اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۳۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
زمان بابادی شوراب
 
بحثی که چندی در فضای روحی و روانی چند استان و بخصوص در استان ما خوزستان سایه انداخته و می توان گفت تاثیر فروانی بر طول عمر و نحوه ی زندگی(امید به زندگی)جغرافیای ما بیش از جاهای دیگر دارد همین ریزگرهاست.

ابتدا باید گفت ریزگرد چیست و چه تاثیراتی می تواند بر محیط زیست ما داشته باشد.

در علم محیط زیست(بخش هوا)در بین تمام آلاینده های هوا ، پنچ آلاینده که تاثیر بیشتری روی انسان و محیط زیست می گذارند ، آلاینده های معیار نامیده می شوند.

سازمان های متولی شاخص ها و مبناهایی برای میزان حد مجاز این آلاینده ها نیز مشخص و معین نموده اند که هرکدام دارای حد مجاز اولیه که نشان دهنده سلامت انسان هاست و حد مجاز ثانویه که نشان دهنده سلامت محیط زیست را تعریف کرده اند.

در بین این پنج آلاینده معیار یکی از آن ها بیش از بقیه در زمان فعلی بر زندگی مردم جغرافیای ما تاثیرگذار است که ریزگردها می باشد و وجود خود را بعنوان آلاینده اصلی و شاخص معرفی کرده(البته بقیه آلاینده های معیار در استان ما بدلیل رعایت نکردن نکات محیط زیستی و همچنین نبود سازمان لایق و شایسته برای جلوگیری از تخلف سازمان ها و صنایع آلوده کننده بیشتر از بقیه نقاط کشور به مردم این جغرفیا صدمات خود را می رسانند.)

به هر ذره ای که قطر آن کمتر از ده میکرون باشد غبار(ریزگرد)گفته می شود که برای شناسایی و دسته بندی آلودگی به دو دسته ده میکرونی و دو و نیم میکرونی تقسیم می شوند.

این ذرات کوچک معلق که باتوجه به نوع و منشاء آنان(تالاب های خشک شده و یا در حال خشک شدن در استان ما) از تمام آلاینده های معیار می تواند خطرناک تر و شناسایی و درمان آن مشکل تر باشد.

مثلا دی اکسید کربن ، اکسید گوگرد و دی اکسید نیتروژن(میهمان همه ساله باران های اسیدی) هم از آلاینده های معیار می باشند که بر اثر استفاده از سوخت های نامناسب در صنایع و کارخانجات استان یا استفاده های لوازم عمومی و مقداری هم بصورت طبیعی بوجود می آید و تاثیرات مشخص و درمان آن مشخص و قابل پیشگیری است ولی تشخیص تاثیر ریزگردها از لحاظ تنوع مواد همراه و منشاء تشکیل دهنده متفاوت می باشد مثلا ریز گردها می توانند حاوی مواد معدنی ذخیره شده در روی سطح زمین (فلزات سنگین خطرناک)و یا مواد آلی و حتی مواد بیولوژیکی باشد ، که هرکدام از این مواد براساس نوع آنها و منشاء تولید خطرناک و تشخیص مشکلی دارد.

مثلا اگر از نوع بیولوژیکی منتشر شده در هوا باشد دارای انواع آلودگی و انتقال بیماری متفاوت بوده و اگر از مواد آلی تشکیل شده باشد تاثیرات متفاوتی بر انسان و محیط زیست خواهد گذاشت و همچنین اگر این ریزگردها منبع معدنی داشته باشند همچون سرب و دیگر فلزات سنگین که دارای خواص خاص خود می باشند ، تاثیر چند برابر می گذارد ، مثلا خواص فلزات سنگین که خیلی روی آن تکیه شده تجمع پذیری آن هاست یعنی در یک میزبان کنار هم جمع می شوند و یا انتقال پذیری دیگر خاصیت این مواد می باشد یعنی وقتی از جانور و گیاهی که حاوی این فلزات است کسی استفاده کند این جسم به بدن  میزبان دوم منتقل می شود که تجمع بیش از اندازه این مواد در انسان و جانوران ایجاد یک رفتار نامتعارف در سیستم بدن موجودات را می نماید و در کل این مواد انواع سرطان ها ، تنگی نفس،عفونت های حاد تنفسی،سکته ها ، بیماری های قلبی و عروقی و..........را در انسان و دیگر موجودات ایجاد می گردد.

در نهایت این آلودگی یک آلودگی انسان ساز بوده و طی این یکی دو دهه اخیر بوجود آمده ، کما اینکه در گذشته ما همچنین نوع آلودگی به این شدت نداشتیم.

تا زمانی که برای رفع آن اقدام مناسبی توسط متولیان صورت نگیرد و سازمان ها و نهادهای مربوطه هیچ اقدام اساسی صورت ندهند ، این آلاینده انسان ساز دائمی خواهد بود.

طبق قوانین کشور جمهوری اسلامی ایران ارگانی که باید جوابگوی مردم باشد ، سازمان محیط زیست می باشد و نه ارگان دیگری و اینکه گفته می شود فلان نماینده برای گرفتن بودجه مراجعه نکرده و یا فلان استاندار قادر به جذب بودجه نبوده و یا اینکه سازمان محیط زیست فقط یک سازمان نظارتی است عذر بدتر از گناه است ، زیرا این حرف ها فقط و فقط برای منحرف کردن اذهان مردم از ناتوانی در سیستم مدیریت محیط زیست کشور و استان می باشد و نه چیز دیگری.
 
 

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار