زولبیا و بامیه حداکثر تا 24 ساعت بعد از تولید قابل مصرف می باشد و در غیر این صورت فرد دچار مشکلات میکروبی و یا مسمویت می شود .

"> تاریخ انقضا زولبیا : فقط 24 ساعت پس از تولید
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۹۳۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۸

زولبیا و بامیه حداکثر تا 24 ساعت بعد از تولید قابل مصرف می باشد و در غیر این صورت فرد دچار مشکلات میکروبی و یا مسمویت می شود .

 

اختصاصی شوشان : سید عبدالصاحب باقری کارشناس بهداشت خوزستان با ارسال مطلبی به شوشان توصیه هایی برای مصرف زولبیا و بامیه در ماه مبارک رمضان کرده که در ذیل می آید .

زولبیا و بامیه یک فرآورده به شدت پر کالری می باشد و میزان بالایی از انرژی را به فرد می رساند .زولبیا و بامیه از میزان بالایی از شکر و روغن برخوردار است و افراد چاقی که می خواهند در ایام رمضان کاهش وزن پیدا کنند یا حداقل دچار افزایش وزن نشوند از خوردن افراطی زولبیا و بامیه خودداری کنند .

برخلاف تصوری که افراد دارند و فکر می کنند چون در ایام رمضان در طول روز چیزی نمی خورند پس با کاهش وزن روبرو می شوند مصرف سه یا چهار عدد زولبیا و بامیه می تواند نیاز نیمی از کالری بدن شان را تامین کند و در نهایت دچار افزایش وزن در این ایام خواهند شد .

ترکیبات زولبیا و بامیه شامل نشاسته ،ماست ،زرده تخم مرغ و...است هر ماده ی نشاسته ای که در معرض سرخ کردن قرار گیرد و این سرخ شدن موجب تغییر رنگ آن به رنگ قهوه ای شود دارای ماده ای به نام آکریلامید است که خود ماده ای به شدت سرطان زا است . روغن مورد استفاده در سرخ کردن زولبیا و بامیه معمولا روغن های معمولی است و روغن معمولی در سرخ کردن می تواند ایجاد کننده پراکسید و آلدئید های کوتاه زنجیر باشد که این مواد موجب تخریب سلولی و در نهایت سرطان خواهد شد .

زولبیا و بامیه حداکثر تا 24 ساعت بعد از تولید قابل مصرف می باشد و در غیر این صورت فرد دچار مشکلات میکروبی و یا مسمویت می شود . افراد از خوردن زولبیا و بامیه ای که ترش شده یا به رنگ قهوه ای در آمده پرهیز کنند . همچنین از زولبیا و بامیه ای استفاده کنند که دارای کمترین میزان شیره یا روغن باشد و در جای خنک نگه داری می شودچرا که اگر روغن در معرض تابش خورشید باشد موجب تندی فساد می شود .بهتر است از بامیه کمتر از زولبیا استفاده شود چرا که بامیه بیشتر در معرض حرارت قرار می گیرد تا به رنگ دلخواه برسد .

عدم رعایت موارد بهداشتی دیگر مانند تولید زولبیا و بامیه که معمولا در زیرزمین ها و یا خانه های غیر بهداشتی است و سپس قرار گرفتن در معرض هوای آزاد که خود موجب نشستن گردو خاک ،حشرات و یا جوندگان است باعث ایجاد بیماری های مسری و یا غیر مسری شود . در صورت لزوم از شیرینی فروشی هایی خریداری شود که خود تولید کننده و عرضه کننده اند و کاملا بهداشتی می باشند .

ولی بهتر است که حتی الامکان از زولبیا و بامیه استفاده نشود و به جای آن از شیرینی جات خانگی مانند خرما ،رنگینک ،کاستر ،فرنی ،ژله استفاده شود . مصرف شیرینی جات گرم در این ایام بهتر است .

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار