اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۳۹۶۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۵
مهدی چلوی

پس از کش و قوس های فراوان و رایزنی های گروه های ذینفوذ سیاسی، قومی، دانشگاهی و علما در استان و همچنین طرف های دولتی و غیر دولتی مرکز نشین، تکلیف استانداری خوزستان مشخص شد و سرانجام گزینه ای بومی با اجماع نخبگان استان بر صندلی استانداری تکیه زد. این حرکت به نوعی یک گام به جلو در فرایند کنش سیاسی عقلایی میان بازیگران استانی به شمار می رود، چرا که باتوجه به شواهد موجود یک اجماع قدرتمند میان اغلب نخبگان استان (فارغ از گرایش حزبی اصولگرایی یا اصلاح طلبی) برای انتخاب استاندار شکل گرفته است و این موضوع در نوع خود در استان بی نظیر است که کنشگران سیاسی از هر گرایش حزبی و قومی درباره یک گزینه اجماع نمایند.

حالیا غرض از این نوشتار واکنش به اظهارات آقای مقتدایی استاندار پیشین خوزستان در مقام تودیع خود بود. وی با افتخار از مبارزه خود با اژدها ها و پدرخوانده های استان یاد کرد و علت برکناری خود را نیز ناخرسندی این لابی ها از عملکردش قلمداد کرد.

در پاسخ نیاز است که گفته شود یاد کردن از این نوع رفتار سیاسی به عنوان کارنامه ی درخشان مدیریتی از سوی مقتدایی خالی از اشکال نیست، چرا که در علوم سیاسی و مباحث تئوریک هیچگاه گروه های ذینفوذ و رقبای سیاسی و حزبی با عناوین ایدئولوژیک و سیاه نمایی شده خطاب نمی شوند، بلکه  رقیبان به عنوان نیروهای قدرتمندی که گروه حاکم توان حذف آن ها را نداشته و می بایست برای پیشبرد کار با آن ها به توافق برسد، معرفی می شوند. 

نکته مهمی که باید عنوان کرد این است که در علوم سیاسی بر خلاف اقتصاد و سیستم قضایی، الزاما مفهوم لابی دارای بار منفی نیست و لابی ها می توانند در اجرای سیاست های کلان کشوری و محلی بسیار مفید واقع شوند. بنابراین بکارگیری عناوین ایدئولوژیک مانند پدر خوانده و اژدها برای لابی های سیاسی رقیب نمایانگر نهادینه نشدن کنش عقلایی سیاسی در میان نخبگان سیاسی استان است. و در صورتی که قدرت حاکم استانی در اندیشه حذف این گروه های دارای نفوذ باشد، بی شک در اجرای برنامه های خود با مشکل مواجه خواهد شد و چه بهتر که در حرکتی خردورزانه نیروی آن ها را در کارهای اجرایی و تصمیم گیری به مشارکت دعوت نماید. 

لازم به یادآوری است که در سیستم های سیاسی و اجتماعی پیشرفته و مدرن، همواره بستری برای رقابت سالم میان نیروهای سیاسی و اجتماعی ایجاد می شود تا بازیگران در فضایی رقابتی و با رعایت قواعد حاکم بر بازی به کنش سیاسی بپردازند. قواعد حاکم بر بازی به معنای پذیرفتن تعدد و تکثر در جامعه است و این مهم برآورده نمی شود مگر با نظر گرفتن و بازی دادن به همه بازیگران در سپهر سیاسی و اجتماعی.

کنش سیاسی عقلایی و رعایت قواعد حاکم بر بازی در عمل به این مفهوم است که نباید در بهره برداری از قدرت سیاسی تنها به منافع حزب و دسته خود اندیشید، بلکه می بایست گروه های ذینفوذ و لابی های قومی و سیاسی را به عنوان رقبای حذف ناشدنی نگریست، که در صورت حذف، روند سیاسی نیز با شکست روبرو خواهد شد. بنابراین در استانی متکثر از هر حیث شامل قومی، زبانی، فرهنگی، اقتصادی و غیره می بایست در گام نخست این مهم را به خاطر داشت که بازیگران رقیب از هر نظر قابل حذف و نادیده انگاری نیستند و باید در حوزه تصمیم سازی و توزیع منافع سیاسی و اجتماعی مورد لحاظ قرار گیرند، و در صورتی که رقیبان به هر دلیل در این فرایند حذف شوند، به دلیل نفوذی که در عرصه قدرت و اجتماع دارند، بی شک توانایی به چالش کشیدن نیروهای حاکم در استان را خواهند داشت. لذا برنامه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و امنیتی که در حال اجرا هستند به دلیل مخالف و موانع ایجادی از سوی لابی های سیاسی، اجتماعی ناموفق خواهند شد، که این موضوع باعث فرصت سوزی و هدر دادن منابع حیاتی استان می گردد.

همانطور که در بالا آمد، خوشبختانه در فرایند گزینش استاندار جدید خوزستان یک گام به سوی رعایت قواعد حاکم بر بازی برداشته شد و این مهم با اجماع بیشتر بازیگران و نیروهای اجتماعی، سیاسی و مذهبی استان به بار نشسته است، که این نوید را به همه کنشگران می دهد که در فرایند اجرایی و تقسیم منافع مشروع سیاسی و توزیع قدرت نیز بهره هر یک از بازیگران نیز لحاظ خواهد شد.


comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۱
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۶
comment
0
0
comment لابی یعنی بی قانونی لابی یعنی رانت خواران لابی یعنی اختلاف طبقاتی لابی یعنی خان بازی در قدیم دم خان رو ببین لابی یعنی ظلم به تهیدست
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار