شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۹۰۷۸
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱
 جمعی از صاحبان مهدهای کودک شهرستان آبادان با برگزاری میزگردی در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا ) دفتر آبادان از آنچه سرگردانی خود در ثبت نام نوآموزان پیش دبستانی می نامیدند، انتقاد کردند.

به گزارش ایرنا برخی خانواده ها به دلیل اشتغال والدین، کودکان زیر هفت سال خود را به مهدهای کودک سپرده یا برای آموزش مهارت ها و آموزش های لازم به کودکان و بازی کودکان با هم سن و سالان از این مراکز استفاده می کنند. 

اگرچه موضوع متولی مهدهای کودک از مدت ها پیش مطرح بوده است ولی طی یکسال اخیر این بحث داغ تر شده و اظهارنظرهای مختلفی در خصوص اینکه سازمان بهزیستی یا وزارت آموزش و پرورش این مسئولیت را بر عهده دارند، گفته شده است.

این بحث جدا از اینکه به مجادله های مسئولان سازمان بهزیستی و وزارت آموزش و پرورش دامن زده است، نمایندگان مجلس شورای اسلامی را هم به دو گروه تقسیم کرده است که با اظهارنظرهای خود در برابر هم صف آرایی کرده اند.

اسفند ماه سال گذشته نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت:با توجه به مشکلاتی که درحال حاضر در برخی از مهدکودک ها وجود دارد به نظر می رسد که فعالیت مهد کودک ها باید به شیوه قانونمندتری ادامه یابد.

در شهرستان آبادان نیز، اداره آموزش و پرورش شهرستان پس از در اختیار گرفتن امور مهد کودک ها، فعالیت این مهد ها در دوره پیش دبستانی را گرفت تا صدای اعتراض مدیران مهد کودک های آبادان در بیاید.

زهره دلاور نماینده مهدهای کودک شهرستان آبادان، فرحناز دناک مدیر مهدکودک نوشین، منیژه محسنی مدیر مهد کودک ساقه، زهره نیک مرام مدیر مهد کودک فجر، غزاله مالکی مدیر مهد کودک غنچه های انقلاب، الهام آقایی مدیر مهد کودک ایران و فاطمه دفاعی مدیر مهد کودک یاقوت روز یکشنبه با حضور در خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا ) دفتر آبادان از سرگردانی خود در خصوص مشکلات این مراکز فرهنگی و آموزشی و نبود متولی این مراکز گلایه کردند.

**** امنیت شغلی نداریم، میان دو دستگاه اجرایی سرگردان شده ایم

مدیر مهد کودک ساقه در این نشست گفت:هرکدام از مدیران مهدهای کودک، سابقه فعالیت بیش از 10 سال دارند و می توان گفت که در این صنف، کار کشته شده اند ولی آموزش و پرورش با در اختیار گرفتن امور مهدهای کودک و راه اندازی مهدهای کودک در مدارس، در مسیر خروج اینه مراکز از کارکرد تخصصی گام برداشت.

منیژه محسنی اظهار داشت:48 مهد کودک در شهرستان آبادان وجود داشت که پس از فشارهای فراوان بر این مراکز و سخت شدن شرایط کار، این تعداد به 21 مهد کودک رسید. وی افزود:وزارت آموزش و پرورش بدون اینکه مصوبه ای از مجلس شورای اسلامی داشته باشد، نسبت به راه اندازی مراکز پیش دبستانی غیر انتفاعی در مدارس ابتدایی اقدام کرد، زیرا به زعم مسئولان این وزارت، حق آموزش را این وزارت می دهد.

محسنی تصریح کرد:این اقدام آموزش و پرورش به لحاظ مالی شرایط را بر مهدهای کودک سخت تر از گذشته کرده است و بیشتر این مهد کودک ها اکنون زیانده شده اند. وی اظهار داشت:در موضوع شهریه مهدهای کودک نیز، این مراکز شرایط مناسبی ندارد و به گونه ای، بی عدالتی را شاهد هستیم، چرا باید شهریه این مراکز در آبادان نسبت به مرکز استان کمتر باشد و این درحالیست که مهد کودک های آبادان به لحاظ کیفی شاید بهتر از مرکز استان بوده هزینه ها نیز ثابت است و در برخی موارد نیز بیشتر است.

*** دولت به بخش خصوصی اعتماد کند، از توانمندی لازم برخورداریم

مدیر مهدهای کودک فراز و مبین و نماینده کانون مهدهای شهرستان آبادان نیز در این نشست هم اندیشی گفت:آموزش و پرورش سالهاست که بهانه خصوصی سازی را در پیش گرفته اما اگر قرار است خصوصی سازی شود چرا در مدارس دولتی، دانش آموزان پیش دبستانی را ثبت نام می کنند؟

زهره دلاور اظهار داشت:هدف امروز دولت، خصوصی سازی و برونسپاری است و مهدهای کودک به عنوان قطب فرهنگی در موضوع اقتصاد مقاومتی تاثیرگذارند، زیرا در موضوع کارآفرینی و اشتغالزایی به صورت مستقیم نقش دارند. دلاور افزود:مهدهای کودک مشمول هیچ گونه کمکی از دولت نبوده و تنها و تنها مخارج خود را از کارکرد و عملکرد خود تامین می کنند.

وی افزود:مهدهای کودک در بودجه های دولت هیچ سهمی ندارد، ولی با وضعی که آموزش و پرورش برای این مراکز در پیش گرفته است، چیزی جز ضرر مالی برای آنها نخواهد داشت. وی گفت:در وهله نخست برای ما مهم نیست چه سازمانی متولی است، ولی اگر قرار است کسی بر اساس قانون متولی باشد، باید به معنای واقعی مسئولیت پذیر باشد.

این فعال فرهنگی و اجتماعی تصریح کرد:در مقطع کنونی فعلی، متولی مهد کودک ها سازمان بهزیستی است، ولی سازمان تبلیغات اسلامی، ستاد اقامه نماز، اداره بهزیستی و آموزش پرورش می توانند مجوز صادر کرده و این چندگانگی آموزش برای گروه سنی مهدکودک و پیش دبستانی که پایه و اساس شخصیت کودکان می باشد را با مشکل مواجه می کند.

دلاور اظهار داشت:یکی از انتقادهای فعالان این صنف، سهمیه ای است که برای ثبت نام پیش دستانی ها در نظر گرفته شده زیرا با بخشنامه جدید، مهد کودک ها دچار ضرر و زیان می شوند.

*** برنامه ریزی برای مهدهای کودک، بر اساس برش شهرستانی صورت گیرد

مدیر مهد کودک فجر نیر در این نشست گفت:مهدهای کودک شهرستان آبادان، در فصل تابستان به دلیل گرمای هوا قادر به فعالیت نیست و هزینه های جاری این مراکز نظیر کرایه و هزینه های جانبی ثابت است.

زهره نیک مرام اظهار داشت:انتظار داریم، سازمان بهزیستی به عنوان متولی کنونی مهدهای کودک، از این مراکز به لحاظ مدنی و قانونی حمایت کند، اگرچه طی چند سال اخیر نه تنها حمایتی نشده است، بلکه به این مراکز نیز زیان مالی رسانده است.

وی افزود:نگاه آموزشی به مهدهای کودک وجود ندارد و حتی در بازرسی های مسئولان نیز ، تنها فیزیکی به مسائل نگاه شده است، هر چند مهدهای کودک آبادان به لحاظ فیزیکی مشکلی ندارند.
نیک مرام افزود:از مسئولان بهزیستی، اداره آموزش و پرورش، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی می خواهیم در خصوص تعیین تکلیف این مراکز اقدام جدی کنند.

**** متولی مهدهای کودک بوده و از این نهادها نیز حمایت می کنیم

سعید ایساری رئیس اداره بهزیستی آبادان در گفت و گو با ایرنا و در پاسخ به این انتقادات گفت:اداره بهزیستی، متولی اصلی مهدهای کودک است و این اداره نیز، حمایت های لازم را از این مراکز انجام می دهد.

وی اظهار داشت: آموزش و پرورش برنامه ای را مبنی بر اجباری کردن پیش دبستانی ها به مجلس شورای اسلامی ارائه کرده بود که از سوی شورای نگهبان رد شد و پیش دبستانی ها همانند گذشته زیر نظر بهزیستی فعالیت خود را ادامه می دهند.

رئیس اداره بهزیستی آبادان افزود:البته سال گذشته تفاهم نامه ای بین سازمان بهزیستی و آموزش پرورش مبنی بر تحت پوشش قرار گرفتن پیش دبستانی ها زیر نظر آموزش و پرورش منعقد شد اما این تفاهم نامه امسال لغو شد.

ایساری ادامه داد:آموزش و پرورش نمی تواند برای پیش دبستانی ها و مهد کودک ها تعیین تکلیف کند، زیرا بهزیستی متولی عهده دار امور مهدهای کودک و مراکز پیش دبستانی است.

**** آموزش و پرورش متولی مراکز پیش دبستانی است

رئیس اداره آموزش و پرورش شهرستان آبادان نیز در خصوص گلایه های مدیران مهدهای کودک در گفت و گو با ایرنا، گفت:بر اساس تفاهم نامه ای که سال گذشته بین سازمان بهزیستی و آموزش و پروش امضا شد، آموزش و پرورش متولی اصلی پیش دبستانی هاست.

جواد علوانیان اظهار داشت:این تفاهم نامه تاکنون و برای سال تحصیلی جدید نیز پابرجاست و هیچ دستوری مبنی بر لغو آن از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان خوزستان به این اداره نرسیده است.

وی اضافه کرد:مهدهای کودکی که قرار است از امتیاز پیش دبستانی استفاده کنند باید از آموزش و پرورش مجوز بگیرند. علوانیان در خصوص نوع سهمیه بندی پیش دبستانی ها نیز، گفت:سهمیه بندی ها بستگی به ظرفیت محیط پیش دبستانی ها دارد.

به هرحال با وجود سرگردانی مهدهای کودک در ثبت نام دانش آموزان پیش دبستانی و آغاز ثبت نام نوآموزان در مراکز پیش دبستانی و مدارس ابتدایی وابسته به وزارت آموزش و پرورش، مردم و خانواده ها و نوآموزان بیش از دیگران زیان می بینند.

گزارش از: مسعود گادار

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار