شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۸۶۴
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۳۹۱ - ۰۵:۴۴

نايب رييس نظام صنفي كشاورزان شوش گفت: با وجود اين‌كه بيش از دو ماه است كه گندم كشاورزان به نرخ خريد تضميني توسط شركت خدمات حمايتي خريداري شده است اما تاكنون مبلغي به حساب كشاورزان واريز نشده است.

سيدامير فراغت در گفت‌وگو با ايسنا عنوان‌كرد: در حوزه‌ي كرخه به كشاورزان به طور كلي ممنوعيت كشت اعلام شده و كشاورزان حوزه‌ي دز امسال فقط مي‌توانند 50 درصد از سطح زيركشت سال‌گذشته را كشت كنند و با توجه به اين‌كه بخش زيادي از اراضي كشاورزي زيركشت نرفته، با مشكلات بسياري مواجه خواهند شد.

وي با اشاره به كمبود بذر ذرت در شوش خاطرنشان‌كرد: نياز هر سال بيش از هزار تن بوده اما تاكنون فقط 200 تن تهيه شده است و كشاورزان به دليل نبود بذر حتي در بازار آزاد نمي‌توانند محصول خود را به موقع كشت كنند.

نايب رييس نظام صنفي كشاورزان شوش افزود: هر يك روز تأخير در كشت ذرت معادل يك هفته تاخير در موقع برداشت مي‌باشد و در ميزان برداشت نيز تأثيرگذار است.

فراغت ادامه‌داد: در حال حاضر بايد كشاورز كشت و آبياري اوليه را انجام مي‌داد ولي به دليل كمبود بذر و نقدينگي تاكنون هيچ اقدامي نكرده است.

وي تصريح‌كرد: تعاون روستايي امسال اعلام كرده كه كود توزيع نمي‌كند و فقط انبارهاي خود را در اختيار بخش‌خصوصي مي‌گذارد تا كود را با قيمت‌ آزاد توزيع كند. با توجه به افزايش چند برابري قيمت كود، بخش‌خصوصي ‌تمايل به سرمايه‌گذاري در اين زمينه را ندارد، زيرا سودي عايدش نمي‌شود.

نايب رييس نظام صنفي كشاورزان شوش يادآورشد: در حال حاضر هيچ سازماني از كشاورزان و بخش كشاورزي حمايت نمي‌كند و اين امر نتايج جبران‌ناپذيري را تاكنون به بار آورده است؛ به‌طوري‌كه در توليد گندم سال‌گذشته 40 درصد افت توليد داشتيم و با وجود مشكلات اخير براي سال زراعي جديد در زمينه‌ي توليد ذرت نيز با افت بيش از 40 درصدي مواجه خواهيم بود.

فراعت اظهارداشت: اگر بذر ذرت تا چند روز ديگر تامين نشود، امسال توليدي نخواهيم داشت؛ زيرا كشاورز كود و بذر خود را دريافت نكرده است و حتي از بازار آزاد هم نمي‌تواند تهيه كند. قيمت نهاده‌هاي موجود در بازار نيز بسيار بالا است و براي كشاورز به صرفه نيست كه نهاده‌هاي خود را با اين قيمت‌ها تهيه و كشت كند. درحال حاضر قيمت هر كيلوگرم ذرت خارجي 8 هزار تا 13 هزار تومان است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار