شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۱۶۲۶
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۶
با تلاش ماموران نیروی انتظامی استان خوزستان و بازرسان معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز دارو و کالاهای آرایشی و بهداشتی قاچاق به ارزش 20 میلیارد ریال کشف و ضبط شد.
شوشان: 

معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز، دکتر اسماعیل ایدنی رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز در بازدید از این کالاهای مکشوفه قاچاق،  گفت: این کالاها شامل دسته های دارویی همچون محرک های مغزی، مکمل های پروتینی، بدن سازی، داروهای مخدر و اقلام آرایشی و بهداشتی غیر مجاز است.



وی با بیان اینکه این کالاها اخیر از مراکز غیرمجاز کشف و ضبط شد، افزود: تمامی اقلام مکشوفه فاقد برچسب وزارت بهداشت و اصالت کالا بوده و خارج از شبکه توزیع رسمی دارویی کشور است که برای سلامتی جامعه ضرر دارد.


دکتر ایدنی اظهار کرد: هر دارویی می بایست در شرایط ویژه ای ساخته  و در محل مناسبی نگهداری وبا امکانات ویژه حمل و در نهایت به صورت سالم در اختیار مصرف کننده قرار گیرد اما داروهای قاچاق هیچ یک از این اصول را ندارند و در شرایط غیر استاندارد تولید به شیوه های نادرست حمل و نگهداری می شود.


رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز تاکید کرد: هر کالایی که به شکل غیر قانونی تهیه، توزیع، فروخته می شود قاچاق محسوب شده در نتیجه سلامت دارو زیر سوال می رود و مصرف کننده را دچار مشکل می کند و همچنین داروهایی که مجوز تولید نداشته باشد اما توزیع شود قاچاق محسوب می شود.


دکتر حسین برزگر معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در این زمینه گفت: در کشور ما داروهای مخدر و داروهای تقلبی از مبادی غیر رسمی توسط افراد سود جو و قاچاقچی وارد کشورمان می شود.


وی افزود: با توجه به روند رو به افزایش مصرف بی رویه و خود سرانه دارو و عوارض شدید داروها می بایست در نظر داشت که مصرف داروهای تقلبی که هیچ اطمینانی به شیوه تولید و نگهداری آنها نیست اثرات سو بسیاری بر سلامت جامعه خواهد داشت.


 دکتر برزگر در ادامه اظهار کرد: قاچاق كالا يكي ازبهترين راههاي ورود ابزارهاي تهاجم فرهنگي به داخل كشوراست.

این مقام مسوول تاکید کرد: گستردگي مرزها ونيز وجود مبادي و شيوه هاي متنوع قاچاق،مقابله با اين پديده را دشــوارتر ســاخته اســت.

دکتر حسین حیدری کایدان مسوول بازرسی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز در این زمینه گفت: داروهاي قاچاق و تقلبي  داروهايي هستند که به صورت عمدي از نظر هويت و منشأ داراي برچسب اشتباه هستند.


وی افزود: ين داروها مراحل نظارتي توليد، توزيع و پخش را بدون رعايت استانداردهاي لازم برای توليد دارو و نظارت سازمان هاي بهداشتي طي مي کنند و کيفيت لازم را برای اثر بخشي ندارند.

دکتر حیدری هشدار داد: عارضه های کبدي، کليوي، قلبي-عروقي، پوستي، هورموني، اعصاب و روان، واکنش هاي حساسيتي و در مواردي مرگ نيز از مصرف این داروهای قاچاق گزارش شده است.

گفتنی است: این کالاهای مکشوفه قاچاق به مراجع ذیصلاح تحویل داده شد. 

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار