اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۹۳۳
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۰:۰۱

وقتي صحبت از غرق شدن به ميان مي‌آيد، ناگهان استان‌هاي شمالي و يا جنوبي كشور در ذهن تصور مي‌شوند، اين در حالي است كه در سال گذشته استان خوزستان بيشترين ميزان فوت ناشي از غرق‌شدگي را به خود اختصاص داده است.

اگرچه خوزستان استاني گرم و خشك است و سطح آب‌هاي جاري در اين استان نيز در سال‌هاي گذشته به دلايلي مانند خشكسالي و سدسازي كاهش يافته است، ولي همچنان وحشي‌ترين رودخانه‌هاي كشور در اين استان جاري هستند

استان خوزستان با مرگ و مير 4 در هر 100000 نفر در سال، بعد از استان مازندران ) 8در هر100000 نفر در سال)، داراي رتبه دوم آمار مرگ و مير ناشي از غرق شدگي در کشور است.

بر اثر آمار سال گذشته 902 مرد و 170 زن در کشور بر اثر غرق شدگی جان باختند.

حسینی مدیر کل پزشكي قانوني استان می گوید: از ابتداي سال جاري تاكنون 48 نفر شامل 40 مرد و 8 زن در آب‌هاي جاري در استان خوزستان غرق شده‌اند و جان خود را از دست داده‌اند و آمار غرق‌شدگي در خوزستان حتي از استان‌هاي شمالي كشور هم بيشتر است.

وی افزود:در سال گذشته نیز  204 نفر بر اثر غرق‌شدگي در آب‌هاي خوزستان جان خود را از دست دادند و اين در حالي است كه استان‌هاي مازندران با 157 تن و گيلان با 91 نفر فوتي پس از خوزستان قرار گرفتند.

بیشترین تعداد غرق شدگان مربوط به شهرهای دزفول و اهواز می باشند.

آقای کرم پور کارشناس مدیریت بحران استانداری خوزستان می گوید: دزفول، شوشتر، خرمشهر، آبادان، اهواز ، هندیجان و چند شهر ديگر استان خوزستان داراي رودخانه هستند و اين رودخانه‌ها شهرهاي خوزستان را به دو نيم تقسيم كرده‌اند؛ رودخانه‌هاي دز و گرگر و شطيط كه در شهرهاي دزفول و شوشتر جاري هستند، در فصل تابستان داراي آب خنك هستند و به همين دليل بسياري از شهروندان خوزستاني و حتي مسافران ديگر استان‌ها در اين فصل به كنار اين رودخانه‌ها مي‌آيند و تن به آب جاري و وحشي رودخانه مي‌سپارند.

همچنين سدهايي بزرگ در برخي شهرهاي شمالي استان خوزستان مانند مسجدسليمان وجود دارد و درياچه‌هاي پشت اين سدها نيز در فصل تابستان جاذب گردشگر هستند و اين در حالي است كه به دليل رعايت نكردن اصول ايمني، حوادث ناگواري در اين مكان‌ها اتفاق مي‌افتد.

کرم پور افزود: طول رودخانه‌هاي جاري در خوزستان بسيار زياد است و به عنوان مثال "كارون" كه طولاني‌ترين رودخانه كشور است، از شمال اين استان تا شهرهاي جنوبي گسترده شده و در نتيجه طول نوار ساحلي در اين استان بسيار زياد است؛ در چنين شرايطي تنها مي‌توان در آن بخش از ساحل رودخانه كه از درون شهرها عبور مي‌كند امكاناتي را فراهم كرد و با استقرار نيروهاي امدادي، مانع بروز حادثه شد، ولي با توجه به اينكه در تابستان بسياري از خانواده ها به خارج از شهرها مي‌روند در حاشيه رودخانه‌ها به تفريح مي‌پردازند، شاهد بروز حوادث ناگواري مانند غرق‌شدن كودكان هستيم.

رييس هيات نجات غريق خوزستان  هم گفت: پس از حادثه‌اي كه 10 ـ 15 سال پيش اتفاق افتاد و يك خانواده شيرازي در كارون غرق شدند، بر اين شديم كه به كمك شهرداري و حمايت اداره‌كل ورزش و جوانان در تعطيلات نوروزي در محدوده شهرستان اهواز، شوشتر و دزفول به گونه‌اي برنامه‌ريزي كنيم كه براي مهمانان و مردم اتفاقي نيفتد. اين اقدامات به صورت مقطعي انجام مي‌شد و آمار غرق شدگان روز به روز بالاتر مي‌رفت.

حافظی افزود: تمام اماكن ورزشي و اماكني كه مربوط به ورزش‌هاي آبي و شنا مي‌شوند، بايد از اداره‌كل ورزش و جوانان و هيات نجات غريق استان مجوز فعاليت‌ بگيرند تا ما بتوانيم تعداد غريق‌ها را به حداقل برسانيم. خوشبختانه اين كار در اماكن مجاز شنا و ورزش‌هاي آبي انجام شده است. متاسفانه در كنار رودخانه‌هاي پر آب، درياچه‌ها و سدها، متولي امر در نجات غريق و محافظت از جان انسان وجود ندارد و تعريف نشده است.

وي گفت:  آمار نشان مي‌دهد 94.5 درصد غريق‌ها بومي خوزستان هستند كه 75 درصد در رودخانه‌ها و 11 درصد در كانال‌هاي آبياري قرباني شده‌اند. اين كانال‌ها در سراسر استان گسترش پيدا كرده‌اند ولي از آن‌ها محافظت نمي‌شود و مردم براي رهايي از گرماي هوا از آن‌ها استفاده مي‌كنند.

نائب رئیس شورای شهر هندیجان می گوید: هندیجان با جمعیت 38 هزار نفری فاقد استخر است.

سیف‌الله قنواتی اظهار کرد: متأسفانه به علت نبود استخر شنا در هندیجان سالانه شاهد غرق شدن عده‌ زیادی از جوانان و نوجوانان منطقه در رودخانه  هستیم.

قنواتی با اشاره به اینکه جوانان این منطقه از فقر امکانات رفاهی و آموزشی رنج می‌برند، خاطر نشان کرد: اگر اعتبارات لازم برای احداث استخر اختصاص یابد می‌توان از بروز حوادثی این‌چنینی جلوگیری کرد.

در شهرستان شوشتر نیز سالانه حدود 30 تا 35 نفر غرق می شوند.

سه  شاخه رودخانه  کارون به نام های  شطیط، گرگر، بند خاک در این شهرستان قرار دارد.

شوشتر با داشتن 108هزار نفر جمعیت فقط  دو استخر دارد .

فرماندار شوشتر می گوید: بیشتر غرق شدگان با مناطق پرخطر رودخانه و همچنین حالت گردابی رودخانه های این شهرستان آشنا نیستند و این مهمترین علت غرق شدگی افراد در رودخانه های این شهرستان است.

وی اضافه کرد: امسال طی جلساتی که برگزار شد مناطق بی خطر را مشخص کردیم و سه محل را برای استفاده مشخص کردیم همچنین از نجات غریق های متعدد برای مدت سه ماه تابستان استفاده خواهیم کرد.

در بهبهان هم با جمعیت حدود 200هزار نفری دو استخر و جود دارد که یکی از آنها دولتی و دیگری مربوط به یکی ازسازمانهای دولتی است.

در اطراف این شهرستان نیز سه رودخانه به نامهای مارون، خیرآباد و زهره وجود دارد.

به گفته پزشکی قانونی سالانه 15 تا 20 نفر در این شهرستان بر اثر غرق شدگی جان می بازند که بیشترین علت آن مربوط به عدم آشنایی شناگر ها با مناطق حادثه خیز و پر خطر رودخانه هاست.

گرشاسبی مدیر کل ورزش و جوانان خوزستان می گوید: در خوزستان100 استخر شنا  وجود دارد که فقط 12 استخر تحت نظارت این اداره هستند و بیش از 36 استخر نیز در حال احداث است که بیشتر آنها تاکنون حدود 60 تا 70 درصد پیشرفت فیزیکی داشته اند.

آقای کرم پور درباره برنامه ریزی های ستاد حوادث غیر مترقبه برای کاهش تلفات ناشی از غرق شدگی در استان گفت: در سال جاری چندین جلسه با سازمانها و ادارات مختلف برقرار شد ومقرر شد 34 شهرداری شهرهای مجاور رودخانه ها بخصوص اهواز، دزفول و شوشتر به احداث پارکهای آب و نصب تابلوهای اعلام خطر بپردازند.

همچنین شهرداری و سازمان آب و برق در خصوی نصب گاردریل و تعریض جاده ها در مجاورت کانالهای آب و دریاچه های سدها در مقاطع شهری و غیر شهری و همچنین نسبت به شناسنامه دار کردن قایق های تقفریحی از لحاظ فنی، قدمت و ظرفیت اقدامات لازم را به عمل آورند.

کرم پور اضافه کرد: داوطلیان هلال احمر که قصد دارند در هیئت غرق نجات استان آموزش غریق نجات را فرا بگیرند می توانند به اداره کل ورزش و جوانان استان مراجعه کنند.

معاون امداد و نجات جمعيت هلال احمر خوزستان گفت: با هدف پيشگيري از افزايش تعداد غريق در استان، چهار پايگاه ساحلي در مناطق علي‌كله رودخانه دز در  دزفول، ساحل رودخانه کارون در شوشتر، سد شهيد عباسپور در  مسجدسليمان و در اطراف روستاي "عنبل" در انديكا راه‌اندازي مي‌شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار