شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۲۰۳۶
تاریخ انتشار: ۲۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۰
کارشناسان می گویند: استان هایی چون خوزستان، تهران، البرز، خراسان، گیلان، سمنان، فارس و اصفهان به دلیل جانمائی نامناسب مسکن مهر تقاضای کمتری از سوی مردم برای خرید این واحدها داشته اند.

بحث ایجاد مسکن مهر از همان ابتدا به منظور حمایت از خانواده های کم بضاعت مطرح شد و از دولت قبل به صورت جدی طرح احداث این واحدهای مسکونی کلید خورد.

بگفته کارشناسان یکی از بزرگترین مشکلاتی که پروژه مسکن مهر را در سطح کشور بخصوص در استان خوزستان با چالش های جدی مواجه کرد، جانمایی نامناسب این واحدهای مسکونی بود که بسیاری از متقاضیان را در میانه های راه منصرف کرد.

اگرچه بخشی از مردم باوجود تمامی سختی ها و دسترسی نداشتن به خدمات اولیه در این واحدهای مسکونی مستقر شدند اما خیلی از متقاضیان اجاره نشینی در شهرها را به اسکان در واحدهای مسکن مهر موجود در سطح استان را به دلیل مشکلات این مسکنها ترجیح دادند.

خوزستان یکی از استان هایی است که در آن بخش اعظمی از شهروندان چشم امید زیادی به مسکن مهر دوخته بودند اما بعد مسافت شهرهای جدیدی نظیر شیرین شهر و رامین با مرکز استان و شهرها که این مسکنهای مهر در آن قرار گرفته و نبود امکانات و خدمات کافی در این شهرهای جدید یکی از دلایل استقبال پایین مردم از مسکن مهر است. 

غلامرضا شریعتی استاندارخوزستان در این زمینه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مسکن مهر ازجمله برنامه های ملی به شمار رفته که در خوزستان نیز همانند سایر استان ها این طرح از سال های گذشته آغاز شد.

وی گفت: اما بخش اعظمی از مسکن مهر استان همانگونه که وزیر راه و شهرسازی اشاره داشت با اشتباهات جانمایی همراه بود و همین امر باعث کاهش اقبال عمومی مردم شد. وی افزود: فعال شدن صنعت مسکن بی شک در صنایع مرتبت اشتغال را با خود به همراه دارد و می تواند بخشی از مشکلات بیکاری را در استان برطرف سازد.

استاندارخوزستان تصریح کرد: یکی از راه های اصلی برای خروج از رکود مسکن فراهم کردن شرایط زیست محیطی و رفاهی برای شهروندان است چرا که تا خدمات مناسبی به شهروندان در مناطقی که مسکن مهر احداث می شود داده نشود آن ها هیچ رغبتی برای سکونت در این منازل نخواهند داشت.

وی بیان کرد: همچنین فراهم کردن امکان دسترسی شهروندان به خدمات عمومی و بالا بردن کیفیت ساخت این منازل می تواند تاثیر بسزایی در تصمیمگیری شهروندان برای سکونت دراین محل ها داشته باشد.

شریعتی تصریح کرد: باید شرایطی را ایجاد کرد که افراد با آرامش خاطر از مسکن مهر در استان استقبال کنند و اعمال این شرایط یک همت همه جانبه را می طلبد.

همچنین فرشید پورحاجت رئیس انجمن انبوه سازان استان خوزستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مسائل و مشکلات رکود در بازار مسکن استان اشاره کرد و گفت: سیستم بانکداری در سال های اخیر به عنوان رقیب اصلی صنعت کشور به شمار می رفت چرا که سودی که به سپرده های مردم تعلق می گرفت تا اندازه ای جاذبه داشت که یک بازار رقیب را برای حوزه صنعت کشور ایجاد کرده بود اما در زمان حاضر با کاهش سودهای سپرده گذاری و کاهش نرخ تسهیلات در حوزه بانکی این مشکلات در حال برطرف شدن است.

وی افزود: در سال های اخیر رکود شدیدی بر بازار مسکن کشور و بخصوص خوزستان حاکم بود اما پس از برجام ریسک معاملات مسکن افزایش یافته و مردم با رغبت بیشتری وارد عمل شدند و از بهمن ماه سال گذشته حجم معاملات بازار مسکن بیشتر شده و این نشان دهنده یک پیش رونق در بازار مسکن بوده است.

رئیس انجمن انبوه سازان خوزستان ادامه داد: باتوجه به مشکلاتی که در سال 1390 در نظام پولی کشور ایجاد شده و شکاف عمیقی که در نقدینگی مردم ایجاد شد با افزایش قیمت های مسکن مواجه شدیم که به دنبال آن مشکلات عمده ای برای بخش عرضه و تقاضا ایجاد شد.

وی بیان کرد: دولت در زمان حاضر به دنبال تقویت تقاضای مسکن بوده و یکی از راه های برون رفت از رکود بازار مسکن پرداخت تسهیلات مناسب است که می تواند شکاف ایجاد شده را از بین برده و مردم با رغبت بیشتری وارد بازارکند.

رئیس انجمن انبوه سازان خوزستان یکی از بزرگترین دلایل رکود در بازار مسکن را مشکلات بانکداری برشمرد و گفت: اگرتاریخچه 30 سال گذشته صنعت ساختمان را بررسی کنیم، می بینیم که بازارهای موازی نظیر بازار خودرو، بازار سکه و بازار دلار در کنار بازار مسکن وجود داشت که به نوعی رقیب اصلی این صنعت محسوب می شوند.

وی بیان کرد: جوانان ما در زمان حاضر برای تشکیل زندگی بیش از هرچیزی نیازمند مسکن هستند که تنها با رویکرد مثبت سیستم بانکی و سیاستگذاری دولت این مشکلات مرتفع می شود.

پورحاجت گفت: بسیاری از واحدهایی که تحت عنوان مسکن مهر کلید خوردند و مراحل ساخت آن ها به خوبی پیش رفته است، بدون متقاضی هستند که باید به این مساله رسیدگی و با ساماندهی مناسب این مسکن ها بخشی از مشکلات مسکن استان رفع شود.

وی افزود: یکی از دلایل ناکامی پروژه مسکن مهر خوزستان، ساخت و ساز در بیابان بوده و شرایط بد اقلیمی منطقه هم به نوعی موجب شده است تا این واحدها متقاضی کمی داشته باشند.

دبیر کانون انبوه سازان کشور تصریح کرد: با رفتن دولت دهم و میزان تورم بالایی که به جا ماند، ساخت و ساز مسکن مهر دچاروقفه های مقطعی شد، تا این که دولت یازدهم تصمیم گرفت پنجاه هزارمیلیارد ریال برای خدمات زیربنایی به مسکن مهر تزریق کند اما با این وجود غالب پروژه ها از کمبود 50 درصدی سهم آورده متقاضیان رنج می کشند.

همچنین محمد بهزادی پورعضوهیات مدیره انجمن انبوه سازان استان نیز دراین باره گفت: درچهارسال گذشته با رکود شدید بازار مسکن و پیش از آن نیز با یک نابسامانی شدید که خط صحیحی را دنبال نمی کرد مواجه بودیم و همین امر مشکلاتی را برای سازندگان و مصرف کنندگان ایجاد کرد.

این عضوهیات مدیره انجمن انبوه سازان استان افزود: در زمان حاضر تمامی جوامع صنفی تلاش دارند تا بازار مسکن را از این رکود خارج کنند چرا که صنعت ساختمان سازی یک صنعت تاثیرگذار بر اقتصاد کشور است.

وی ادامه داد: صنعت ساختمان سازی علاوه بر این که به دنبال تامین نیازهای بازار است ، در زمینه اشتغال زایی نیز فعالیت چشمگیری داشته و همین امر بر اهمیت رونق این صنعت می افزاید. وی ادامه داد: اگرچه اقتصاد کشور تنها به ساخت و ساز وابسته نیست اما رکود در صنعت ساختمان در مقطعی از زمان باعث رکود درصنعت کشور شده و اقتصاد کشور را نیزتحت تاثیرخود قرار داده است. 

این عضوهیات مدیره انجمن انبوه سازان استان گفت: افزایش تسهیلات مسکن اگرچه در ظاهر یک حرکت مفید برای خانه دارکردن مردم به شمار می رود اما درواقع هیچ رغبتی در مردم برای خرید ایجاد نکرده چرا که آن ها باتوجه به توان مالی خود از بازپرداخت و سود تسهیلات وحشت دارند.

بهزادی پوربیان کرد: اگردرصد سود تسهیلات مسکن به یک رقم قابل قبولی رسیده و درآمد قشر متوسط رو به پایین جامعه در نظر گرفته شود، می توان گفت که یک حرکت بزرگ در راستای خروج از رکود بازار مسکن اتفاق افتاده و همچنین می توان امیدوار بود که در سال های آینده شاهد روند رو به رشد عرضه و تقاضا در حوزه مسکن باشیم.

وی همچنین به بحث مسکن مهر درسطح استان اشاره کرد و گفت: استقبال نکردن مردم از مسکن مهر در استان دلایل عمده ای دارد که از مهمترین آن ها عدم کارشناسی مکان و موقعیت جغرافیایی ، نبود نظارت درست وکافی برکیفیت و همچنین چگونگی ساخت و ساز است.

عضوهیات مدیره انجمن انبوه سازان استان بیان کرد:همچنین توجه نداشتن به کیفیت زیرساخت ها، عدم ارائه تسهیلات ارزان قیمت به متقاضیان و نبود امکانات کافی از دیگر عوامل تاثیرگذار در ناموفق بودن طرح های مسکن مهر در سطح استان به شمار می آید.

در استان خوزستان دو شهر جدید وجود دارد؛ یکی شهر جدید رامین که دارای پنج هزار و 772 واحد مسکن مهر و دیگری شیرین شهر که پروژه های مسکن مهر آن پنج هزارو 476 واحد است. با توجه به مشکلات و موانع موجود بر سر راه این پروژه ها از جمله تأمین زیرساخت ها، تاکنون واحدی در این دو شهر به بهره برداری نرسیده است که مدتی پیش مسئولان مربوطه برای افزایش اقبال عمومی مردم شرایط دریافت این واحدهای مسکونی را آسان تر کردند تا شاید راهی برای خروج از رکود بازشود.

گزارش: محمدرضا خبازان

برچسب ها: مسکن مهر ، خوزستان
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار