شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۰۹۶۸
تاریخ انتشار: ۱۷ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۹
دکتر حسن دادخواه

مقام معظم رهبری همچون سال های گذشته، در روزه گشایی های ماه رمضان، میزبان گروهی از دانشجویان عضو تشکل های اسلامی دانشگاه ها بودند. در این دیدار یکی از دانشجویان،  در انتقاد و خرده گیری از  پاره ای روندها در کشور متنی را خواند و دیدگاه های متفاوتی را با اعتماد به نفس کامل در حضور معظم له بیان داشت. مشروح این دیدار از سیمای جمهوری اسلامی پخش گردید و همه مردم از محتوای متن و دیدگاه های آن دانشجو، آگاه شدند. به باور اینجانب، خواندن متنی انتقادی در حضور عالی ترین مقام نظام می تواند آغاز و سرچشمه برهه ای تازه در روند شکل گیری مسالمت آمیز گفتمانی نو در جمهوری اسلامی ایران باشد. در همین راستا به نکات و فرازهایی ششگانه در پیوند با این حرکت پر برکت اشاره می گردد:

1_ اگر همه ما، روش ها و شیوه های متعارف در جمهوری اسلامی را اکمل و احسن بدانیم و در فکر حرکت بسوی اشکال و روش های بهتر نباشیم و نخواهیم نقاط سستی و کاستی نظام را برطرف بسازیم، در گذر زمان، جمهوری اسلامی گرفتار مشکلات درمان ناپذیر می شود. از این رو، ایجاد فضای انتقادگری و ارایه پیشنهادهای خوب، می تواند نظام جمهوری اسلامی را با نشاط نگه دارد.

2_ پیش نیاز فراهم آوردن فضای گفت و شنود، احترام به خرد جمعی و دیدگاه های کارشناسان و بدبین نبودن به دیگران است. چنانچه ما، تنها به رای و نظر خود اعتماد داشته باشیم و نظرات منتقدان را متاثر از خودباختگی و ترس از دشمن بدانیم قطعا فضای گفت و شنود شکل نمی گیرد و همچنان در مسیرهای اشتباه به حرکت ادامه می دهیم.

3_ هر یک از ما باید بپذیرد که همه حقایق تنها نزد او نیست بلکه هر یک از ما،تنها بخشی از حقیقت را می داند و چنانچه همه ما دور هم گردآییم در آن صورت می توانیم به حقایق بیشتری دستیابیم.

4_ اصلاح روش ها و تجدیدنظر در همه امور، موضوعی عادی و متعارف است به ویژه در امر حکمرانی که هر روز شرایط جدیدی پیش می اید و اصلاح دیدگاه ها در راستای تامین منافع ملی،امر رایجی است. این اصلاح و بازنگری را نباید عقب نشینی و شکست بدانیم.

5_ باید همه بپذیریم که نظام جمهوری اسلامی و کشور ایران در امور متعارف هیچ تفاوتی با دیگر نظام های سیاسی ندارد.فقر و غنا ، فراز و فرود ،شکست و پیروزی ویژه و خاص کشوری نیست و همه مردم جهان چنانچه بی تدبیری کنند و امور خود را اصلاح نکنند گرفتار سرنوشت مشابهی می شوند. از این رو،عمل بر اساس دانش و علم و خودداری از احساس گرایی و خرافه پنداری را باید پیشه خویش بسازیم.

6_ در روند اصلاح امور،هیچ یک از نیروها و جناح ها و احزاب سیاسی داخل کشور نباید به حذف خود یا طرف های مقابل بیندیشد و بهراسد. روند بهسازی و شکل گیری گفتمان تازه در جمهوری اسلامی، با مشارکت همه افرادی که به امنیت و مصالح ملی کشورمان پایبند هستند، باید همراه باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار