شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۸

با وجود تاکید مکرر مسئولان شهری و سازمان تاکسیرانی مبنی بر ساماندهی تاکسی های شهری و ایستگاه های تاکسی در شهر اهواز، همچنان شاهد مشکلاتی در این بخش هستیم.

با توجه به شرایط اقلیمی خاص شهر اهواز و گرمای هوا و گرد و غبار در تابستان، بسیاری از شهروندان اهوازی از تاکسی و خودروهای شخصی برای تردد استفاده می کنند. توسعه و گسترش ناگهانی شهر اهواز در سال های گذشته موجب شده استفاده از تاکسی در مقایسه با اتوبوس بیشتر شود و این در حالی است که همزمان با افزایش استقبال عمومی از تردد با این وسیله نقلیه عمومی، تعداد تاکسی های فعال در شهر اهواز به میزان مورد نیاز افزایش نیافته و در نتیجه تعداد مسافربرهای شخصی روز به روز در سطح شهر بیشتر شده است.

در حال حاضر تعداد زیادی از شهروندان اهوازی در طول روز از مسافربرهای شخصی برای تردد استفاده می کنند و با توجه به اینکه رانندگان این خودروها تحت نظارت هیچ نهاد و یا سازمانی نیستند و صلاحیت آنها برای اشتغال به این کار تایید نشده است، گاه شاهد وقوع حوادث ناگواری برای شهروندان هستیم.

تاکسی های تحت نظارت سازمان تاکسیرانی زرد رنگ هستند و بر روی بدنه آنها نیز عبارت "سازمان تاکسیرانی اهواز" درج شده است؛ همچنین برخی افراد نیز که قصد دارند با استفاده از خودروی شخصی خود و در قالب سازمان تاکسیرانی فعالیت کنند، به این سازمان مراجعه و پس از تشکیل پرونده، علائم ویژه تاکسی های شهری بر روی بدنه خودرو آنها نصب می شود؛ در چنین شرایطی تشخیص خودروهای شخصی از تاکسی به نظر دشوار نیست، ولی سوال این است که چرا میزان استفاده از خودروهای شخصی در شهر اهواز بسیار بیشتر از استان های دیگر است و با وجود اینکه شاهد وقوع حوادثی در این زمینه هستیم، باز هم تعداد زیادی از شهروندان برای تردد از مسافربرهای شخصی استفاده می کنند.

برای یافتن پاسخ این سوال کافی است صبح یک روز کاری به یکی از مکان های توقف مسافربرها مراجعه کنید؛ به عنوان مثال میدان شهید بندر (چهارشیر) یکی از پر ترددترین میادین شهر است و روزانه تعداد زیادی از شهروندان که عازم محل کار و یا دانشگاه هستند از این میدان عبور می کنند؛ در چهار گوشه این میدان بزرگ، مسافربرها توقف می کنند و تعداد زیادی از شهروندان نیز برای سوار شدن منتظر می مانند. صبح یک روز کاری به این میدان وارد می شویم؛ در ضلع شمالی میدان چهارشیر و درست مقابل درب ورودی دانشگاه امام حسین (ع) مسافربرهایی شخصی و البته تعدادی تاکسی به صورت بی نظم توقف کرده اند و مدام فریاد می زنند و مسیرهای خود را اعلام می کنند؛ "دانشگاه آزاد، دانشگاه چمران، گلستان، کیانپارس، کیان آباد."

تعداد زیادی از مسافرهای مسیرهای "گلستان" و "امانیه" را کارمندان تشکیل می دهند و دانشجویان نیز که برای تردد به سمت دانشگاه آزاد و یا دانشگاه شهید چمران از این خط استفاده می کنند، این در حالی است که به دلیل بی نظمی این ایستگاه، بسیاری از مسافران سرگردان هستند و تقریبا هر روز در این مکان میان رانندگان درگیری ایجاد می شود؛ یکی از مسافرها که کارمند یک اداره دولتی است و هر روز از این خط برای عزیمت به محل کار استفاده می کند، درباره وضعیت موجود می گوید: "هر روز ساعت هفت صبح وارد میدان می شوم و در حالی که برای رسیدن به محل کار عجله دارم و تعداد زیادی تاکسی و خودروی شخصی نیز در این مکان وجود دارد، ولی در نهایت با تاخیر به محل کار می رسم، چون راننده ها هر روز با هم درگیر می شوند و گاهی به دلیل سوار کردن یک مسافر بیشتر همدیگر را حسابی کتک می زنند."

یکی دیگر از مسافرهای این خط که پسر جوانی است و تقریبا هر روز از این خط برای رفتن به دانشگاه استفاده می کند هم می گوید: چند روز پیش ساعت 8 صبح دو راننده در همین مکان با هم درگیر شدند و با سنگ و آجر همدیگر را زخمی کردند."

در حالی که تعداد مسافرهای این خط بسیار زیاد است و تقریبا در همه ساعات روز نیز این خط مسافر دارد، تاکسی ها و مسافربرها به صورت کاملا بی نظم در این مکان تجمع می کنند و حتی حاضر نیستند نوبت را رعایت کنند.

یکی دیگر از مسافرها که کارمند بیمارستان گلستان است و هر روز از این خط استفاده می کند، می گوید: "برای من جای سوال است که چرا این راننده ها صف تشکیل نمی دهند؛ اگر نوبتی کار کنند و مکان مشخصی هم داشته باشند، مسافر خودش سوار می شود و دیگر نیازی به فریاد کشیدن نیست. بارها پیش آمده که راننده ای من را سوار می کند و در حالی که مدتی طولانی در آن خودرو معطل می شوم تا مسافرهای دیگر از راه برسد، ناگهان آن راننده با دیگر راننده های خط درگیر می شود و در نهایت پس از چند دقیقه معطلی مجبور می شوم با خودروی دیگری به محل کار بروم و با تاخیر به مقصد برسم."

نکته قابل تامل این است که بسیاری از مسافربرهای حاضر در این خط شخصی هستند و تعداد تاکسی ها بسیار اندک است؛ همچنین بسیاری از مشکلاتی که در این خط ایجاد می شود نیز از سوی رانندگان همین خودروهای شخصی منشاء می گیرد.

در ضلع مقابل این میدان نیز خودروهای مسیر شهرک نفت و شهرک حفاری و همچنین مسافربرهای برون شهری مستقرند و در این مکان نیز آشفتگی ویژه ای به چشم می خورد؛ اگرچه در این مکان ایستگاهی ایجاد شده، ولی بسیاری از مسافربرهای شخصی خود را ملزم به رعایت قوانین و مقررات سازمان تاکسیرانی نمی دانند و خارج از ایستگاه و در مکانی نامناسب اقدام به سوار کردن مسافران می کنند و به همین دلیل در این مکان نیز حوادثی ایجاد شده است.

در دو سمت دیگر میدان چهارشیر نیز شرایط به همین صورت است و مسافربرهایی که به مقصد کوی ملت و مرکز شهر تردد دارند نیز در مکان هایی نامناسب توقف می کنند و رعایت هیچ قانون و مقرراتی را نیز وظیفه خود نمی دانند.

میدان چهارشیر تنها نمونه ای از نابسامانی اوضاع در این بخش است و شرایط در دیگر نقاط شهر اهواز، مخصوصا در مرکز شهر نیز از این بهتر نیست. شاید بتوان گفت در حال حاضر تنها ایستگاه کیانپارس، واقع در میدان شهدا و ایستگاه تاکسیرانی در پایانه آزادگان تاحدودی نزدیک به استاندارد هستند و حداقل مسافربرها به نوبت اقدام به سوار کردن مسافر می کنند و درگیری میان رانندگان ایجاد نمی شود. چنین آشفتگی در حوزه حمل و نقل عمومی در شان کلانشهر اهواز نیست و اگر خود را با کلانشهرهای دیگر کشور مانند اصفهان و شیراز مقایسه کنیم متوجه نامناسب بودن اوضاع خواهیم شد. هدف از بیان این مطالب این نیست که بگوییم در این شهر کاری انجام نشده و یا مدیران شهری در کلانشهرهای دیگر معجزه کرده اند، بلکه هدف این است که با شناخت معضل، ابتدا آن را آسیب شناسی کرده و با همکاری سه جانبه مدیران شهری، شهروندان و رسانه ها این معضل اجتماعی را حل کنیم.

نباید اینگونه عمل کنیم که یک معضل شهری در زمانی طولانی به حال خود رها شود و یا اینکه ناگهان با برخورد قهری شرایطی ایجاد کنیم که هم نان برخی رانندگان آجر شود و هم شهروندان در حاشیه خیابان های شهر و در هوای گرم تابستان معطل تاکسی بمانند. در حال حاضر تعداد تاکسی های زرد رنگ در شهر اهواز در مقایسه با جمعیت این کلانشهر بسیار اندک است و در مقابل، تعداد مسافربرهای شخصی بسیار افزایش یافته است؛ در چنین شرایطی و با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی شهر اهواز، شهروندان استفاده از مسافربرهای شخصی را به معطل ماندن در هوای گرم ترجیح می دهند، در نتیجه به نظر می رسد نخستین کاری که باید در این بخش انجام شود، افزایش تعداد تاکسی های زرد رنگ و همچنین جذب مسافربرهای شخصی به سازمان برای تشکیل پرونده است، به این ترتیب هم خلاء تاکسی های شهری کاهش می یابد و هم میزان حوادث کمتر می شود.

به گزارش ایسنا ،  نکته دیگری که در این زمینه باید مورد توجه باشد، ساماندهی وضعیت ایستگاه های تاکسی است؛ در حال حاضر به جز جند ایستگاه محدود، بقیه ایستگاه ها وضعیت نامناسبی دارند و روزانه شاهد درگیری رانندگان با هم و یا با مسافران هستیم، در نتیجه باید شرایطی فراهم شود که علاوه بر جانمایی مکان توقف مسافربرها، این خودروها به نوبت و با نظمی ویژه اقدام به سوارکردن مسافران کنند تا دیگر شاهد بروز چنین مشکلاتی نباشیم. همچنین باید به این نکته نیز توجه داشت که شهروندان نیز نقش مهمی در کاهش فعالیت مسافربرهای شخصی دارند و در صورتی که شهروندان خود را به استفاده از تاکسی های آرم دار ملزم بدانند، خود به خود فعالیت رانندگان بدون صلاحیت و افرادی که قصد سوء استفاده دارند، کاهش می یابد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار