هرساله با نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در قالب طرح ضیافت و در جهت تسهیل خرید مایحتاج خانواده‌ها برگزار می‌شود.

"> نمايشگاه ضيافت و انتقادهای بی شمار !
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۰۱۳
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۸

هرساله با نزدیک شدن به ایام ماه مبارک رمضان نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در قالب طرح ضیافت و در جهت تسهیل خرید مایحتاج خانواده‌ها برگزار می‌شود.

 

برپایی نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا در این ایام از جمله اهرم‌های دولت و وزارت صنعت، معدن و تجارت برای تنظیم بازار و کنترل قیمت هاست. با توجه به افزایش انکار ناپذیر قیمت بعضی از کالاها و محصولات، مردم نمایشگاه‌های عرضه مستقیم را فرصت مناسبی برای خرید ایام ماه مبارک رمضان می‌دانند و در روزهای نخست برپایی این نمایشگاه‌ها حضور چشم‌گیری داشته‌اند.

در همین راستا سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان همزمان با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و به منظور تنظيم بازار و عرضه اقلام به‌طور مناسب اقدام به برگزاري نمايشگاه طرح ضيافت کرده است. اين نمايشگاه امسال نيز مثل سال‌هاي‌گذشته در محل نمايشگاه‌هاي بين‌المللي خوزستان برگزار شد و طبق گفته مسئولان، كالاهاي موجود در نمايشگاه با تخفيف 15 درصدي كمتر از قيمت‌هاي بازار و با كيفيت بالا عرضه مي‌شود. به همين علت مردم به اين اميد كه قيمت مواد غذايي موجود در نمايشگاه كمتر از قيمت بازار است به سراغ نمايشگاه مي‌آيند تا مايحتاج خود از نمايشگاه خريداري كنند

قيمت كالا‌هاي اوليه مورد نياز مردم به ويژه مواد خوراكي كه در ايام ماه مبارك رمضان مصرف بيشتري دارند در حال افزايش است، به‌طوري كه قيمت بعضي از اقلام مواد غذايي دو برابر شده است. افزايش قيمت مواد غذايي از جمله مشكلات اقتصادي مردم مي‌باشد و بسياري از خانواده‌ها توان خريد بعضي از اقلام را ندارند و متاسفانه زماني كه تقاضا زياد مي‌شود، نظارت چنداني بر قيمت‌ها نمي‌شود و همين عامل اصلي افزايش قيمت‌ها است. حل اين مشكلات از دلايل مطرح شده مسئولان در برپايي نمايشگاه‌هاي طرح ضيافت است.

به منظور آگاهي از كيفيت كالاهاي عرضه شده در نمايشگاه با تعدادي از بازديدكنندگان به گفت‌وگو نشستيم. در ابتدا با خانمي كه مقداري موادغذايي خريداري كرده بود صحبت كردم؛ او گفت: مثل هر سال براي خريد مواد غذايي مورد نياز ماه رمضان به اين‌جا آمدم، اما مي‌بينم قيمت مواد غذايي در نمايشگاه با قيمت بازار تفاوت چنداني ندارد. قيمت هر كيسه برنج در نمايشگاه 22 هزار تومان است و همان كيسه برنج در بازار نيز با همين قيمت عرضه مي‌شود اما من كه اين همه راه را آمده‌ام مجبور شدم آن را بخرم.

با زوج جواني در نمايشگاه برخوردم كه گفتند: غرفه‌داران كالاهاي درجه دو و بي‌كيفيت مغازه‌هاي خود را به نمايشگاه آورده‌اند و كالاهاي باكيفيت را در مغازه‌هاي خود مي‌فروشند؛ به همين دليل‌ ما چيزي از اين‌جا خريداري نكرديم زيرا هم قيمت‌ها مناسب نيست و هم كالاهاي بي‌كيفيت عرضه مي‌شود.

در ادامه بازديد از نمايشگاه به گفت‌وگو با خانمي كه نوزاد شش‌ماهه خود را در بغل داشت پرداختم. وي گفت: فضاي نمايشگاه خيلي بسته و گرم است. از وقتي آمده‌ام بچه‌ام خيلي اذيت شده است. تعداد غرفه‌ها زياد و سالن براي اين جمعيت خيلي كم است و هيچ‌گونه صندلي براي بازديدكنندگان در نمايشگاه وجود ندارد.

در سمت ديگر نمايشگاه مردي در حال بحث كردن با غرفه‌دار بود. سراغ او رفتم و علت را جويا شدم كه گفت: چند روز از برگزاري نمايشگاه مي‌گذرد اما هنوز دستگاه خودپردازي در محل نمايشگاه مستقر نشده و فقط يك دستگاه POS است كه غرفه‌دار مبلغي را از عابر بانك كم مي‌كند و ما نمي‌دانيم كه او چقدر از حساب ما كم كرده است.

حال به سراغ غرفه‌داران مي‌رويم تا مشكلات را از زبان آن‌ها بشنويم. اول به طرف غرفه آجيل و خشكبار رفتم و با او صحبت كردم. مسئول اين غرفه گفت: ميزان سودي كه براي من تعيين شده است كمتر از قيمت تمام شده مواد غذايي من است و اگر با اين قيمت بفروشم قطعا ضرر مي‌كنم.

همچنين با يك غرفه‌دار عرضه‌كننده خرما به گفت و گو نشستم كه عنوان‌كرد: هر سال در نمايشگاه طرح ضيافت شركت مي‌كنيم اما هدف من فروش زياد يا كسب سود نيست، بلكه مي‌خواهيم مصرف انواع خرما را بين مردم فرهنگ‌سازي كنيم. زيرا انواع گوناگوني از خرماي با كيفيت بالا و قيمت‌هاي مناسب در خوزستان توليد مي‌شود اما مردم تمايلي به خريدن آن ندارند.

بيش از 5 غرفه عرضه انواع ترشيجات در اين نمايشگاه وجود داشت ولي براي عرضه مرغ و گوشت قرمز كه تقاضاي مردم براي آن‌ها بيشتري از ترشيجات بود، فقط 2 غرفه در نظر گرفته شده بود و اين امر موجب تشكيل صف‌هاي طولاني و ازدحام جمعيت در سالن‌هاي نمايشگاه و در نتيجه اعراض مردم شد.

با وجود وعده‌هاي مسئولان در برگزاري هرچه بهتر نمايشگاه طرح ضيافت، باز هم شاهد عرضه محصولات بي‌كيفيت و با قيمت‌هاي بالا كه تفاوت چنداني با قيمت‌هاي بازار ندارد، هستيم. انتظار مي‌رود مسئولان با برنامه‌ريزي مناسب، در جهت برپايي هرچه بهتر اين‌گونه نمايشگاه‌ها اقداماتي اساسي را در دستور كار خود قرار دهند.

کنترل و متعادل کردن سیستم عرضه و تقاضا، عرضه کالا از تولید به مصرف و حمایت از مصرف کنندگان در ماه مبارک رمضان از اهداف برگزاری نمایشگاه ضیافت است. به هر حال انتظار می رفت با توجه به افزایش تقاضای عمومی برای بسیاری از کالاها و خدمات در ماه مبارک رمضان و در راستای ایجاد آرامش در فضای روانی جامعه، مدیریت بهینه و هدایت بازار و جلوگیری از هر گونه کمبود و افزایش غیر منطقی قیمت ها، طرح نظارتی در خصوص کمیت و کیفیت کالاها در این نمایشگاه به شکل بهتری اجرا می شد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار