شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۱۵۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۰

 

بالاخره بعد از دو سال از انعقاد قرارداد پایانه غلات خلیج فارس بندر امام خمینی (ره)، این پایانه در آینده نزدیک افتتاح می شود.

با همت سرمایه گذاران شرکت پایانه غلات خلیج فارس سیلوی قدیمی و فرسوده این بندر که 40 سال از احداث آن می گذرد با صرف هزینه 000/000/800/19 ریال (نوزده میلیارد و هشتصد میلیون ریال) 90 درصد از روند بازسازی آن به اتمام رسیده و بزودی شاهد افتتاح این بخش از پایانه خواهیم بود.

پروژه بین المللی پایانه غلات خلیج فارس بندر امام خمینی (ره) در حالی به روند پیشرفت خود ادامه می دهد که منطقی نبودن شرایط قرارداد از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان دشواری هایی را بر سر راه آن ایجاد نموده است.

اجاره بهای تجهیزات استراتژیک سه برابر رقمی است که پیمانکار پیشین پرداخت می نموده است، به نحوی که مبلغ اجاره پرداختی طی مدت قرارداد 2 برابر قیمت خرید تجهیزات یاد شده می باشد. این در حالی است که شرکت پایانه غلات خلیج فارس با سرمایه گذاری 307 میلیون دلار با تمام توان در ساخت و ارتقاء بندر اهتمام ورزیده است.

طرح ساخت و ساز پروژه از سوی مهندسین مشاور در آغاز آماده نبود و به 9 ماه زمان نیاز داشت. با این وجود شرکت پایانه غلات خلیج فارس بلافاصله پس از کلنگ زنی اقدام به ساخت و ساز نموده است تا حداقل از تاخیر یکساله این پروژه به دلیل آماده نبودن طرح مشاور جلوگیری کند.

عدم در اختیار گذاردن زمین های مناسب از جمله زمین راه آهن که در مجاورت پروژه قرار دارد، سرمایه گذار را مجبور به استحصال و خشک نمودن 13 هکتار از دریا جهت ایجاد زمین مورد نیاز نموده است.

لازم به توضیح است که اقدامات این چنینی از سوی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان سبب شده تا شرکت پایانه غلات خلیج فارس درسال اول شروع به کار و سرمایه گذاری با زیانی برابر با 893/700/743/14ریال (چهارده میلیارد و هفتصد و چهل و سه میلیون و هفتصد هزار و هشتصد و نود و سه ریال) روبرو شود. بر این اساس به نظر می رسد که کارشناسان محلی در بندر امام خمینی(ره) اهمیت این پروژه بین المللی را در نیافته اند چرا که انتظار این بود حداقل جهت حفظ منافع ملی و جذب سرمایه گذاری خارجی تمهیدات لازم جهت پشتیبانی پروژه از سوی آنان اتخاذ می گردید.

گفتنی است، راه انـدازی پروژه پایانه غلات خلیـج فارس بندر امام خمینی(ره) ضـمن ایجاد بلـوک اقتـصادی غـلات بیـن کشـورهای آسیـایی و قاره آفریقا و بهره مندی قریب به 5/1 میلیارد نفر جمعیت جهان از مزایای آن عاملی برای ایجاد وابستگی مثبت 14 کشور حوزه CIS و ¬قاره آفریقـا به ایران اسـلامی و عدم وابستـگی تامین غلات بویـژه گنـدم از کشورهـای بلوک غربـی خواهد شد.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار