اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۳۹۶۱
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۳:۰۴
شوشان / روزنامه آرمان نوشت : منابع خبری روز گذشته از فوت سه بیمار دیالیزی در شهرستان کارون خبر دادند. هر چند روز گذشته گمانه زنی‌هایی درباره علت فوت این افراد انجام شده است، اما هنوز به درستی مشخص نیست که آیا این مساله مرتبط با خطای پزشکی، مسمومیت غذایی یا عدم رعایت بهداشت فردی بوده است. مسئولان عنوان می‌کنند دلایل این اتفاق در دست بررسی است. آنطور که اظهار نظر‌های اولیه نشان می‌دهد عفونت روده‌ای دلیل فوت این بیماران است. رئیس بیمارستان سینای کارون در این ارتباط تاکید کرده است: «این بیماران به علت عفونت روده‌ای فوت کرده‌اند و احتمال اینکه به وسیله یکی از بیماران به این مشکل دچار شده باشند وجود دارد، ولی به زودی علت اصلی اعلام می‌شود ولی به مردم اطمینان می‌دهیم که این بیمارستان با مشکل خاصی در این خصوص مواجه نیست.»

سالانه سه میلیون و ۶۰۰ هزار جلسه درمان دیالیز در کشور تشکیل می‌شود که حدود یک میلیون جلسه آن در تهران است. در این میان، با وجود کم وکاستی‌های فراوان در حوزه بهداشت و درمان مساله اشتباهات پزشکی را می‌توان مزید بر دیگرعلت‌های مرگ، نقص عضو و دیگر خطرات تهدید کننده بیماران در این حوزه دانست. سالانه۸۰۰ میلیون خدمات پزشکی به مردم ارائه و در حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار پرونده مربوط به خطاهای پزشکی در کشور تشکیل می‌شود.همچنین براساس آمارها میزان شکایات پزشکی در سال ۹۴ نسبت به سال ۹۳ پنج درصد رشد داشته و بیشترین خطاهای پزشکی مربوط به پزشکان زنان و زایمان، جراحان عمومی و دندانپزشکان بوده است. در این بین، موضوعی که نباید فراموش شود، تفاوت خطاهای پزشکی و قصور پزشکی است، زیرا خطای پزشکی می‌تواند اتفاق بیفتد و امری بدیهی است. اما نکته‌ای که نباید فراموش کرد میزان قصور پزشکی و ارتباط آن با مرگ بیمار است، زیرا قصور پزشکی ناشی از سهل‌انگاری پزشک مربوطه در رسیدگی به بیمار بوده که در نهایت منجر به مرگ او می‌شود. در حالی که اگر این قصور اتفاق نمی‌افتاد، چه بسا بیمار زنده می‌ماند.

مرگ مشکوک ۳ دیالیزی در اهواز

روز گذشته معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفت: چهار بیمار دیالیزی به دلیل نامعلوم در یکی از بیمارستان‌های اهواز دچار نوعی مسمومیت شدند که متاسفانه سه نفر از آنها فوت کردند. ایرج نظری ادامه داد: با توجه به اینکه هر سه نفر این بیماران در یک شیفت و یک ساعت فوت شده‌اند باید موضوع به طور دقیق بررسی شود. او گفت: احتمال خرابی دستگاه و خطا در این موضوع بسیار ضعیف است، چرا که در شیفت‌های قبل و بعد بیماران به شکل مناسب خدمات دریافت کردند و مشکلی هم نداشتند. به گزارش فارس، او عنوان کرد: هر سه بیمار دارای علائم مسمومیت همچون اسهال و استفراغ بودند که این موضوع نیز در دست بررسی است و باید تا روشن شدن علت دقیق این فوت از اظهار نظر خودداری کرد.

جزئیات حادثه بیمارستان سینا

همزمان رئیس بیمارستان سینای کارون در استان خوزستان تایید کرد: در این بیمارستان سه بیمار بخش دیالیز به فاصله یک روز از یکدیگر فوت کردند. سید صاحب حسینی‌نژاد درباره جزئیات حادثه مرگ تعدادی از بیماران بخش دیالیز بیمارستان سینای کارون گفت: این بیمارستان۸۵بیمار دیالیزی دارد که به صورت یک روز در میان به این مکان مراجعه می‌کنند و در سه شیفت کاری مورد درمان قرار می‌گیرند. او افزود: بخش دیالیز روز چهارم مرداد در شیفت صبح و بعد از ظهر مثل همیشه در حال خدمات‌رسانی به بیماران بوده است و همه بیماران آن روز با وضعیت مطلوب از بخش مرخص شده‌اند، اما ۲۴ ساعت بعد، پنج نفر از آنها با علائم تب، اسهال خونی، تهوع و استفراغ به اورژانس بیمارستان مراجعه کرده‌اند. 

حسینی‌نژاد ادامه داد: این بیماران با تابلو عفونت روده‌ای بستری شدند و در عین حال بخش دیالیز ما همزمان و بدون انقطاع در حال خدمات‌رسانی به بیماران بود و مشکلی برای سایرین پیش نیامده است. رئیس بیمارستان سینای شهرستان کارون تصریح کرد: در همان زمان یک نفر با رضایت خود از بیمارستان مرخص شده است، اما چهار نفر دیگر تحت درمان و مراقبت قرار گرفتند و روز چهارشنبه یک نفر از آنها فوت کرد و پنجشنبه و جمعه نیز هر روز یک نفر دیگر فوت کردند. تعداد این فوتی‌ها به سه نفر رسید و اعلام فوت چهار نفر صحت ندارد. حسینی‌نژاد گفت: یک مرد۴۰ساله، یک مرد۶۰ساله و یک خانم۵۰ساله فوتی‌های این بیمارستان را تشکیل می‌دهند. او توضیح داد: همزمان با مراجعه بیماران به اورژانس بیمارستان و هنگامی که متوجه شدیم همه مراجعه کنندگان دیالیزی هستند، اقدام به نمونه‌برداری از تمام وسایل و تجهیزات بخش دیالیز کردیم، اما هیچ مشکلی در این زمینه مشاهده نشد هر چند جواب قطعی در اسرع وقت اعلام می‌شود. او درباره اینکه گفته می‌شود بیماران به علت مصرف غذای بیمارستان به این وضع دچار شده‌اند گفت: این موضوع نمی‌تواند صحت داشته باشد زیرا همه بیماران بیمارستان از غذای بیمارستان استفاده می‌کنند و غذای بخش دیالیز در مکان دیگری تهیه نمی‌شود. به همین دلیل اگر غذای بیمارستان مشکل دارد باید سایر بیماران بخش‌های دیگر نیز دچار مشکل می‌شدند. 

رئیس بیمارستان سینای اهواز بیان کرد: اتفاقا بخش دیالیز این بیمارستان از مجهزترین بخش‌های دیالیز خوزستان است و در چهار ماه گذشته به صورت کامل نوسازی و تجهیز شده است. به گزارش مهر، حسینی‌نژاد تاکیدکرد: قطعا مشکل بیماران فوتی از دستگاه‌های بخش دیالیز نبوده زیرا همه آنها در سلامت کامل از بیمارستان مرخص شده‌اند و۲۴ساعت بعد از آن با این مشکل مواجه شده‌اند.

تجهیزات پزشکی ایران مدرن هستند

یک عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس درباره امکانات و تجهیزات پزشکی در بیمارستان‌های کشور به «آرمان» می‌گوید:‌ ایران یکی از پرمصرف‌ترین کشورها در زمینه تجهیزات پزشکی روز دنیاست. تجهیزات مدرن پزشکی کشور حتی با کشورهای اروپایی هم قابل مقایسه نیست. سالانه برای واردات تجهیزات پزشکی مدرن میزان قابل توجهی ارز هزینه می‌شود. در مراکز بهداشت‌ و درمان کشور نیز به سرعت این دستگاه‌ها نصب و جایگزین دستگاه‌های قبلی می‌شود. این نحوه به روزرسانی دستگاه‌ها در بخش خصوصی و بیمارستان‌های دانشگاهی کشور کاملا قابل مشاهده است.حسینعلی شهریاری می‌افزاید: بروز هرگونه اتفاق در زمینه پزشکی را باید به حساب سهل‌انگاری، سوءمدیریت و نظارت در آن بخش تلقی کرد، نه اینکه دستگاه‌ها را دلیل مرگ دانست. او می‌گوید:‌ با کدام آمار می‌گویید که میزان قصور و خطار پزشکی افزایش یافته است؟ باید قبل از صحبت درباره مساله‌ای، آماری در آن زمینه ارائه داد. باید دانست که در کشور آماری مبنی بر افزایش قصور و خطای پزشکی وجود ندارد. 

به گفته شهریاری در این زمینه حدس و گمان و فضاسازی نه تنها درباره مسائل پزشکی بلکه درهمه زمینه‌ها از سوی شبکه‌های اجتماعی وجود دارد. سازمان پزشکی قانونی و برخی معاونان وزیر بهداشت ‌و درمان بارها درباره افزایش قصور پزشکی آمار و اطلاعاتی ارائه کرده‌اند، اما این نماینده مجلس در این زمینه عنوان می‌کند:‌ تاکنون آماری مبنی بر افزایش میزان خطا و قصور پزشکی به کمیسیون بهداشت و درمان گزارش نشده است.
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار