شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۲۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۹ تير ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۲
 با عبور تونل متروی اهواز از زیر رودخانه کارون، عملیات احداث تونل ایستگاه نادری تا ایستگاه ساعت این شهر به پایان رسید.

مراسم پایان عملیات اجرایی نخستین تونل متروی اهواز در زیر رودخانه کارون به صورت نمادین در ایستگاه میدان ساعت برگزار شد. 

مدیر اجرایی پروژه قطار شهری اهواز روز سه شنبه در این مراسم عبور از زیر کارون و احداث تونل در زیر رودخانه را یکی از پرچالش ترین و مهم ترین دستاوردهای قطار شهری اهواز دانست و افزود: فاصله ایستگاه نادری در کرانه شرقی رودخانه کارون تا ایستگاه میدان ساعت در کرانه غربی به طول یک هزار و 470 متر بوده که طی حدود سه ماه عملیات آن به طول انجامید. 

خشایار باقری نیا اضافه کرد: این تونل در عمق 35 متری زمین در زیر رودخانه کارون احداث شده که از لایه های سست و ریزشی و پرآب در محیط پرفشار گذر کرده است.

وی گفت: تنوع لایه های زمین و ژئوتکنیک در این بخش بسیار زیاد بود که ریسک طرح و تونل را بالا برده است. وی با بیان اینکه احداث این تونل از 9 اردیبهشت امسال آغاز شده است افزود: بیش از 140 میلیارد ریال طی چهار ماه برای احداث اولین تونل زیر رودخانه هزینه شده است.

به گفته وی حفاری تونل در زیر رودخانه برای نخستین بار در کشور اجرا می شود و پیش از این هیچ تجربه ای در کشور درباره حفاری در زیر رودخانه وجود نداشت.

وی گفت: این بخش از طرح با تجربیات موجود و با استفاده از توان فنی و اجرایی و مشاوران داخلی و خارجی و کارشناسان خبره در زمینه احداث تونل از زیر رودخانه و پرفشار استفاده کردیم. باقری نیا گفت: عملیات اکتشاف و زمین شناسی از سال ها قبل انجام شد و بر اساس پارامترها روش های اجرایی احداث تونل طراحی و محاسبه شد.

وی ادامه داد: 130 نفر از نیرو در بخش های اجرایی و احداث تونل به صورت شبانه روزی در دو شیفت عملیات حفاری و احداث تونل را انجام دادند.

مدیر اجرایی طرح قطارشهری اهواز با اشاره به سیلی که فروردین ماه امسال اتفاق افتاد اظهار کرد: حفاری تونل با طغیان رودخانه کارون بعد از 30سال همزمان بود که باعث شد حجم و تراز آب را به طور بسیار فزاینده ای افزایش داد به طوریکه ارتفاع آب 4.5 متر بالا رفت که ریسک هایی را بر طرح وارد کرد.

*چهار ماه تا تونل دوم

تونل زیر رودخانه کارون در حالی اجرا شده که قرار بود همه امکانات و اعتبار به اتمام مرحله اول اختصاص یابد.  باقری نیا در این باره توضیح داد: طی چندین ماه گذشته و برای احداث این بخش از کار هیچگونه اعتباری به شرکت کیسون پرداخت نشده و اجرای مراحل مختلف طرح، بر اساس برنامه زمانی پیش بینی شده انجام می گیرد.

وی با بیان اینکه اجرای تونل طبق برنامه پیش می رود و متوقف نخواهد شد تاکید کرد: در صورت تامین هزینه های ریالی و ارزی فاز اول در شش ایستگاه به اتمام می رسد. باقری نیا تاکید کرد: برای اجرای تونل دوم در زیر رودخانه نیز چهار ماه زمان لازم است که در صورت تامین اعتبار اجرا می شود.

وی همچنین درباره تهدیدات ناشی از زلزله برای تونل زیر رودخانه اظهار کرد: تمام محاسبات بر اساس پهنه بندی و لرزه خیزی منطقه اهواز و خوزستان انجام شده است و ضخامت بتن و مقاومت آن، مقدار میلگرد بر اساس آن اجرا می شود و تضمین داده ایم که پهنه بندی براساس استاندارد طراحی و اجرا شود.

مراسم نمادین پایان عملیات عبور تونل از زیر رودخانه کارون بدون حضور مدیر عامل شرکت کیسون (پیمانکار)، مدیرعامل متروی اهواز، شهردار اهواز و مسئولان استانداری برگزار شد. 

سیاحی معاون عمرانی استاندار خوزستان و رئیس هیات مدیره سازمان قطارشهری اهواز دیشب در جلسه شورای این سازمان گفت: قرار بود مراسم نمادین عبور تونل از زیر رودخانه با حضور وزیر کشور برگزار شود اما به دلیل اینکه وضعیت پیمانکار راضی کننده نبود، این مراسم لغو شده است. 
به گفته وی، عملکرد ضعیف پیمانکار، باعث تاخیر 10 ساله در اجرای این طرح شده است.

اختلاف میان پیمانکار چینی متروی اهواز (شرکت کیسون) و کارفرما در یک سال اخیر باعث تعطیلی 15 ماهه طرح شده است و از 850 میلیارد ریال اعتبار این طرح تنها 150 میلیارد ریال اختصاص یافت.
خط یک قطار شهری اهواز به طول 23 کیلومتر مسیر زرگان تا بقایی را شامل می شود.

مجری و پیمانکار متروی اهواز شرکت چینی کیسون است که در سال 1385 کار را تحویل گرفت و قرار بود آن را پنج ساله به اتمام برساند اما این طرح اکنون تنها 28.5 درصد پیشرفت دارد. 

آخرین وعده برای راه اندازی متروی اهواز آبان پارسال اعلام شده و قرار بود گام نخست آن (شش ایستگاه میدان فرودگاه تا مصلا) به بهره برداری برسد. 

نارضایتی مسئولان خوزستان و معاون عمرانی وزیر کشور از پیشرفت متروی اهواز به حدی بوده که مرداد 94 مسئولان، اعلام کردند که قصد خلع ید پیمانکار را دارند.

برچسب ها: تونل مترو ، کارون
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار