شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۱ - ۰۶:۲۸

شهردار اهواز گفت: سال 91 سالی روشن برای توسعه شهر اهواز خواهد بود و پروژه های بسیاری در زمینه زیباسازی، شهرسازی، ترافیک و عمران شهری در اهواز اجرایی می شوند.

منصور کتانباف در گفت و گو با ایسنااظهار کرد: بخش خدمات شهري به عنوان پیشاني شهرداري محسوب می شود و در سال های گذشته ضعفي كه در شهرداري احساس مي‌شد بيشتر در بحث خدمات شهري بود و علي‌‌رغم اقدامات خوبي كه در این بخش انجام مي‌شد، در مرحله اجرا مشكلاتي وجود داشت. پاكسازي و نظافت معابر، جمع‌آوري پسماند‌هاي خانگي، صنعتي، اداري و بيمارستاني از مهمترین وظایف و مسئولیت های معاونت خدمات شهری است و با توجه به اهمیت انجام این امور، نخستين هدف‌گذاري شهرداری اهواز در بخش خدمات شهري است. اين بخش نيازمند عملكرد مديريتي بود و در سال 90 توانستیم با بهبود سیستم مدیریتی، علي‌رغم افزايش كيفيت، هزينه ها را کاهش دهیم.

وی افزود: در بخش خدمات شهری برای افزایش شاخص‌هاي بهداشت محيط ، استفاده از اتوماسيون و نرم‌افزارهاي ويژه، نصب GIS در همه دستگاه‌های نظارتی و اتصال آنها به سامانه ديجيتال اعلام وضعیت انجام شد و به این ترتیب هويت و محل استقرار ماشین آلات با استفاده از سیستم نظارت الكترونيكی و لحظه‌اي تحت کنترل قرار گرفت.

کتانباف تصریح کرد: در حال حاضر دفن پسماندهاي شهري به صورت سنتي  انجام می شود؛ عملیات بازیافت پسماند از سال 89 آغاز شد و با توسعه آن، این طرح نفع اقتصادي نیز خواهد داشت. امیدواریم در سه ماهه نخست سال و یا حداکثر در تابستان عملیات دفن زباله ها به روش غیرسنتی انجام شود. تفكيك پسماندها مي‌تواند پیش از دفن و از مبدا انجام شود و برای تحقق این موضوع، آموزش چهره به چهره شهروندان ساکن در مناطق یک، سه و هشت شهرداری انجام می شود. در بحش سخت‌افزاري این طرح نیز مخازن مخصوص دفع زباله به شهروندان ساکن در این مناطق تحویل داده می شود.

شهردار اهواز خاطرنشان کرد:  تفکیک پسماند خشك از مبدا و بازگشت آن به چرخه توليد، كاربردهاي بسیاری دارد و همچنین حجم انتقال زباله به محل دفن را کاهش می دهد. با ارائه آموزش های چهره به چهره و نهادینه شدن موضوع تفکیک زباله از مبداء، می توان انتظار داشت که 30 درصد پسماندهای شهری در مبداء تفکیک شوند.

وی ادامه داد: اکنون 100 درصد پسماندهای شهری دفن می شوند، این در حالی است که با اجرای طرح تفکیک و بازیافت زباله، 30 درصد پسماندها با هدف بازیافت، تفکیک و 40 درصد به کمپوست تبدیل می شوند و به این ترتیب 70 درصد پسماندها به مرحله دفن نمی رسند. در مورد 30 درصد باقی مانده نیز مذاکراتی در حال انجام است تا از این ظرفیت برای تولید برق استفاده شود و در صورت تحقق این هدف، همه پسماندهای شهری مورد استفاده مجدد قرار می گیرند. اکنون دو بخش نخست، یعنی بازیافت از

مبدا و تفکیک در سایت آغاز شده است؛ مذاکرات مربوط به طرح تولید برق از پسماندها نیز در حال انجام است؛ برای اجرای این طرح نیازمند ایجاد نیروگاه هستیم که اعتبار بسیار زیادی نیاز دارد و به همین دلیل برای حضور و فعالیت بخش خصوصی اعلام آمادگی می کنیم.

کتانباف در زمینه اجرای پروژه های شهرداری اهواز، گفت: در زمینه اجرای پروژه ها اگر قرار بود با همان روند گذشته حرکت کینم، قطعاً عقب مي‌مانديم؛ به همین دلیل تلاش شد که در اجرای پروژه ها در کنار حفظ کیفیت و دقت در اجرا، به سرعت اجرای پروژه نیز توجه شود. البته واضح است که منابع اعتباری هر پروژه ای نیز باید به موقع تامین شود و پیمانکار نیز باید 20 درصد این منابع را تامین کند. با هدف افزایش سرعت اجرای برخی پروژه های شهرداری اهواز، امکانات و منابع مالی مورد نیاز به پیمانکاران تزریق شد.

شهردار اهواز افزود: همچنین با تشکیل کارگروه‌هايي در مجموعه شهرداری توانستیم با استفاده از فكر و

توان همه سطوح مديريتي، 89 درصد بودجه نقدي شهرداري اهواز را محقق سازیم و

در سال 90 نسبت به سال پیش از آن، 38 درصد افزايش درآمد داشتيم. کمك دولت به شهرداري ها به صورت حمايتي است و فعالیت مجموعه شهرداری بر پایه خودکفایی و خودگردانی استوار است. دولت نیز برای کمک به شهرداری ها تعهد قانونی ندارد. خوشبختانه شهرداری اهواز در سال 90 موفق عمل کرد و با وجود افزایش سرعت اجرای پروژه ها، همه حقوق و مزایا و بدهي‌هاي گذشته نیز پرداخت

شد و به بدهي‌ها در بخش جاري مبلغی اضافه نشد.

وی تصریح کرد: شهر اهواز از اقلیم و آب و هوای ویژه ای برخوردار است و به همین دلیل موضوع توسعه سرانه فضای سبز شهر در اولویت های کاری شهرداری قرار گرفته است. پیش از این ایجاد 24 پارک محله ای به وسعت 100 هکتار هدف گذاری شد و با تغییر این طرح، قرار بر این است که در سال جاری 150 هکتار فضای سبز در شهر ایجاد شود. زمین های بسیاری در شهر اهواز وجود دارد که دارای کاربری فضای سبز هستند و اگر از این فضاها به عنوان فضای سبز استفاده نشود، به مرکزی برای تجمع زباله و نخاله تبدیل می شوند. رهاسازی زباله و نخاله در سطح شهر توهین به دیگر شهروندان است و تنها یک یا دو درصد از شهروندان نسبت به این موارد بی توجه هستند. این موضوعات باید به شهروندان آموزش داده شود و به جایی برسیم که شهروندان خود به یکدیگر تذکر بدهند.

کتانباف خاطرنشان کرد: در سال 90 بيش از 120 هكتار پارك‌هاي محله ای و منطقه‌اي در اهواز ایجاد شد؛ از جمله این پارک ها می توان به بوستان 42 هکتاری که 30 هکتار آن در حال تکمیل است اشاره کرد. در ساحل شرقی رودخانه کارون در حدفاصل پل سیاه تا پارک لاله نیز 25 هكتار

ساحل سازی انجام شد و در ساحل غربی رودخانه، حدفاصل پل پنجم تا پارك ساحلي شقايق نیز فضای سبز ایجاد شد. بوستان "ولايت" نیز از دیگر پروژه ها در این بخش بود که این پارک در ورودي شهر از سمت جاده ماهشهر قرار دارد و با محاسبه دیوار صوتی آن، بیش از 20 هکتار است. پارك كيانشهر، پارك زردشت، پارک كوي بيمه در منطقه سه و  پارك كارون در منطقه يك نیز از دیگر پروژه های انجام شده در سال گذشته بودند.

شهردار اهواز با اشاره به بازگشایی مجدد پارک "جزیره"، اظهار کرد: این پارك یک بار در سال 74 به بهره‌برداري رسید و چند سال استفاده شد؛ پس از به حالت متروکه درآمد و سال ها به همین صورت باقی ماند. این جزیره که در وسط رودخانه کارون قرار دارد اکنون دوباره به پارک تبدیل شده و 12 هکتار مساحت دارد؛ امکانات اولیه مورد نیاز و همچنین تجهیزات ورزشی و وسایل بازی در این پارک نصب شده، ولی دیگر مانند گذشته از وسایل بازی برقی و الکترونیکی در این پارک استفاده نشده است. مساحت این جزیره 16 هکتار است که چهار هکتار از آن با هدف ایجاد موزه آب در اختیار اداره کل میراث فرهنگی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه افزایش تعداد پارک های محله ای، رویکرد شهرداری اهواز در بخش فضای سبز است، تاکید کرد: با ایجاد پارک های محله ای، هجوم به پارك‌هاي اصلي و مركزي شهر کاهش می یابد و

شهروندان می توانند برای تفریح از پارک های محله ای که فاصله اندکی با محل سکونت آنها دارد استفاده کنند؛ به این ترتیب ترافیک اطراف پارک های شهر نیز کاهش می یابد.

كتانباف‌ با اشاره به اجرای پروژه ساحل سازی در حاشیه رودخانه کارون، گفت: ساحل سازی در حاشیه رودخانه یکی دیگر از اقداماتی است که با هدف افزایش سرانه فضای سبز در حال انجام است؛ به این منظور ایجاد فضای سبز در فضایی به مساحت 17،5 کیلومتر در حاشیه رودخانه کارون در برنامه کاری شهرداری اهواز قرار گرفت؛ 4،5 کیلومتر از این میزان در ساحل شرقی و جنب پارک لاله، سه كيلومتر در حدفاصل پل پنجم تا پارك شقايق، سه كيلومتر در حدفاصل پارك شقايق تا پل ششم و 6،5 كيلومتر فضاي سبز در حدفاصل پل سوم تا پل در حال ساخت نهم ایجاد شده است؛ پروژه ساحل سازی در حاشیه رودخانه در سال 91 نیز ادامه می یابد.

شهردار اهواز افزود: ایجاد سرویس های بهداشتی عمومی ازجمله نیازهای شهر اهواز است و به همین دلیل این پروژه نیز در سال گذشته در دستور کار قرار گرفت و تعداد زیادی از سرویس های بهداشتی فرسوده موجود در شهر بهسازی و چند چشمه سرویس بهداشتی جدید نیز در مکان های عمومی ایجاد شد. در مجموع حدود 16 سرويس بهداشتي جديد به تعداد سرويس‌هاي بهداشتي عمومي شهر اضافه شد.

وی درباره پروژه ایجاد کمربند سبز در اهواز تصریح كرد:‌ ایجاد کمربند سبز به وسعت هفت هزار هکتار از دیگر پروژه های شهر اهواز است و این طرح در روز درختکاری با کاشت نهال در زمینی به وسعت 100 هکتار آغاز شد. نهال كاري 300 هكتار ديگر از این پروژه نیز به زودي آغاز می شود. وضعیت تامين آب خام مورد نیاز برای آبیاری كمربند سبز اهواز نیز با احداث ايستگاه پمپاژ و بازسازي خط

لوله‌اي كه در این منطقه وجود دارد، ‌بهبود مي‌يابد و زمینه براي نگهداري

نهال های کاشته شده در اطراف شهر مطلوب‌تر می شود. ایجاد کمربند سبز در اطراف شهر اهواز علاوه بر اینکه در تعدیل دمای هوا و بهبود وضعیت آلودگی هوا موثر است، از توسعه بی رویه و غیرقانونی شهر نیز جلوگیری می کند.

کتانباف درباره اجرای طرح گلكاري میادین و پارک های شهر در نوروز امسال خاطرنشان کرد: گلکاری در سطح شهر و اماکن عمومی موجب افزایش آرامش روانی شهروندان می شود و به همین دلیل در روزهای پایانی اسفندماه گذشته گلکاری میادین در دستور کار قرار گرفت و تقریبا بیش از هفت برابر سال هلی گذشته گلکاری انجام شد و سیمای شهر تا حدود زیادی تغییر کرد. در این طرح کاشت گل های زیبا در دستور کار قرار گرفت و با توجه به اینکه برخی شهروندان ممکن است به عطر گل های معطر حساسیت داشته باشند، تلاش شد کمتر از گونه های معطر استفاده شود.

شهردار اهواز درباره اقدامات انجام شده در بخش حمل و نقل و ترافیک اظهار کرد: در این حوزه پروژه های هوشمندسازي ترافيك شامل  گسترش نظارت تصويري، بهبود وضعیت آسفالت معابر، نصب علائم و تابلوهاي ترافیکی،  توسعه ناوگان اتوبوسرانی و تاكسيرانی و بهبود سرپناه هاي ایستگاه های اتوبوس

در سال گذشته انجام شد و برخی از این پروژه های همچنان در حال اجراست؛ از زمان اجرای این طرح تاکنون وضعیت بیش از 100 ایستگاه اتوبوس بهبود یافته است؛ البته وضعیت این ایستگاه ها هنوز ایده آل نیست و باز هم نیازمند فعالیت هایی در این بخش هستیم. همه ایستگاه های اتوبوس موجود در سطح شهر باید مکانیزه و کولردار شوند. با توجه به اینکه هزینه اجرای این پروژه بسیار زیاد است، این طرح در دو بخش اجرایی می شود و در مرحله نخست توسعه ایستگاه های مکانیزه در دستور کار است و در مرحله بعد ایستگاه های موجود ساماندهی می شوند.

وی تاکید کرد: مبلمان شهری از سوی بخش اندکی از شهروندان که کمتر از یک درصد هستند در معرض تهدید است و برخی افراد به این تجهیزات نصب شده در شهر خساراتی وارد می کنند؛ وجود همین یک درصد نیز برای شهر اهواز زیاد است و باید با فرهنگ سازی و آموزش شهروندان مانع بروز خسارت به اموال عمومی شویم. بيشتر شهروندان اموال شهر را متعلق به خود مي‌دانند و واقعيت هم همين است، ولي با اين حال تخريب هم وجود دارد و این امر طبیعی است.

کتانباف گفت: ایجاد تقاطع عای غیر همسطح در شهر اهواز با هدف روان سازی ترافیک از دیگر برنامه های شهرداری است؛ پل "غدیر" یکی از پروژه هایی بود که با هدف روان سازی ترافیک شهر اجرا و در روزهای پایانی سال گذشته افتتاح شد. پروژه تقاطع غیر همسطح "ولايت" نیز در حال انجام است و تاکنون حدود40 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. پروژه پل علوي هم در حال پیشرفت است و عرشه پل به طور کامل نصب شده است. این پل پس از بتون‌ريزي به بهره برداری خواهد رسید. همچنین با توجه به افتتاح ورزشگاه 50 هزار نفری غدیر، برای بهبود وضعیت تردد در مسیر منتهی به این ورزشگاه، تکمیل پل کیانشهر ضروری است و این پروژه هم تاکنون پیشرفت خوبی داشته است. پل "نهم دی" هم که از پروژه های اداره کل راه و ترابری است نیز تاکنون پیشرفت خوبی داشته است.

شهردار اهواز با اشاره به اجرای پروژه کریدور نفت، افزود: با اجرای این پروژه، فاز 4 کوی ملت به خیابان فرشید 2 و سپس به پل سوم متصل می شود. با اجرای این طرح رانندگانی که قصد دارند از کوی ملت به سمت پل سوم تردد کنند دیگر نیازی ندارند که وارد اتوبان پاسداران شوند و به این ترتیب ترافیک این اتوبان و میدان شهید بندر حدود 30 درصد کاهش می یابد. پروژه روگذر خیابان

توحید هم قرار بود مهرماه سال گذشته آغاز شود که این پروژه با معارضان شبکه برق، آب و گاز

مواجه شد و به دلیل وجود خط لوله آب بسيار قديمي در این منطقه طرح آغاز نشد. این پروژه باید در زمانی آغاز شود که مسیر چهارراه توحید در وضعیت ترافیکی مطلوبی باشد. با توجه به اينکه اجرای این پروژه حدود سه ماه طول می کشد، پس از پایان فعالیت مدارس در خردادماه، طرح آغاز می شود و تا آغاز مجدد فعالیت مدارس در مهرماه، بخشی از مسیر تکمیل می شود.

وی تصریح کرد: البته تا زمانی که مشکل معارض آب حل نشود قطعا نمیتوانیم این پروژه را آغاز کنیم. ایجاد زیرگذر اتوبان پاسداران در حدفاصل خیابان اقبال و همچنین ایجاد چند پل دیگر در نقاط مختلف شهر نیز از دیگر برنامه های شهرداری اهواز در بخش حمل و نقل و ترافیک است. این پروژه ها در طرح جامع شهر اهواز پیش بینی شده اند، ولي باتوجه به اینکه طرح جامع باید بازنگري شود و احساس می شود که طرح نیازمند تغییر نگرش است، پس از

بازنگری طرح جامع در صورت تصویب، این پروژه ها اجرایی می شوند. در حال حاضر پروژه روگذر خیابان اقبال از اولویت خارج است.

شهردار اهواز درباره پروژه قطار شهری اهواز خاطرنشان کرد: در حال حاضر دو دستگاه حفار در این پروژه فعال هستند و عملیات حفاري تونل در حال انجام است. امیدواریم این پروژه با سرعت پیشرفت داشته باشد و طبق برنامه ریزی عمل شود.

وی ادامه داد: در هسته مركزي شهر با مشكل اساسي كمبود پاركينگ مواجه هستیم؛ برای حل این مشکل پيشنهادي در خصوص افزايش عوارض حذف پاركينگ و ارائه تخفیف برای ایجاد پارکینگ در مرکز شهر  به قائم مقام شوای شهر ارائه داده ایم که می تواند در زمینه ایجاد پارکینگ های بیشتر در مرکز شهر موثر باشد.

کتانباف گفت: در ابتدای سال 91 عملیات شهرسازی و بهبود وضعیت معابر و خیابان های شهر در هسته مرکزی شهر آغاز می شود. خيابان هاي طالقاني، سلمان‌فارسي و بخشي از خیابان شريعتي برای اجرای این پروژه آماده كار هستند و کف سازی و اصلاح سیستم روشنایی خیابان سلمان‌فارسي ابتداي تابستان سال جاری آغاز می شود. در زمینه ساماندهي بافت‌هاي فرسوده نیز حركت خوبي  در بخش شهرسازی انجام شد و  توانستیم علاوه بر سهمیه مقرر، سهمیه مازادی را در این بخش جذب کنیم.

شهردار اهواز درباره فعالیت های انجام شده در بخش زیباسازی شهر افزود: زیباسازی محیط های شهری، نورپردازی، کاشی کاری و برجسته سازی نمادهای شهری با استفاده از نور ازجمله کارهایی است که موجب افزایش زیبایی بصری شهر و آرامش شهروندان می شود. با توجه به شرایط آب و هوايی شهر اهواز، شهروندان معمولا پس از غروب آفتاب در فضاهای عمومی و پارک های شهر حاضر می شوند و به همین دلیل می توان با استفاده از نورپردازی نمادهای شهری و استفاده از آبنما در مکان های عمومی، فضایی زیبا را در شب های اهواز ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه علاوه بر هزینه ایجاد یک سازه، نگهداری از آن نیز هزینه ای خواهد داشت، تصریح کرد: هزينه‌هاي نگهداري برخی سازه های شهری در برخی موارد بیشتر از هزینه ایجاد است و سازه های

نورپردازی شده نیز ازجمله این موارد هستند. نورپردازی همه پل ها و نمادهای شهری اهواز که قابلیت نورپردازی دارند در برنامه است. در اهواز در مقایسه با دیگر شهرهای کشور ساختمان ها و بناهای قدیمی کمتر وجود دارد، ولي می توان با ایجاد نماهای جدید و نورپردازی آنها در جذب توریست موفق بود. رودخانه کارون ظرفیت بسیار خوبی در شهر اهواز است و باید از آن بهتر استفاده کرد.

کتانباف خاطرنشان کرد: شهروندان سال گذشته در پرداخت عوارض همكاري خوبي داشتند

و این مساله تاثیر بسیار خوبی بر توسعه و عمران و نگهداری شهر دارد. در این زمینه میزان مشارکت شهروندان 108 درصد و در زمینه مبالغ پرداختی 141 درصد رشد داشته ایم. البته تنها یک چهارم شهروندان در این زمینه همکاری داشتند و به عمران شهر خود کمک کردند و بقیه شهروندان نیز باید در این زمینه مشارکت کرده و عوارض معوقه را پرداخت کنند. شهرداری باید به سمت منابع درآمدی پایدار برود زیرا تنها منابع مالی پایدار می توانند فعالیت شهرداری را تضمین کنند.

شهردار اهواز در خصوص بودجه سال 91 گفت: میزان بودجه مورد نظر را به قائم مقام شورای شهر ارائه داده ایم و اکنون در حال بررسي است و براساس آن برنامه و موضوعاتی كه از قبل آماده كرده ايم را پیش می بریم؛ سال 91 سالي بسیار روشن در بحث توسعه و عمران شهری و بهبود محیط شهر است. در این سال اولویت نخست در برنامه های حمل و نقل و ترافيك  است كه مشكل امروزي همه شهرهاي دنیا، ایران و شهر اهواز است. باید وضعیت عمران و توسعه مترو به شرايط مطلوبی برسد و بحث ناوگان های تاکسیرانی و اتوبوسرانی نیز باید بهبود یابند.

همچنین شبكه معابر عمومی هم نیازمند اصلاح است. بسیاری از معابر شهر اهواز هنوز هم آسفالت ندارد و به همین دلیل در سال 91 فعالیت های خوبی در این بخش انجام می شود.

وی با اشاره به برنامه ریزی انجام شده برای راه اندازی خط اتوبوس BRT در اهواز افزود: این طرح پس از انجام مطالعات لازم تا سال 92 یا 93 در اهواز راه اندازی می شود. استفاده از دوچرخه به عنوان

وسیله حمل و نقل سالم بايد در شهر اهواز نهادينه شود و دانش آموزان و دانشجویان باید از این وسیله برای تردد بیشتر استفاده کنند. در گذشته استفاده از دوچرخه در اهواز متداول بوده و اکنون نیز با توجه به افزایش ترافیک شهر و آلودگی هوا لازم است فرهنگ استفاده از این وسیله نقلیه دوباره نهادیه شود.

کتانباف تصریح کرد: در صورت تامین منابع مالی مورد نیاز امیدواریم بخشی از خط یک قطار شهری اهواز تا اواسط سال 92 راه اندازی شود؛ به شرط تامين منابع مالي، همه شرایط برای انجام کار فراهم است. در حال حاضر از نظر نیروی انسانی و طرح و برنامه مشکلی وجود ندارد و در صورتی که منابع مالی مورد نیاز طرح تامین شود، کار با سرعت انجام می شود.

شهردار اهواز خاطرنشان کرد: وجود تعداد زیادی مسافرکش شخصی در سطح شهر از مشکلات موجود است و لازم است با اعمال قانون، مسافربرهای شخصی برای تهیه تاکسی ترغیب شوند. از 2 هزار و 500 تاکسی سهمیه اهواز در سال 90 حدود 900 تاکسی وارد چرخه حمل و نقل عمومی شهر شد. در صورتی که شهروندان استقبال کنند، این امکان وجود دارد که 2 هزار و 500 تاکسی جدید به شهر وارد کنیم، ولی متاسفانه به دليل وجود مسافربر‌هاي غيرمجاز افراد رغبتی برای دریافت تاکسی نشان ندادند. در این زمینه هماهنگی لازم با دستگاه قضایی و راهور انجام شده و به این ترتیب در سال جاری شرایط برای فعالیت تاکسی های شهری بهبود می یابد و در مقابل با رانندگان غیرمجاز برخورد می شود.

وی ادامه داد: در سال گذشته 58 درصد بودجه در حوزه ترافیک هزینه شد و در سال 91 نیز شرایط به همین ترتیب خواهد بود، زیرا اکنون حل مشکل ترافیک شهر در اولویت است. البته ساخت یک شهربازی مناسب و بزرگ در شهر اهواز نیز از دیگر اولویت های سال 91 است. ایجاد آبنمای رودخانه ای و همچنین نورپردازی ساختمان ها و نمادهای شهر اهواز نیز در سال جدید پیگیری می شود. طرح ایجاد باغ پرندگان نیز در سال 91 پیگیری خواهد شد.

کتانباف با بیان اینکه به دنبال افزایش جاذبه های شهر اهواز هستیم، اظهار کرد: شهر اهواز باید به گونه ای طراحی شود که علاوه بر جذب توریست، مسافرها را در شهر نگه داریم و زمانی که یک مسافر به شهر می آید، حتی اگر سه روز هم در شهر بماند خسته نشود. ایجاد آکواریوم، ایجاد باغ پرندگان، شهربازی و نورپردازی معابر و نمادهای شهری ازجمله مواردی است که می تواند موجب افزایش جمعیت گردشگر در شهر اهواز شود.

شهردار اهواز گفت: انشاءالله در سال جاری کلنگ پروژه هایپرمارکت اهواز به زمین زده می شود و این پروژه در فضایی به مساحت 17هزار متر ساخته می شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار