اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۹۰۹۲
تاریخ انتشار: ۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۰
جبهه پيروان عدد ٣٠ نداده است اما جبهه پيروان هم معتقد است كه در بين اصولگرايان شخصيت‌هايي وجود دارند كه ظرفيت رياست‌جمهوري را دارند و اگر به جامعه شناسانده شوند، احتمالا جامعه اقبال نشان خواهد داد. عدد ٣٠ نظر شخصي من است.
کمال سجادی، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری چندی پیش مدعی شد که اصولگرایان لااقل ٣٠ چهره سیاسی در قد و اندازه ریاست‌جمهوری و رقابت با حسن روحانی دارند.

به گزارش اعتماد، در مورد چند و چون گفته او و اسامي آن ٣٠ نفر با سجادي به گفت‌وگو پرداختيم كه در ادامه مي‌آيد.

جنابعالي مصاحبه‌اي داشتيد و در اين مصاحبه مدعي شديد براي رقابت با آقاي روحاني در سال ٩٦ اصولگرايان دچار قحط‌الرجال نيستند كه مي‌توانيد ٣٠ نفر را نام ببريد كه مي‌توانند با روحاني رقابت كنند. بيشتر توضيح دهيد و اين ٣٠ نفر چه كساني هستند؟

اسامي آنها را كه نمي‌توان گفت. بالاخره برخي احزاب و گروه‌ها اظهارنظر مي‌كنند يا در روزنامه‌ها مي‌خوانيم كه اصولگرايان فردي را براي معرفي در انتخابات ٩٦ ندارند و نام‌هايي هم مي‌برند كه ممكن است فلاني بيايد و اصولگرايان حمايت كنند. اين را مي‌خواهم بگويم كه اولا اصولگرايان طيف گسترده‌اي هستند كه در اين طيف گسترده همه نوع شخصيت و رجالي كه هم در انقلاب بوده و هم صاحب مسووليت‌ها و مديريت‌هاي سطح عالي نظام و هم به لحاظ تحصيلات در سطوح بالايي دانشگاهي باشند، وجود دارد. اين توانايي و ظرفيت در بين اصولگرايان وجود دارد. بنده در ذهنم بيش از ٣٠ نفر مي‌توانم نام ببرم كه ظرفيت لازم براي كانديداتوري انتخابات رايست جمهوري را دارند. در همين سال‌هاي اخير هم اگر به شخصيت‌هايي كه رييس‌جمهور شدند نگاه كنيم مي‌بينيم كه در بدو امر شايد خودشان هم تصور نمي‌كردند كه به عنوان رييس‌جمهور انتخاب شوند. حتي برخي به لحاظ مسووليتي، جايگاه خيلي بالايي هم نداشتند. در سطح استاندار يا شهردار يا وزير بوده‌اند و رييس‌جمهور شدند. اينكه ما چهره‌هايي در دانشگاه يا پست‌هاي اجرايي داشته و داريم كه مي‌توانند عهده‌دار اين پست مهم شوند، قطعي است. لذا اينكه مي‌گويند در جريان اصولگرايي قحط الرجال است درست نيست. مگر افرادي كه رييس‌جمهور شدند، پيش‌تر رييس‌جمهور بودند؟ مسوولاني در رده‌هاي مختلف نظام بوده‌اند. اين افراد خودشان تبليغ كردند يا افكارشان را بيان كردند؛ احزاب، تشكل‌ها و جناح‌هاي سياسي از آنها حمايت كردند و تبديل به شخصيت بالايي شدند كه در ظرفيت راي‌آوري قرار گرفتند. حرف من با خبرگزاري ايسنا اين بوده است.

افرادي كه گفتيد در ذهن داريد چه كساني هستند؟ چند نفرشان را نام ببريد؟ آقاي قاليباف، جليلي يا افرادي كه در سال ٩٢ در معرض راي مردم قرار گرفتند، منظورتان است؟

الان خود اين آقايان هم تكليف‌شان معلوم نيست كه آيا كانديدا مي‌شوند يا خير؟

به صورت بالقوه آيا توانايي راي‌آوري در مقابل آقاي روحاني را دارند؟

ما اگر اسم ببريم موج موافق و مخالف راه مي‌افتد. معمولا در مورد شخصيت‌هايي كه در سطوح بالا فعاليت مي‌كنند و خصوصا نام بردن‌شان براي كانديداتوري رياست‌جمهوري موافقان و مخالفاني دارد با اسم بردن ما هر دو موج موافق و مخالف فعال مي‌شوند. فعلا معذور هستم كه نامي ببرم. ما به عنوان جامعه اسلامي كارمندان كه در يك شمول ميليوني در كشور فعال هستيم در حال مطالعه چهره‌هايي هستيم و در نهايت هم از يكي از اين چهره‌ها حمايت خواهيم كرد. پس از اتمام بررسي‌ها نام فرد را اعلام خواهيم كرد.

شما ادعا كرديد كه ٣٠ نفر براي كانديداتوري وجود دارد. نام بردن از برخي شاخص‌هاي اين ٣٠ نفر مشكلي ايجاد مي‌كند؟ شاخص‌ترين‌هاي اين ٣٠ نفر چه كساني هستند؟

فعلا به دليل حساسيت موضوع، اگر همين الان اسم ببرم روي خط خبري مي‌رود و موج ايجاد مي‌كند. حداقل موجي كه راه مي‌افتد، اين است كه جبهه پيروان خط امام و رهبري موضع‌گيري مي‌كند و آن را رد مي‌كند.

ويژگي‌هاي اين افراد چه مي‌تواند باشد؟

چنين شخصي بايد از جامعيت مناسبي برخوردار باشد و به لحاظ تحصيلاتي جايگاهي داشته باشد كه به اين جامعيت كمك كند. در مورد حاكميت خوب، مديريت خوب و گفتمان نظام جمهوري اسلامي داراي وسعت نظر باشد و بر اساس گفتمان جمهوري اسلامي حركت كند. همچنين به لحاظ تجربه مديريتي و تجربه‌هايي از اين دست جايگاه قابل قبولي داشته باشد. اين‌طور نباشد كه شهردار يك شهر بوده و الان رييس‌جمهور شود يا فرماندار شهري بوده و الان رييس‌جمهور شود بلكه پيشينه مديريتي اجرايي قابل قبولي داشته باشد.

اين افراد گمنام و جديدي هستند يا چهره‌هايي قديمي هستند؟

ممكن است صاحب نام هم باشند. بالاخره عده‌اي ممكن است كار كرده باشند اما خاموش و بيصدا كار كرده باشند. وظيفه احزاب و تشكل‌هاي سياسي است كه آنها را كشف كنند و چنين شخصيت‌هايي را به جامعه معرفي كنند. نمونه بارز آن آقاي احمدي‌نژاد است. ايشان چطور راي آورد؟ بعضي از روساي جمهور اصلا سابقه اجرايي نداشتند اما سوابقي داشتند كه در سطح رياست‌جمهوري به كار مي‌آمد. اين‌ها اگر كشف و معرفي شوند، مردم وظيفه خود را خوب بلدند و پاي صندوق به نامزد مورد حمايت خود راي مي‌دهند. به هر حال نهايتا مردم هستند كه ويژگي‌ها و خصلت‌هاي فرد مناسب با رياست‌جمهوري را تاييد مي‌كنند. بنابراين فكر مي‌كنم بايد انتخاب را به مردم واگذار كرد و تا زمان انتخابات فضاي كشور به تبعيت از عوامل بسيار زياد ممكن است تغيير كند.

برخي چهره‌ها امتحان پس داده هستند. مثلا آقاي احمدي‌نژاد يا افرادي مثل آقايان قاليباف، جليلي و رضايي كه در سال ٩٢ در معرض راي مردم قرار گرفتند و نتوانستند موفق شوند. چنين افرادي اين قابليت را دارند كه در سال ٩٦ كانديدا شوند و پيروز شوند؟

در مورد شخصيت‌هايي كه اسم برديد فعلا نظري ندارم.

كدام شخصيت؟

در مورد اين سه فردي كه نام برديد فعلا نظري ندارم چون اين‌ها خودشان هم تكليف‌شان مشخص نيست كه كانديدا شوند يا خير.

فكر مي‌كنيد مي‌توانند راي بياورند؟

الان نمي‌شود پيش‌بيني كرد. بايد مقداري زمان بگذرد. فضاي سياسي كشور وقتي به انتخابات نزديك مي‌شود تغيير مي‌كند. بايد ببينيم فضا به چه صورت است و آن موقع راحت‌تر نظر دهيم.

در مورد ٣٠ نفري كه اشاره كرديد آيا در بين اصولگرايان بحث شده است؟ ليستي از افراد آماده شده است؟

بحث را هنوز شروع نكرده‌ايم. به زودي بحث رياست‌جمهوري و شوراي شهر در جبهه پيروان خط امام و رهبري آغاز خواهد شد.

از بين آقايان قاليباف، جليلي، ضرغامي، فتاح، حداد عادل و احمدي‌نژاد كدام يك شانس بيشتري براي رقابت با آقاي روحاني دارند؟

جامعه اسلامي كارمندان در حال بررسي حدود ٣٠ شخصيت در شوراي مركزي اين تشكل است. هنوز هيچ نظر مثبت يا منفي نداريم.

يعني از افراد نام برده شده در بين آن ٣٠ نفر نيستند؟

نه نظر مثبت داريم و نه نظر منفي. مگر اينكه بررسي‌هاي ما به جايي برسد كه بتوانيم خيلي صريح بگوييم از چه شخصيتي حمايت مي‌كنيم. البته اين ٣٠نفر در جبهه پيروان خط امام و رهبري مطرح نشده بلكه مربوط به بررسي‌هاي جامعه اسلامي كارمندان است.

بنابراين راهبرد اصولگرايان استفاده از چهره‌هاي گمنام است. اين را تاييد مي‌كنيد؟

خير. در بين اين ٣٠ نفر هم چهره گمنام وجود دارد و هم چهره غير گمنام.

جبهه پيروان هم افرادي را بررسي كرده است؟

جبهه پيروان عدد ٣٠ نداده است اما جبهه پيروان هم معتقد است كه در بين اصولگرايان شخصيت‌هايي وجود دارند كه ظرفيت رياست‌جمهوري را دارند و اگر به جامعه شناسانده شوند، احتمالا جامعه اقبال نشان خواهد داد. عدد ٣٠ نظر شخصي من است.

شما اين ٣٠ نفر را اعلام كرديد اما براي اين ادعا پشتوانه و ادله‌اي ارايه نكرديد كه بدانيم اين افراد واقعا وجود دارند. به هر حال براي حرفي كه گفتيد چه پشتوانه‌اي داريد؟

در حال حاضر به هيچ‌وجه به صلاح نيست كه نامي از كسي ببرم. حتما تبعات خاص خودش را دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار