شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۰۶۷۸
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۷
معاون پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی: در روش "خود راه بر" شرایطی ایجاد شده که دانشجویان تحصیلات تکمیلی بتوانند درس روش تحقیق را به گونه ای آموزش ببینند تا در مرحله ارائه پایان نامه دچار مشکل نشوند
دکتر نسرین الهی استادیار گروه پرستاری و معاون پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه در خصوص فرآیند آموزشی "خود راه بر" ارائه شده در نهمین  جشنواره آموزشی شهید مطهری دانشگاه بیان داشت: استاد شهید مرتضی مطهری با توجه به زمینه فکری که در حوزه و دانشگاه داشت، پس از شهادتش باعث شد نقطه عطفی جهت پیوند حوزه و دانشگاه ایجاد شود که برگزاری چنین جشنواره ای یکی از مواردی است که در سر و سامان دادن به وضعیت آموزش در دانشگاهها نتایج مطلوبی داشته است.
 
معاون پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه تصریح کرد: جشنواره شهید مطهری در سالهای پیش سطحی و گذرا برگزار می شد اما در سالهای اخیر با توجه به پیشرفت هایی که اتفاق افتاده، زمینه های مختلفی در فرآیندهای آموزشی برای فعالیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی مطرح شده است. بیش از 5 سال است که فرآیندها نتیجه بخش بوده به طوری که به خاطر پویا بودن ماهیت فرآیند، بخش سنجش و ارزشیابی را در فرآیند آموزش شاهد بوده ایم.
 
 الهی خاطرنشان کرد: امسال با روش "خود راه بر" شرایطی ایجاد شده که دانشجویان تحصیلات تکمیلی بتوانند درس روش تحقیق را به گونه ای آموزش ببینند تا در مرحله پایان نامه دچار مشکل نشوند. در واحد درسی روش تحقیق، نحوه عملکرد به این ترتیب است که دانشجویان شرایطی را ایجاد کنند که در هدایت و ارزیابی خودتقویت شده و در هر بخش تئوری، آن را به صورت عملی نیز انجام داده تا فراگیری دانشجو در این درس منحصر به دوره تحصیلات تکمیلی نباشد.
 
وی در ادامه اظهار داشت: یکی از کارهایی که برای دانشجویان لازم است انجام شود، نیازسنجی آموزشی است که به دلیل محدود بودن دانشجویان تحصیلات تکمیلی نسبت به دوره کارشناسی روش فیش باول توصیه می شود. در این روش در ابتدا مباحثی که باید به دانشجو آموزش داده شود در قالب یک پرسشنامه به وی ارائه شده تا معلوم گردد در کدام زمینه آگاهی دارد و سپس براساس اولویت هایی که تعیین می شود، نیازسنجی آموزشی تحت این عنوان که به چه عناوین و مطالبی در آینده نیازمند است در اختیارش قرار داده می شود که این نهایتاً منجر به تسهیل در فرآیند پروپوزال نویسی برای دانشجو می گردد.
 
استادیار گروه پرستاری و مامایی دانشگاه گفت: واحد درسی روش تحقیق جزو دروس تخصصی است و تمامی دانشجویان در مقطع تحصیلات تکمیلی باید یک پروژه تحقیقاتی را بگذرانند که این پروژه بخش عمده ای از واحدهای دانشجویان را به خود اختصاص می دهد. در بررسی های اولیه مشخص شده است که دانشجویان در پروپوزال نویسی دچار ضعف هستند و به همین دلیل بحث روش تحقیق جزء فرآیند آموزشی قرار داده شده است.
 
الهی در خصوص محاسن این فرآیند افزود: در این روش وقتی دانشجو به مرحله پروپوزال نویسی می رسد به آسانی موضوع مورد نظر را انتخاب می کند که این باعث می شود بخش مهمی از پروژه تحقیقاتی انجام شده و توانایی پروپوزال نویسی مقدماتی برای دانشجو مهیا گردد.
 
معاون پژوهشی دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه در پایان بیان داشت: به اساتید و اعضای هیات علمی  پیشنهاد می کنم از شیوه "خود راه بر" برای دانشجویان استفاده کنند چراکه برای تربیت دانشجوی توانمند، دروس بالینی و تئوری باید به موازات هم تدریس شوند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار