شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۳۹۰۸
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۰
درخصوص افزایش یکباره قیمت شکر تا کنون دلایل مختلفی از سوی مسئولان عنوان شده است. برخی از اقتصادی ها بر این باور هستند که دلیل افزایش قیمت در بازار، کمبود شکر است که ممنوعیت دو ساله از سوی دولت باعث آن شده است.برخی دیگر بر این اعتقاد هستند که دلیل افزایش قیمت در بازار شکر، هجوم دلالان برای خرید و احتکار شکر باعث نابسامانی در این بازار شده است.
 یکی از مهم ترین وعده های انتخاباتی دولت روحانی پیش از روی کار آمدن بر سر قدرت، وعده کاهش نرخ تورم و افزایش درآمد قشرهای مختلف و درکل بهبود معیشت مردم بود.
 
به گزارش «تابناک»، هرچند هنوز دولت آن گونه که باید وعده دوم به سرانجام نرسیده، در این مدت توانسته است، در خصوص کاهش نرخ تورم، گام های مؤثری بردارد، به گونه ای که به گفته سخنگوی دولت، نرخ تورم در روزهای گذشته، به کمتر از 10 درصد رسیده است.
 
بنا بر این گزارش، اما حال و روز بازار حکایت دیگری دارد و نشانه ای از کاهش تورم در آن دیده نمی شود؛ تنها در چند روز گذشته، بهای چند قلم از کالاهای اساسی به صورت چشمگیری افزایش داشته است، به گونه ای که  بهای روغن از یکم مرداد، حدود 7 درصد گران تر شده و قیمت مرغ 8500 تومان در هر کیلو را در روزهای گذشته به خود دیده است.

اما در این میان، کالایی که گرانی آن بیش از دیگر اقلام به چشم می خورد، افزایش یکباره قیمت شکر در روزهای گذشته بود، به گونه ای که بهای آن بیش از دو برابر شده و تا مرز 4000 تومان رسیده است.
 
به همین دلیل، در روزهای گذشته، نوبخت اعلام کرد: اگر افزایش قیمت ها همچنان ادامه داشته باشد، دولت برای کاهش تورم، مجوز واردات برخی اقلام از جمله شکر را صادر خواهد کرد.
 
شکر نیز مانند هر کالای دیگر در کشور، تابع قانون عرضه و تقاضاست؛ اما گاهی برخی کالاها در شرایط خاصی قرار می‌گیرند که مباحث سیاسی و اجتماعی بر آنها تأثیر می‌گذارد؛ که البته غیر از عوامل اقتصادی، عواملی مانند رانت و دلال‌بازی هم در آنها بی‌تأثیر نیست. 
 
درخصوص افزایش یکباره قیمت شکر تا کنون دلایل مختلفی از سوی مسئولان عنوان شده است. برخی از اقتصادی  ها بر این باور هستند که دلیل افزایش قیمت در بازار، کمبود شکر است که ممنوعیت دو ساله از سوی دولت باعث آن شده است.
 
برخی دیگر بر این اعتقاد هستند که دلیل افزایش قیمت در بازار شکر، هجوم دلالان برای خرید و احتکار شکر باعث نابسامانی در این بازار شده و می خواهند با کاهش عرضه و بالا رفتن تقاضا، قیمت ها را افزایش دهند تا به سود کلان دست یابند.
 
به هر حال، افزایش بی رویه این محصول در بازار آنقدر سر و صدا کرد که صدای مجلسی ها را نیز درآورد، به طوری که نماینده های مجلس نیز با اعتراض به این گرانی ها آن را نوعی سیاه نمایی برای صدور مجوز واردات دانسته اند.
 
در همین ارتباط رمضانعلی سبحانی فرد از اعضای کمیسیون صنایع مجلس در گفت و گو با تابناک اظهار داشت: یکی از دلایل افزایش قیمت شکر در روزهای گذشته، این است که دولت در دو سال گذشته، واردات شکر را ممنوع کرده است.
 
وی در ادامه افزود: اما این بحث مربوط به دیروز و امروز نیست و دو سالی است که دولت توانسته، بازار شکر را کنترل کند. اگر قرار بر گرانی بود، باید همان زمان که واردات ممنوع شد گران هم می شد.
 
این نماینده مجلس یادآور شد: گویا دست هایی پشت پرده هست که بازار شکر را کنترل می کند و با احتکار و بستن در انبارها به روی مردم، به فکر افزایش سود بیشتر هستند.
 
البته اینها چیزی نیست که دولت نتواند از آن سر دربیاورد، چون می داند، موجودی انبارها چه میزان هست و چقدر شکر در کشور موجود است و حتی اینکه این محصول دست چه کسانی است؛ بنابراین، اگر بخواهد می تواند به راحتی از طریق نهادهای نظارتی این قضیه را سازماندهی کند.
 
وی گفت: با توجه به اینکه سخنگوی دولت در روزهای گذشته اعلام کرده با ادامه این روند، مجوز واردات را صادر خواهد کرد، به نظر می رسد، برخی با نگاه داشتن شکر در انبارها، به فکر واردات آن هستند و اکنون توانسته اند از این طریق به مقصود خود برسند.
 
این نماینده مجلس گفت: دولت باید در این زمینه هشیاری لازم را داشته باشد تا در دام دلالان و سوداگران گرفتار نشود. ممنوعیت واردات شکر برای حمایت از تولید داخلی صورت گرفته؛ بنابراین، بهتر است پیش از هر گونه اقدامی، زوایای مختلف کار سنجیده شود.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار