شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۲۹۴۰
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۳
دكتر عظيم معتمدفر: بهره گیری از شیوه های رادیولوژی مداخله ای با حضور چند تن از اساتید دانشگاه علوم پزشکی اهواز در سالهای اخیر توانسته در تشخیص و درمان بسیاری از بیماریها کارآمد باشد که امید می رود مسئولین دانشگاه، با تامین نیازهای رشته اینترونشنال، ما را بیش از پیش یاریگر باشند

چهارشنبه ۳۰ تیرماه ۱۳۹۵، عمل کاتترگذاری برای یک نوزاد نارس، با بهره گیری از شیوه اینتروِنشِن رادیولوژی در این مرکز انجام شد.

دکتر عظیم معتمدفر فلوشیپ اینترونشنال رادیولوژی بیمارستان گلستان اهواز، پس از انجام این عمل گفت: مشکل این نوزاد ۵۰ روزه همچون بسیاری از نوزادان دیگر، عدم امکان رگ گیری و تزریق دارو بود، اما آنچه این بیمار را متمایز می کرد، نارس بودن و وزن بسیار پایین وی (حدود یک کیلوگرم) بود که حساسیت و دشواری کار را دو چندان می کرد.

وی افزود: این نوزاد با اسهال مداوم و کمبود شدید آب بدن، توسط پزشکان بیمارستان ابوذر اهواز برای کاتترگذاری به این مرکز ارجاع داده شده بود که کاتتر گذاری در شرایط بسیار حساس و مینیاتوری برای وی انجام شد.

معتمدفر تصریح کرد: نزدیکی بسیار زیاد ورید ژوگولار و بافت کاروتید گردن موجب شده تا تشخیص این دو با دشواری هر چه تمام صورت بگیرد و یک خطای جزیی می توانست برای این نوزاد، حکم مرگ را داشته باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز اظهار نمود: مشکل دیگری که وجود داشت، عدم امکان بهره گیری و راهنمایی گرفتن از دستگاه سونوگرافی بود چرا که دستگاه های سونوگرافی معمولاً برای نوزادان معمولی با وزن بیش از ۲/۵ کیلوگرم طراحی شده اند و در این عمل با اين شرايط قابلیت ارائه تصاویر درست را به ما نداشتند.

وی افزود: نوزادان کم وزن، معمولاً در دريافت این خدمات مشکل ساز و دارای دردسرهای خاص خود هستند که البته به لطف خدا عمل امروز با موفقیت انجام شد.

معتمدفر گفت: امروزه در دنيا بهره گیری از شیوه های رادیولوژی مداخله ای (اینترونشنال رادیولوژی) برای اجرای پروسه های تشخیصی و درمانی کم خطر و سریع در کنار رشته های مختلف پزشکی و برای نقاط مختلف بدن رایج گرديده که در کشور ما نیز چند سالی است که متداول شده است.

وی گفت: این روش با حضور چند تن از اساتید دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز نیز در سالهای اخیر توانسته در تشخیص و درمان بسیاری از بیماری ها کارآمد ظاهر شود که امید می رود مسئولین دانشگاه، با تامین نیازهای رشته اینترونشنال، ما را در پیشبرد اهداف علمی بیش از پیش یاریگر باشند.








نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار