شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۹۳۵۰
تاریخ انتشار: ۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۷
نوبخت با بیان اینکه دولت به هیچ وجه از پرداخت‌ها و دریافت‌های غیرمتعارف استقبال نمی‌کند، تأکید کرد: دولت نه تنها از این پرداخت‌های غیرمتعارف استقبال نمی‌کند، بلکه با آنها مقابله هم می‌کند و در آینده آن را خواهید دید، البته برخی از نابرابری‌ها ممکن است با مسئله عدالت توجیه شود که آن زمان مجلس و دولت باید به این تفاوت رسیدگی کنند.
به گزارش فارس محمدباقر نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در نشست علنی صبح امروز (یکشنبه) پارلمان پس از طرح پرسش نمایندگان مجلس درباره برنامه ششم و موضوعات مختلف طی سخنانی اظهار داشت: ان‌شاءالله در فرآیند رسیدگی به برنامه ششم، در هر فرصتی که رسیدگی به لوایح تقدیمی دولت در دستور کار مجلس باشد، از نظرات نمایندگان استفاده می‌کنیم.

وی افزود: اینکه پرسیده شد برنامه ششم توسعه چقدر با یک برنامه مطلوب همخوانی دارد، باید توجه کنیم این اولین برنامه‌ای نیست که تقدیم مجلس می‌شود بلکه یازدهمین برنامه است، اسناد همه این برنامه‌ها در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی وجود دارد و ما با اعمال نظر همه این موارد، برنامه ششم توسعه را تدوین کرده‌ایم.

نوبخت با بیان اینکه 4 محور اصلی باید در برنامه وجود داشته باشد، گفت: اهداف، ارقام، احکام و اولویت‌ها جزو این 4 محور هستند، لازم نیست همه موارد در یک تبصره یا ماده گنجانده شود. هر یک از این موارد می‌تواند اسناد پشتیبانی متعددی داشته باشد، برنامه‌ای که تقدیم مجلس شد دارای هزاران صفحه اسناد پشتیبانی است و در همه آنها به طور ریز و تفصیل، بحث شده است، آیا اصلاً مجلس فرصت دارد همه این موضوعات ریز را بررسی و تصویب کند؟ آیا اساساً مجالس قبلی این کار را انجام داده‌اند؟

وی ادامه داد: ما در تهیه برنامه ششم توسعه از مشارکت بخش غیردولتی هم استفاده کرده‌ایم، از نظرات مرکز پژوهش‌های مجلس و مسئولان اتاق بازرگانی هم بهره برده‌ایم، ما نمی‌خواهیم همه چیز را دولت در برنامه تقبل کند بلکه دولت تقسیم کار می‌کند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: در جریان تدوین برنامه ششم از فرهیختگان دانشگاهی مشارکت خوبی را دیدیدم، بخشی از کار را باید بخش غیردولتی انجام دهد. خواهش می‌کنم که در رابطه با موضوع بحران توجه داشته باشیم، به ویژه از اصحاب رسانه می‌خواهم که از این واژگان دلهره‌آور و اغراق‌آمیز استفاده نکنند. محیط زیست ما مشکل دارد اما با بحران مواجه نیست، ما در بخش تأمین آب شرب با مشکل مواجه هستیم اما آب شرب کشور با بحران مواجه نیست، اینکه بگوییم با بحران مواجهیم تأثیر بدی در جامعه می‌گذارد، نباید گفته شود صنعت با فاجعه مواجه است، بخش صنعت کشور ما دچار مشکل شده و باید تزریق منابع در این بخش صورت گیرد، باید بگویم امروز کشور به هیچ وجه با بحران مواجه نیست.

سخنگوی دولت در ادامه یادآور شد: با تعقلی که در نظام ما وجود دارد، با رهبری و ملتی که دراین کشور وجود دارد، نباید مشکلات را یک بحران مطرح کنیم، ما به تازگی از یک تحریم سهمگین خارج شدیم، ما امروز دشواری‌هایی در کشور داریم که باید بتوانیم آنها را در کوتاه مدت رفع کنیم.

وی در ادامه سخنانش در خصوص نظام پرداخت‌ها، گفت: بنده از سال گذشته گفته‌ام که این نظام باید اصلاح شود، گام نخست آن در همین سال 95 اجرایی کردیم، ما به دنبال رفع تبعیض‌ها و جبران نابرابری‌ها در نظام پرداخت‌ها و دریافت‌ها هستیم، در آینده نزدیک قانون مدیریت خدمات کشوری را تقدیم می‌کنیم تا ان‌شاءالله با هم‌فکری یکدیگر هر کاری که می‌توانیم در این راستا انجام دهیم، دولت برای این موضوع بسیار مصر است. ما فقط برای برقراری عدالت اجتماعی در نابرابری پرداخت‌ها 4 هزار و 200 میلیارد تومان در سه ماهه نخست بین کارمندان دولت به ویژه کسانی که حقوق کمتری داشتند، توزیع کردیم تا بتوانیم این نابرابری‌ها را جبران کنیم.

نوبخت با بیان اینکه دولت به هیچ وجه از پرداخت‌ها و دریافت‌های غیرمتعارف استقبال نمی‌کند، تأکید کرد: دولت نه تنها از این پرداخت‌های غیرمتعارف استقبال نمی‌کند، بلکه با آنها مقابله هم می‌کند و در آینده آن را خواهید دید، البته برخی از نابرابری‌ها ممکن است با مسئله عدالت توجیه شود که آن زمان مجلس و دولت باید به این تفاوت رسیدگی کنند.

وی در پایان با اشاره به مسائل مورد تأکید نمایندگان مجلس در زمینه رشد همراه با عدالت، خاطرنشان کرد: اگر از منابع به خوبی استفاده کنیم، چنین رشدی را شاهد خواهیم بود، برنامه ششم غیر از احکام، ارقام و اهداف، راهبردها و اقدامات اساسی دارد که می‌تواند در جهت کاهش نابرابری و توزیع نامتعادل درآمدها کمک کند، این رشد، رشد ابلاغی در سیاست‌های مقام معظم رهبری است که باید برای دستیابی به آن راهکارها را بگوییم که بیان کردیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار