شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۹۰۶
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۱ - ۱۰:۱۸

عضو هيات علمي دانشگاه شهيد چمران اهواز گفت: بسیاری از ايده‌هاي اقتصادي مطرح و بعضا اجراشده طي 7 سال‌گذشته به دليل غيرعلمي و غيركارشناسي بودن و یا تعجیل در اجرا، از جمله كاهش نرخ‌هاي بهره، اعطاي وام‌هاي كم‌بهره به افرادي كه فاقد صلاحيت‌هاي لازم براي سرمايه‌گذاري بودند، یا به نتيجه نرسيده و یا بعضاً به‌نتیجه معکوس منجر شد که خود مشکلاتی را در متغیرهای کلان اقتصاد به خصوص افزایش تورم و بیکاری ایجاد کرد.

سيدمرتضي افقه در گفت‌وگو با ايسنا عنوان‌كرد: بسياري از ايده‌هاي اجرا شده دولت از جمله طرح‌هاي زودبازده و از همه مهم‌تر قانون هدفمندي يارانه‌ها مي‌توانست مناسب باشد اما به دليل اجراي نادرست و تعجيل در اجرا به نتيجه مطلوب نرسيده‌اند.

وي ادامه‌داد: به همين علت بسياري از اقدامات دولت طي چند سال‌گذشته به نتيجه نرسيد و موجب تشديد تورم، افزايش بيكاري و هدررفتن سرمايه شد. علاوه بر اين دولت فرصت‌هاي طلايي به وجود آمده در سال‌هاي گذشته را از دست داد؛ فرصت‌هايي كه مي‌توانست شرايطي بهتر از آنچه امروز شاهد آن هستيم را به‌وجود آورد.

اين مدرس علوم اقتصادي در دانشگاه چمران افزود: افزايش قيمت نفت و به تبع آن درآمدهاي نفتي از جنبه اقتصادي و هماهنگي و يكپارچگي اجزاي سياسي قدرت در سال‌هاي اوليه دولت نهم از جنبه سياسي فرصت‌هاي طلايي بود كه دولت نتوانست در حد مطلوب از آن استفاده كند؛ از سوي ديگر اجراي نامناسب هدفمندي يارانه‌ها از لحاظ زماني و نحوه اجرا در واقع تكميل اقدامات غيركارشناسانه گذشته بود كه همزمان با تحريم‌ها و فشارهاي خارجي بسياري از نابساماني‌هاي فعلي را ايجاد كرده است.

افقه اظهارداشت: در اجراي طرح هدفمندي‌ يارانه‌ها بر خلاف آنچه مصوب شده بود، صرفا فقط  بخش تقاضا مورد توجه قرار گرفت و بخش توليد كه در واقع نقطه اميد موفقيت اين طرح بود، مورد غفلت قرار گرفت. بنابراين در 1.5 سال‌گذشته اجراي اين طرح، توليد داخلي با مشكلات جدي مواجه شد؛ به‌طوري كه بخش توليد به تدريج توان توليد و رقابت خود را از دست داد و نيروهاي زيادي را در همين مدت به بيكاران كشور اضافه نمود و اين يعني گسترش فقر و نابرابري و كاهش قدرت خريد مردم است.

وي تصريح‌كرد: كاهش توليد داخل و عرضه منجر به افزايش قيمت‌ها شده است و دولت با توسل به درآمدهاي فراوان نفتي در اقدامي غيرموجه واردات كشور را براي كنترل تورم افزايش داد؛ اقدامي كه ضربه مضاعفي به توليد داخل زد و هم وابستگي به درآمدهاي نفتي را تشديد كرد.

اين عضو هيات علمي دانشگاه چمران يادآورشد: در شرايط فعلي تحريم‌هاي خارجي، دولت ناچار است در مصرف ارزهاي نفتي با تدبير و دقت بيشتري اقدام كند و در نتيجه در اين شرايط هم توليد داخل دچار مشكل شده و هم دست دولت در واردات بسته شده است.

افقه افزود: نیاز مردم به کالاهای اساسی و خوراکی به خصوص در آستانه ماه مبارک رمضان از یک سو و نبود يا كمبود توليد و عرضه كالای داخلي و خارجي از سوي ديگر، متاسفانه منجر به تشكيل صفوف فراوان و هجوم مردم براي خريد مايحتاج خود شده است. امری که موجب بروز مشكلاتي شده است كه اين روزها بعضا در سطح فروشگاه‌ها يا خرده‌فروشي‌ها مشاهده مي‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار