شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۹۰۴
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۶

با اين كه ايران از دير باز داراي پوشش و لباس‌هاي خاص خود بوده شاهديم كه لباس‌هايي رواج پيدا كرده‌اند كه نه تنها با فرهنگ و سنت ما هم‌خواني ندارند بلكه مغاير آن نيز هستند. امروزه تقليد از لباس‌ها و مدل‌هاي غربي به معضلي نگران‌كننده تبديل شده كه ضرورت وجود نمايشگاه‌هاي لباس‌هاي سنتي و ترويج اين گونه اجناس را مشهود مي‌سازد. شايد برپایی اين ‌گونه نمايشگاه‌ها بتواند فرهنگ فراموش شده ما را در پوشش و لباس زنده كند.

به گزارش ايسنا ، به بهانه برپايي نمایشگاه گروهی لباس‌های سنتی و مدرن در نگارخانه افسانه اشراق حوزه هنری خوزستان با نام «شمسه» از يكشنبه (25 تير 91) تا چهارشنبه (28 تیر 91) با فرزانه ذاکر و ساناز تهرانی كه آثار آن‌ها در اين نمايشگاه به نمايش گذاشته شده بود گفت‌وگو‌يي انجام داد كه مي‌خوانيد:

ساناز تهراني گفت: چنين نمايشگاهي را ما قبلا با ديگر دوستانمان در شيراز داشتيم. البته آن‌ها اجرا كننده كار بودند كه بعد از آن تصميم گرفتيم در اهواز هم برگزار كنيم. هر چند چنين نمايشگاه‌هایی بيشتر به صورت خصوصي برگزار مي‌شوند؛ هدف ما اين بود كه به صورت عموم باشد تا همه مردم از آن ديدن كنند. البته هدف ما در اين نمايشگاه‌ها بيشتر ارايه كارهاي سنتي و آشنايي مردم با آنها بوده است.

وي افزود: در طراحي لباس‌ها بيشتر سعي شده از رنگ‌هاي روشن استفاده كنيم و لباس‌ها بلند و با برش‌هاي سنتي باشد و از پارچه‌هاي ساده در كنار پارچه‌هاي سنتي هم استفاده شده است.

تهراني توضيح داد: بازديدكنندگان ما با توجه به اين كه تيپ‌هاي جوان هستند اكثرا از زيورآلات استقبال مي‌كنند و چيزهاي مدرن را بيشتر مي‌پسنديدند. از لحاظ مانتو هم سفارش را فقط براي خودشان مي‌خواستند. يعني اينكه ما به عنوان خياط براي آنها كار كنيم.

وي ادامه داد: قيمت لباس‌ها با توجه به اين كه ما پارچه‌ها را به صورت قواره‌ايي مي‌خريم و نه طاقه‌ايي خوب است اما براي ما سود آن چناني ندارد. هدف ما بيشتر آشنا كردن مردم با چنين كارهايي است.

او خاطرنشان كرد: برگزاري نمايشگاه در اهواز مشكلاتي هم داشت. براي مثال پيدا كردن بعضي پارچه‌ها خيلي سخت است و اگر هم وجود داشته باشد قيمت آن خيلي بالا است. در زمينه زيور آلات نيز بعضي از ابزار كار را نتوانستيم پيدا كنيم.

وي تصريح كرد: الان سنت خودش مد شده است و جوانان هم بيشتر چيزي كه مد است را مي‌پسندند ولي اين كه ما بخواهيم به مدگرايي جهت بدهيم اين طور نيست. ما بيشتر مي‌توانيم كارهاي سنتي را معرفي كنيم و آنها را ارايه دهيم تا مردم با آ‌ن‌ها آشنا شوند.

او يادآور شد: اين نمايشگاه براي قشر خاصي نيست و براي عموم برپا شده و حتي رنگ‌ها و طرح‌ها طوري است كه عامه‌پسند است.

تهراني توضيح داد: هنرمنداني كه قصد دارند لباس و وسايل سنتي از قبيل زيورآلات را رواج دهند بايد برگزاري چنين نمايشگاه‌ها را ادامه دهند و نبايد به همين يك بار اكتفا شود. چرا بايد بعضي مردم لباس‌هاي سنتي را فقط از بعضي شهرها مثل اصفهان، تهران، شيراز و... خريداري كنند؟ ما مي‌توانيم در همين جا هم براي مردم چنين كارهايي را ارايه دهيم.

وي افزود: هدف ما ابتدا اين بود كه اين نمايشگاه‌ها به طور خصوصي برگزار كنيم ولي بعد تصميم گرفتيم كه عمومي باشد و همه مردم از آن ديدن كنند.

همچنين فرزانه ذاكر به خبرنگار ايسنا در خوزستان گفت: هدف از برگزاري اين نمايشگاه ارايه مانتوهاي سنتي، زيور‌آلات دست‌ساز با يك سري كارهاي جزيي مثل قلاب‌بافي و استفاده از وسايل ساده و طراحي شال‌ها با طرح‌هاي ساده و ... است.

وي افزود: استقبال بيشتر از چيزهاي مدرن بود. متاسفانه در اهواز خيلي از افرادي كه چيزهايي سنتي را مي‌پسندند محدود است و علت اين است كه هنوز براي آن‌ها چنين چيزهايي جا نيفتاده است.

او بيان كرد: متاسفانه در اهواز تقليد و چشم و هم‌چشمي زياد وجود دارد و جوانان سعي مي‌كنند لباس‌هاي مدرني را كه تن ديگران مي‌بينند استفاده كنند.

ذاكر تصريح كرد: برگزاري چنين نمايشگاه‌هاي بهتر است كه شروع شود. هدف اصلي ما اين بود كه آن را در اهواز اجرا كنيم تا استفاده از لباس و وسايل سنتي بين مردم جا بيفتد. همان طور كه در شهرهايي مثل اصفهان، شيراز، كاشان، يزد و ... از لباس‌هاي سنتي استقبال مي‌شود بايد سعي شود كه اين گونه لباس‌ها در اهواز هم رواج يابد. به نظر من همين كه دانشجويان هنر شروع به پوشيدن چنين لباس‌هايي كنند خود مي‌تواند مدگرايي را كنار بزند.

او توضيح داد: قيمت‌هايي كه ما بر روي لباس‌ها زديم نيست به بازار خوب است. البته بايد به اين نكته هم توجه كرد كه ما پارچه را به صورت قواره‌اي مي‌خريم و اكثر كارهاي ما تك‌دوز هستند.

وي در ادامه گفت: استقبال خوب بود ولي به نسبت شهرهاي ديگر متاسفانه راضي كننده نبود. البته تبليغات ما خيلي كم بود و ما به خاطر محدود بودن بودجه نتوانستيم تبليغات گسترده در شهر داشته باشيم.

ذاكر يادآور شد: كارهاي ژورنال هر چند كه كيفيت خيلي بالايي دارند و مدل‌هاي آن‌ها روزبه‌روز در حال جديد شدن است اما سنت ايراني‌ ما در آن‌ها ديده نمي‌شود. هدف ما ترويج سنت و پوشش ايراني است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار