریخ و زمانی کت‌وشلوار به عنوان لباس رسمی مردان ایرانی معرفی شد و کت‌های طرحدار وارد بازار شدند حرف و حدیث زیاد است، اما به طور قطع تا پیش از ظهور پهلوی اول و در عصر قاجار بالاپوش رسمی مردان ایرانی لباسی همچون قبایی بود که اکنون قشر روحانی آن را به تن می‌کنند، با این تفاوت که طول این قبا همچون پالتو تا بالای زانو بود و تفاوت آن با پالتو در این است که پالتو یقه دار است اما قبا جلو بسته.

همزمان با ظهور پهلوی اول و بر سر زبان‌ها افتادن اینکه لباس‌های مردان و زنان باید متحدالشکل باشد البته بر اساس آنچه رضاخان آن را برگرفته از پوشش غربیان اقتباس کرده بود، آن هم در تنها سفر خارجی که به ترکیه داشت آرام‌آرام ذائقه پوششی مردان ایرانی نیز تغییر کرد و با آمدوشد چهره‌های فرنگی به ایران در قالب دیپلمات و هنرمند و ... زمینه برای جایگزینی پوشش رسمی مردان ایرانی با لباسی که از نظر شکل و شمایل شباهت‌هایی با قبا داشت فراهم شد و کت‌وشلوار، فوکول و کراوات آرام‌آرام لباس رایج و رسمی مردان ایرانی شد.

اقبال از کت‌وشلوار در میان مردان ایرانی و نوآوری در طرح‌ها و رنگ‌ها و سبک‌ها به حدی بود که دیری نپایید اغلب اقشار مردمی حتی قشر متدین و دین‌دار نیز لباس‌های رسمی و سنتی خود یعنی قبای پالتوگونه را کنار گذاشتند و به جهت راحتی این نوع پوشش یعنی کت‌وشلوار در روند جاری فعالیت‌های روزمره زندگی ملبس به کت‌وشلوار با الگوی دوخت فرنگی شدند. 

مجریان تلویزیون

محدثه خلیلی سرپرست آموزش جهاد دانشگاهی دانشگاه هنر و فعال حوزه مد و لباس درباره سبک‌های پوششی مجریان مرد تلویزیون و کاربرد کت‌های تک و طرح‌دار در بین آن‌ها  گفت: طرح و نقش روی لباس و خاصه کت مردانه را می‌شود از دو جنبه بررسی کرد: زیبایی‌شناختی، مبادی سواد بصری و تأثیر آن بر مخاطب و دیگر نگرش و مفهوم انسان‌شناختی طرح‌ها که در آداب و رسوم و ادیان ملت‌ها و کشورها شکل می‌گیرد. 

او در ادامه افزود: طرح انتخابی برای یک فرد که مجری تلویزیون و مبلغ فرهنگ جامعه است، در نوع خودش تأثیرگذار بر یک جامعه بزرگی از افراد با سنین مختلف بوده و باید موشکافانه انتخاب شود. پوشش مجریان مرد هم باید به لحاظ زیبایی‌شناختی قابل دفاع باشد و هم اگر معرف فرقه٬ مذهب٬ گرایش، برند و مد خاصی است از قبل مورد بررسی قرار گرفته و با هدف مشخصی استفاده شود. 

مجریان تلویزیون

 خلیلی گفت: به عنوان مثال شاید کمتر مجری تلویزیون بداند که طرح چهارخانه روی کت معرف طرح و برند Burberry بوده که زادگاهش شهر لندن انگلیس است که اولین بار برای مصرف سربازان انگلیسی، لباس‌های ضدآب و چهارخانه طراحی کردند. البته این شرکت تا به امروز طراحی‌های خاصی انجام داده است تا بتواند خود را زنده نگه داشته و در سال‌های ۲۰۰۶ تا به امروز جزو پرمخاطب‌ترین برندها محسوب می‌شود. 

در مجموع نفس این عمل خوب است چرا که موجب تنوع بصری می‌شود، منتها مسئله‌ای که وجود دارد حال که استفاده از پارچه‌های طرح دار در کت‌وشلوار مجریان تلویزیونی رایج شده است باید به فکر بود که از طرح‌های ایرانی که توسط طراحان پارچه در داخل کشور تولید می‌شود برای دوخت این لباس‌ها در آرشیو صداوسیما استفاده شود تا حداقل در این رسانه جمعی و پرمخاطب شاهد برندبازی مجریان مرد نباشیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار