شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۲

پس از گذشت چندین سال انتظار بالاخره کارخانه بازیافت و تولید کود آلی (کمپوست) در آخرین روز از هفته دولت در اهواز افتتاح شد.

شهردار اهواز در مراسم افتتاح کارخانه بازیافت و تولید کود آلی (کمپوست) در منطقه سفیره از توابع شهرستان اهواز، اظهار داشت: با افتتاح این کارخانه، دفن بهداشتی پسماندهای کلانشهر اهواز با ظرفیت یک تن در روز و به روش فوکوئوکا انجام میشود.

وی با اشاره به نحوه پسماند در این سایت تصریح کرد: با توجه به بالابودن سطح آب‌های زیرزمینی در اهواز روش دفن در ارتفاع، مورد استفاده قرار گرفته که این امر برای نخستین بار در کشور اجرا می‌شود.

کتانباف با بیان اینکه 45 درصد از زباله‌ها قابل بازیافت هستند خاطرنشان کرد: 15 درصد انواع کاغذ، لاستیک، پلاستیک و ظروف فلزی و نیز 30 درصد برای کمپوست جداسازی می‌شود و مابقی زباله‌های غیر قابل استفاده از طریق شیرآبه به حوضچه منتقل می‌شود.همچنین یک دستگاه پرس به منظور کاهش حجم زباله‌ها خریداری شده که حجم پسماند را تا 40 درصد کم و به سلول‌های دفن منتقل می‌کند.

وی ادامه داد: در این روش زباله‌های غیر قابل بازیافت در سایت، در سلول‌های شیب‌دار به ابعاد 350 متر در 150 متر دفن و با یک لایه خاک پوشانده می‌شوند که عمر هر سلول حدود دو سال برآورد شده و تا ارتفاع 15 متر، شش لایه زباله می‌توان در آن دفن کرد؛ در پایان، هر سلول، ‌هرمی شکل و به تپه فضای سبز تبدیل می‌شود.

شهردار اهواز جمع آوری شیرآبه به صورت روزانه، مدیریت و تصفیه سیستم شیرابه، هدایت و جمع آوری گاز تولیدی، قابلیت استحصال انرژی و نیز تثبیت پسماندهای دفنی بعد از دو سال را از جمله مزایای این کارخانه برشمرد .

وی همچنین بازیافت پسماندهای ‌تر و تولید کود آلی ارگانیک، اشتغالزایی، درآمد‌زایی و جلوگیری از هدررفت سرمایه و حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی را از جمله اهداف این پروژه عنوان کرد. و نیز تجهیز سلول دفن به دو لوله بتنی جمع‌آوری شیرابه، استفاده از سیستم تصفیه شیرآبه و تجهیز سلول به لوله‌های جمع آوری گاز و لوله‌های بازچرخش شیرابه را تیز از جمله خدمات ویژه در طراحی این کارخانه دانست.

کتانباف با اشاره به فازهای تکمیلی این سایت خاطر نشان کرد: طرح توسعه سایت با راه‌اندازی کارخانه‌های بازیافت لاستیک‌های فرسوده، پلاستیک و... نیز در دستورکار قرار دارد.

وی اظهار کرد: تا کنون 10 میلیارد تومان برای راه‌اندازی این سایت هزینه شده که 25 درصد آن از کمک‌های استانداری، ‌25 درصد سرمایه گذاری بخش خصوصی و نیمی از آن نیز توسط شهرداری تأمین شده است و این سایت تا 20 سال آینده قابلیت استفاده دارد.

وی ادامه داد: 120 نفر از بانوان سرپرست خانوار که از سوی بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) معرفی می‌شوند، برای جداسازی پسماندهای خشک (شامل کاغذ،‌ پت، شیشه و...) بکارگیری شدند

اجرای پروژه مدفن جدید پسماندهای اهواز از سال 80 در دستور کار مسئولان ذیربط قرار گرفت چرا که محل فعلی دفن زباله‌ها، جنب روستای برومی (در جاده اهواز- ماهشهرمدت‌هاست که دیگر گنجایش دفن زباله ندارد و به تهدیدی برای محیط زیست منطقه تبدیل شده است ، این پرو|ژه در سال های 82 و83 در جریان تملک زمین قرار گرفت و در سال های 87 تا 89 زمین های مذکور با مساحت 125 هکتار در جاده اهواز- ماهشهر (منطقه سفیره) محصور شد.طی سال های 90 و 91 فعالیت هایی از جمله احداث 6 کیلومتر مسیر دسترسی به سایت و انعقاد قرارداد با پیمانکاران و .. انجام گرفت و در نهایت در 6شهریور ماه 91 و پس از فعالیت آزمایشی 50 روزه به طور رسمی به بهره برداری رسید.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار