جای تعجب باقی می ماند که چرا استاندار خوزستان در اسفند ماه سال گذشته گفته است که " سرانه درآمد مردم استان در حال حاضر بعد از استان تهران قرار دارد

"> متوسط حقوق هر خوزستانی چه قدر است ؟
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۰۵۱
تاریخ انتشار: ۰۵ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۹

جای تعجب باقی می ماند که چرا استاندار خوزستان در اسفند ماه سال گذشته گفته است که " سرانه درآمد مردم استان در حال حاضر بعد از استان تهران قرار دارد

 

شوشان : رییس مرکز آمار ایران در سال 88 اعلام داشت که سالانه يك خانوار شهري 93 ميليون و 603 هزار ريال (ماهانه بیش از 7 میلیون و 800 هزار ریال) در آمد دارد. عادل آذر در آن زمان گفت که منابع تامين درآمد خانوارهاي شهري نشان مي‌دهد كه 2/35 درصد درآمد از مشاغل مزد و حقوق بگيري، 4/18 درصد از مشاغل آزاد كشاورزي و غيركشاورزي و 4/46 درصد از محل درآمدهاي متفرقه خانوار تامين شده است.

عادل آذر در ادامه متوسط هزینه یک خانوار روستایی در سال 88 را 59 میلیون و 264 هزار ریال و متوسط درآمد سالانه یک خانوار روستایی را نیز 52 میلیون و 437 هزار ریال بوده عنوان کرد .

هر چند آمار دقیقی از سال 89 در دسترس قرار نگرفت با این حال مرکز آمار ایران در سال 90 نیز آمار جدیدی بدین شرح اعلام داشت : متوسط درآمد سالانه هر خانوار شهری بیش از 10 میلیون و 600 هزار تومان و خانوار روستایی بیش از 5 میلیون و 900 هزار تومان است که برهمین اساس، متوسط درآمد ماهانه هر خانوار شهری بیش از 833 هزار تومان و هر خانوار روستایی بیش از 491 هزار تومان می‌شود. (یعنی صرفا 53 هزار تومان برای خانواده شهری نسبت به سال 88 افزایش داشته است ).

در حالی که متوسط کل هزینه خالص سالانه یک خانوار شهری 113678 هزار ریال بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل 14.60 درصد افزایش نشان می دهد.

از کل هزینه سالانه خانوار شهری 23 درصد مربوط به هزینه های خوراکی و دخانی و 77 درصد مربوط به هزینه های غیر خوراکی بوده است. در بین هزینه های خوراکی و دخانی، بیشترین سهم با 26 درصد مربوط به هزینه گوشت و در بین هزینه های غیر خوراکی بیشترین سهم با 42 درصد مربوط به مسکن بوده است.

این آمار و ارقان در حالی مطرح می شود که رئیس شورای رقابت با بیان این ‌که میزان خط فقر در سال 90 محاسبه نشده است گفت که در سال 89 افراد با درآمد ماهانه کمتر از 946 هزار تومان زیر خط فقر به حساب می‌آمدند.

جمشید پژویان در گفت و گو با ایسنا درباره خط فقر در سال 90 تصریح کرد: در مورد سال 90 هنوز محاسبات انجام نشده‌ است، اما در سال 89 خانوارهای شهری با درآمد ماهانه کمتر از 946 هزار تومان و خانوارهای روستایی با درآمد ماهانه کمتر از 580 هزار تومان زیر خط فقر به حساب می‌آیند.

وی همچنین درباره میزان افزایش یارانه نقدی در آستانه فاز دوم قانون هدفمندسازی یارانه‌‌ها اظهار کرد: مطالعات و مشاهدات در سالگرد هدفمندی یارانه‌ها نشان داد که مقدار یارانه نقدی فاز اول توانسته اثر مثبتی در توزیع درآمد و افزایش رفاه فقرا داشته باشد بنابراین اگر همان میزان یارانه فاز اول هدفمندی یارانه‌ها به طور متوسط 20 درصد افزایش یابد کافی خواهد بود.

با تمام این تفاصیل این سوال برجای می ماند که متوسط حقوق هر خوزستانی چه قدر است ؟ هرچند تاکنون میزان متوسط حقوق هر خوزستانی مشخص نشده ولی جای تعجب باقی می ماند که چرا استاندار خوزستان در اسفند ماه سال گذشته گفته است که " سرانه درآمد مردم استان در حال حاضر بعد از استان تهران قرار دارد كه ميزان متوسط سرانه درآمد مردم خوزستان درسال 84 رتبه 13 و هم اينك در رتبه دوم كشوري است و اين حاكي از ارتقاي اشتغال ، سرمايه گذاري و حضور جوانان در عرصه توليد است . " حال این سوا مطرح می شود که  اگر استاندار چنین آمار دقیقی از سرانه درآمد هر خوزستانی دارد پس چرا آن را در اختیار عموم قرار نمی دهد.

 

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار