شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۹۵۹
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۰

ماه مبارک رمضان ماه ضیافت الهي و ماه میهمانی خداوند از همه بندگان روزه دار خود و همچنین ماهی برای میهمانی های دنیوی ما از بندگان اوست. ماه رمضان ماه افطاری و سحری و برخواستن از خواب های خوش شبانه است، ماه رمضان ، ماه رياضت و ماه مجاهده با نفس اماره است تا از پرتو این ریاضت ها بتوانیم نفس به خواب رفته خود را بیدار کنیم.

ماه رمضان ماه بخشش و رحمت خداوند برای همه بندگاني است كه لغزشي و گناهي دارند و در جستجوي توبه و انابه مي باشند، همچنین فرصتی دوباره برای یادآوری ما آدميان جهت تمرین بخشیدن و گذشت از خطاها، لغزش ها و اشتباهات ديگراني است که شاید تاکنون نیز نبخشیدن آنها به خاطر بزرگی اشتباه آنان نبوده ، بلکه به خاطر کوچکی قلب های ما بوده است كه تا امروز حاضر به بخشيدن و گذشت نشده ايم و يادمان باشد كه بخشش و گذشت همواره از بزرگان است.

ماه رمضان ماه بازگشت به خویشتن خویش، ماه مبارزه با نفس طغیان گر، عصیان گر و نسیان گر ماست، ماهی برای خلاصي از همه خودخواهی ها، خودپرستي ها ، خودبيني ها، خود برتربيني ها و خودمحوري هاست، ماه رمضان ماه اخلاص و بندگي و پرواز در ملكوت الهي و رسیدن بي واسطه به آن ذات بی همتا یعنی خداست و ماه رمضان ماه آشتي دوباره ما با خداوند است.

ماه مبارک رمضان، ماه نورانیت دلها، ماه دمیدن روح و نفخه الهی دوباره به جسم و کالبد زمینی ما آدمیان است، ماه رهايي از مادیت محض و تمرکز بيشتر بر معنویت و از بهترین ماهها برای سازندگی و خودسازی درونی ما انسانهاست.

ماه مبارک رمضان ماه دعا و نیایش و ربنا ربنا گفتن ماست، ماه استغفار و توبه به درگاه الهی و ماه استجابت دعاهای ماست، ماه نزول قرآن و ماهي است كه شبهاي قدرش از همه شبها برتر و بهتر و ماهي است كه خداوند از همیشه به ما نزدیکتر است.

ماه رمضان ماه خالی نمودن سینه ها و دل ها از عقده ها و کینه ها، ماه زدودن زنگارها از قلب ها ، ماه کنارگذاشتن دشمنی و قهرهاست و ماه آرامش دلها و پیوند دوباره قلب هاست.

ماه رمضان، ماه رسیدن به قله های بزرگ معرفت و ماه شب های قدر و نوشتن سرنوشت همه ما آدمیان است و براستی در این ماه چه زیبا می بینیم که در تمام صفحه های ورق خورده ی زندگی مان همواره و پیوسته اثر انگشت او دیده می شود.

مهمترين نكته اين است که در اين ماه مبارك دریافت درستی از انجام اعمال عبادی و الهی خود داشته باشیم، به گونه اي كه در پایان یک ماه عبادت و روزه دادن جسم و روح خود بتوانیم بخوبي به فطرت پاك خود برگرديم و در پايان اين مجاهده نفساني عیدی بزرگ برپا کنیم، عيدي با نام فطر، عیدی که ما را دوباره به همان فطرت اولیه مان برگرداند ، فطرتی پاک و همچون کاغذی سفید، بدون هیچگونه خط و حاشیه ای و نتیجه آن نیز بتواند ما را برای یازده ماه دیگر در مقابل شیاطین جن و انس بیمه نماید.

در مسير اين صيام مهم این است که بدانیم ما در اين ماه مبارك رمضان تا چه اندازه توانسته ایم همراه با روزه جسمی بر نفس خود نیز مسلط شویم و واقعا ببینیم دسترنج ما از این همه افطار و سحری و رنج برخاستن از خواب های نیمه شب و دعا و التجا، گریه و زاری به درگاه خداوند چه بوده است. اینکه تا چه میزان توانسته ایم در این ماه از گناهان دوری و اجتناب نموده و بر نفس خود حاكم شویم و از خود بپرسیم آیا زبان و چشم و دل خود را نیز در روزه نگه داشته ایم.

درحالی که همه می دانیم ریشه همه مشکلات ،آفت ها ،آسیب ها، ناهنجاری ها، حسد،کینه، خشم ،کبر، غرور، غیبت، دروغ ،بهتان و بسیاری از رذیلت های موجود دیگر در جامعه از نفس خودخواه، تمامیت طلب و زیاده خواه ما انسانها سرچشمه می گیرد، بنابراين آیا فرصت محاسبه نفس را به خود داده ایم و تا چه میزان توانسته ایم خودمان را از خودها ی درون خود مانند خودپرستی، خودخواهی، خودمحوری، خودستایی، خودبرتربینی، خودسری، خودبینی، خودپسندی، خودرایی، خودکامگی و خودمرجع بینی رها کنیم و اینکه تا چه میزان توانسته ایم به خودسازی و خودشناسی خودمان پرداخته و نفسمان را مورد خودسنجی و خودارزیابی قراردهیم. در پايان از خداوند كه خود اين ضيافت الهي را براي ما فراهم نموده مي خواهيم كه ما را در اين ضيافت و ميهماني دعوت نموده و بپذيرد و همه ما را كمك نمايد تا در اين فرصت، نفس خود را تهذيب و پاك نموده و به كمال و نفس مطمئنه نزديك نماييم.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار