اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۲۶۴۲
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۰
خوزستان رتبه نخست تولید برق در کشور را دارد و شرکت برق منطقه ای خوزستان 15 درصد شبکه بار سراسری را دارد که مقام دوم پس از شرکت برق منطقه ای تهران است.
 مدیرعامل شرکت برق منطقه ای خوزستان از پیش بینی افزایش هشت درصدی مصرف برق در این استان خبر داد و گفت: به ستاد مدیریت بحران پیشنهاد شده که در زمان شدت گرما ادارات در ساعت 13 تعطیل شوند.

محمود دشت بزرگ دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: طبق پیش بینی ها مصرف برق در تابستان امسال احتمالا هشت درصد رشد خواهد داشت و پیک بار مصرفی از هفت هزار و 300 مگاوات به هشت هزار و 123 مگاوات می رسد.

وی میزان تولید انرژی در سال 94 را 31 هزار و 84 میلیون کیلووات ساعت عنوان کرد و افزود: مشترکان زیرپوشش شرکت برق منطقه ای خوزستان پارسال 11 هزار و 193 میلیون کیلو وات ساعت مصرف داشتند که نسبت به سال 93، پنج درصد رشد داشته است.
به گفته وی، در سه ماهه نخست امسال نیز هفت هزار و 444 میلیون کیلووات ساعت مصرف داشتیم.

دشت بزرگ اظهار کرد: اوج بار مصرف (پیک بار) امسال در روز 26 تیر اتفاق افتاد که دمای هوا 50 درجه سانتیگراد بوده و پیک بار مصرفی به هفت هزار و 819 مگاوات رسید که این رقم نسبت به پارسال 1.5 درصد و به نسبت 11 تیر پارسال، 14.6 درصد رشد داشته است.

به گفته وی، پیک بار پارسال هفت هزار و 521 مگاوات بوده که در 17 مرداد 94 اتفاق افتاده است. وی افزود: بر اساس مطالعاتی که پارسال انجام شد، در خوزستان 187 روز در سال (شش ماه) دما بالای 37 درجه بوده که به این ترتیب صنعت برق دچار تنش می شود و نیاز به مدیریت مصرف و همکاری مشترکان و تمام مصرف کنندگان دارد.

دشت بزرگ با بیان اینکه مصرف بیش از هفت هزار مگاواتی، شبکه برق را دچار تنش می کند، توضیح داد: با توجه به اینکه پنج درصد از ساعت های سال (223 ساعت) بار بالای هفت هزار مگاوات بوده بنابراین اگر مصرف را در این مدت مدیریت کنیم و به کمتر از هفت هزار مگاوات برسانیم مشکلی نخواهیم داشت.

وی اضافه کرد: وضعیت شبکه برق خوزستان در روزهای عادی (که دما 37 درجه سانتیگراد است) سه هزار و 500 مگاوات است ولی با افزایش دما در تابستان به بالای هفت هزار مگاوات می رسد که این وضعیت تنها در خوزستان حاکم است.

دشت بزرگ همچنین به مطالعات انجام شده درباره ارتباط دما و افزایش مصرف انجام شده اشاره کرد و گفت: وقتی دما در بازه 27 تا 35 درجه سانتیگراد باشد به ازای هر درجه افزایش دما، مصرف 64 مگاوات افزایش می یابد و در بازه 35 تا 40 درجه سانتیگراد به ازای هر درجه افزایش ما، مصرف 275 مگاوات بیشتر می شود.

وی ادامه داد: در بازه 40 تا 48 درجه سانتیگراد به ازای هر درجه افزایش دما، مصرف برق 191 درجه و وقتی دما بیشتر از 48 درجه باشد به ازای هر درجه افزایش دما، مصرف 112 مگاوات بالا می رود.

تنش برق در بحران گرما

مدیرعامل برق منطقه ای خوزستان گفت: شرکت های برق منطقه ای از سال های گذشته با 'تنش باری' روبه رو بودند؛ همانطور که شرکت های آب با 'تنش آبی' روبه رو هستند.  وی افزود: دوره گرما در خوزستان از ابتدای خرداد تا پایان شهریور است که معمولا دما به بالای 40 درجه می رسد.

دشت بزرگ با اشاره به پیش بینی هایی که برای توسعه و پایداری شبکه و کاهش خاموشی ها انجام شده گفت: قرار است چهار پروژه با سرمایه گذاری 33 میلیارد و 950 میلیون ریال امسال اجرا شود. 

وی افزود: امسال 932 کیلوولت آمپر و 94 کیلومتر مدار به شبکه اضافه می شود همچنین 42 بانک خازنی به میزان 200 مگاوار توان به شبکه تزریق می شود. دشت بزرگ اضافه کرد: امسال در راستای اقتصاد مقاومتی برنامه ریزی شده 37 کیلومتر مدار هادی پرظرفیت به خطوط قبلی اضافه شود.

* تجهیزات 50 ساله

این مقام مسئول همچنین گفت: رشد بار متناسب با رشد توسعه شبکه نیست و این مساله باعث شده از تجهیزات بیش از ظرفیت آنها استفاده شود به طوری که از بعضی از ترانسفورماتورها بیش از 95 درصد ظرفیت آنها بارگیری می کنیم، این در حالیست که نباید بیش از 70 درصد ظرفیت این تجهیزات از آنها بهره برداری کرد زیرا باعث کاهش طول عمر و آسیب به تجهیزات شبکه یا حوادث احتمالی خواهد شد.

به گفته وی، به طور مثال در دزفول و بعضی از مناطق اهواز تجهیزاتی وجود دارد که عمر آنها به بیش از 50 سال می رسد به همین دلیل است که با وجود تمام برنامه ریزی، قطع برق و خاموشی های پیش بینی نشده در شبکه اتفاق می افتد.

وی با بیان اینکه خوزستان به شبکه برق سراسری متصل است و در زمان نیاز تبادل انرژی انجام می شود، اظهار کرد: در خوزستان 70 درصد بار مصرفی مربوط به منازل مسکونی و عمومی و بیشتر سرمایشی است این در حالیست که در کشور 33 درصد بارمصرفی مربوط به مصارف خانگی است بنابراین مدیریت مصرف خانگی مدیریت مصرف 70 درصد مصرف است.

دشت بزرگ با تاکید بر برنامه ریزی روی مصارف، توصیه کرد: برای کاهش مصرف در خانگی مشترکان لازم است استفاده از لامپ کم مصرف، توجه به رده انرژی وسایل برقی و استفاده از وسایل مصرفی با برچسب انرژی A به بالا، تنظیم دمای داخل ساختمان بین 23 تا 25 درجه، استفاده نکردن از وسایل پرمصرف در اوج بار (از ساعت 13 تا 17 و از ساعت 19 تا 23) ، استفاده حداکثری از نورطبیعی، خاموش کردن تجهیزات برقی و سرمایشی در هنگام خروج طولانی مدت از منزل، تعدیل روشنایی محوطه های عمومی، کاهش مصرف وسایل سرمایشی در ادارات، استفاده از پنجره های دو جداره، قرار ندادن تجهیزات برقی همچون تلویزیون و رایانه در حالت آماده به کار را انجام دهند. 

وی افزود: ارائه راهکارهای کاربردی به صنایع برای کاهش مصرف و برگزاری جلسات برای انتقال زمان تعمیرات به زمان غیر از پیک مصرف برق و طرح ذخیره عملیاتی نیز از دیگر اقدامات است. 

* تعطیلی ادارات در ساعت 13

دشت بزرگ همچنین با بیان اینکه مدیریت مصرف برق در ادارات می تواند بسیار تاثیرگذار باشد، افزود: به استانداری پیشنهاد دادیم در روزهای بسیار گرم در زمان اوج مصرف ادارات در ساعت 13 تعطیل شوند.

وی اضافه کرد: همانگونه که در زمان آلودگی هوا تهران تعطیل می شود در خوزستان در زمان بحران گرما و افزایش دما به بیش از 49 درجه سانتیگراد که مهم تر از گرد و غبار است نیز می توان ادارات را تعطیل کرد. به گفته وی، بر اساس پیش بینی هواشناسی و با تصمیم گیری ستاد مدیریت بحران استان می توان برای برنامه ریزی تعطیلی ادارات را برنامه ریزی کرد.

خوزستان رتبه نخست تولید برق در کشور را دارد و شرکت برق منطقه ای خوزستان 15 درصد شبکه بار سراسری را دارد که مقام دوم پس از شرکت برق منطقه ای تهران است.

این شرکت وظیفه تامین برق مطمئن و پایدار در خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد است و مساحت 81 هزار کیلومتر را پوشش می دهد.  

ظرفیت منصوبه نیروگاهی در این شرکت 12 هزار و 473 است که همه آن مربوط به خوزستان است. 70 درصد برق خوزستان از نیروگاه های حرارتی تامین می شود. عمده مصرف برق تولید شده در خوزستان به مصرف این استان می رسد و کهگیلویه 400 مگاولت مصرف دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار