شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۱۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۱۳

مدیرعامل شركت توسعه نیشكر امام خمینی (ره) خوزستان وابسته به شركت توسعه نیشكر و صنایع جانبی از تولید 74 هزار تن شكر خام در این شركت در سال زراعی 91- 90خبر داد.

ناصر مجدی بیان داشت: این میزان شكر خام از مجموع 804 هزار تن نیشكر كه در سطح 10هزار و 60 هكتار كشت شده بود, بدست آمده است.

وی افزود: شكر خام تولیدی این شركت برای عملیات تصفیه به شركت نیشكر دهخدا ارسال و پس از تبدیل به شكر سفید به بازارهای داخلی عرضه شده است.

مجدی از برنامه ریزی برای تولید 83 هزار تن شكر خام در سال زراعی 92-91 خبر داد گفت: كار برداشت نیشكر از مزارع نیشكر امام خمینی (ره) در 30 كیلومتری جنوب شهرستان شوشتر از مهرماه امسال شروع خواهد شد و تا فروردین ماه 1392 ادامه خواهد داشت.

مدیرعامل شركت توسعه نیشكر امام خمینی(ره) متوسط برداشت نیشكر در این شركت را 85تن در هكتار عنوان كرد و گفت: این میزان برداشت 15تن بیشتر از متوسط برداشت نیشكر در برزیل كه در ردیف بزرگترین كشورهای تولید كننده شكر است, می باشد.

وی شوری آب، خشكسالی و سرمازدگی را از عوامل موثر در كاهش تولید نیشكر در سال های اخیر عنوان و ابراز امیدواری كرد با افزایش آورد آب رودخانه های دز و كارون و رهاسازی آّب بیشتر از سدهای بالادست و متعاقب آن كاهش EC (شوری آب) امكان تحقق تولید پیش بینی شده شكر در چهاردهمین دوره بهره برداری این شركت فراهم شود.

به گفته مجدی در 13سال دوره بهره برداری این شركت، سه دوره با سرما و یخ زدگی و دو دوره با خشكسالی شدید رو به رو بودیم كه تاثیر زیادی در كاهش تولید نیشكر و شكر داشته است.

مجدی موضوع مطرح شده در خصوص رهاسازی ذهاب این شركت در رودخانه كارون و متعاقب آن افزایش شوری آب كارون را نادرست خواند و گفت: بررسی های آزمایشگاهی نشان می دهد ذهاب رها شده این شركت در رودخانه كارون شیرین بوده به گونه ای كه بخشی از این ذهاب برای آبیاری مزارع گندم این شركت در سال گذشته زراعی مورد استفاده قرار گرفت كه نتیجه آن عملكرد 5/4 تن تولید گندم در هر هكتار بود.

واحدهای هفت گانه شركت توسعه نیشكر و صنایع جانبی خوزستان شامل فارابی، سلمان فارسی، دهخدا، امیركبیر، دعبل خزاعی، امام خمینی و میرزاكوچك خان جنگلی به تدریج از اوایل دهه 70 با ظرفیت تولید سالانه 700هزار تن شكر به بهره برداری رسیدند.

این واحدهای تولید شكر در سال زراعی گذشته مجموعا 360 هزار تن شكر تولید و به بازارهای داخلی عرضه كردند.

حدود 25درصد شكر تولیدی كشور در واحدهای هفتگانه شركت توسعه نیشكر و صنایع جانبی خوزستان به دست می آید.

سطح زیر كشت نیشكر در واحدهای هفتگانه شركت توسعه نیشكر و صنایع جانبی حدود 85هزار هكتار می باشد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار