اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۴۰۹۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۳۷
واکنش معاون درمان دانشگاه جندی شاپور اهواز به مرگ چهار بیمار دیالیزی: مسائل با سر و صدا کردن و تجمع‌ حل نمی‌شود / تا مشخص شدن عامل اصلی نمی‌توان هیچ گونه اظهارنظری کرد
پاسخگویی سریع به مسائل پزشکی و درمانی امکان پذیر نیست زیرا پیچیدگی های خاصی دارد و تا مشخص شدن علل و عوامل حادثه نمی شود اظهار نظر کرد.


شوشان: نشست خبری ارائه گزارش کارشناسی علت یابی فوت چهار بیمار دیالیزی بیمارستان سینا با حضور دکتر ایرج نظری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی، دکتر شکرالله سلمان زاده رئیس مرکز بهداشت خوزستان در محل سالن جلسات معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد.

به گزارش شوشان ، نظری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی در نشست خبری با خبرنگاران ضمن تسلیت به خانواده های جان باختگان بیمارستان سینا از پیگیری و بررسی در خصوص علل و عوامل این اتفاق خبر داد و بیان داشت: طی روزهای اخیر صحبت ها و گمانه زنی های بسیاری در ارتباط با فوت 4 نفر از بیماران بیمارستان سینا در رسانه و فضای مجازی صورت گرفته و مدعی بودند این حادثه در روزهای گذشته اتفاق افتاده و جمع بندی صورت نگرفته و اطلاع رسانی نشده است.



وی افزود: حادثه بیمارستان سینا طی چند روز اتفاق افتاده و آخرین نفر روز جمعه فوت شده است، اما به دلیل کامل نشدن اطلاعات و مراجعه این بیماران در زمان های گوناگون به بیمارستان با علائم خاص،  نشان از تشابه بیماری در بین جان باختگان می داد که همگی در بخش همودیالیز بیمارستان سینا دیالیز شدند و بعد از آن چهار نفر فوت شدند. 

نظری تصریح کرد: بعد از اتفاقات صورت گرفته و تجمیع اطلاعات توسط بیمارستان اقدامات اولیه صورت گرفت و به همین صورت اقداماتی از سوی دانشگاه و مراجع نظارتی انجام شد البته پاسخگویی سریع به مسائل پزشکی و درمانی امکان پذیر نیست زیرا پیچیدگی های خاصی دارد و تا مشخص شدن علل و عوامل حادثه نمی شود اظهار نظر کرد.

نظری ادامه داد: فرآیند دیالیز از طریق انتقال خون انجام می شود و اگر مشکل از دستگاه دیالیز بود، باید علایم بیماران بیشتر خونی باشد اما در هیچ کدام از بیماران این علایم مشاهده نشده و انتقال از طریق سیستم دیالیز منتفی است.


نظری عنوان کرد:‌ عاملی که موجب مرگ بیماران بوده از طریق سندرم وارد دهان بیمار شده و سیستم گوارشی را مختل کرده است که می‌تواند عوامل متعددی داشته باشد.

وی با بیان این که موضوع مرگ بیماران دیالیزی از لحاظ قانونی دنبال خواهد شد، گفت: ‌پرونده‌ها برای رسیدگی بیشتر به مسایل فنی و حرفه‌ای کادر پزشکی در موضوع مرگ این بیماران به دادسرای انتظامی نظام پزشکی که زیر نظر دادگستری است،  ارجاع شده است.

نظری همچنین اضافه کرد: تا شب گذشته هشت بیمار درگیر این موضوع شدند که چهار تن از آنان در بیمارستان سینا بستری هستند و هیات وزارت بهداشت شب گذشته از آن ‌ها بازدید کرد و وضعیت این چهار بیمار رو به بهبودی می باشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در پاسخ به اعتراض خبرنگاران نسبت به نوع گزارش ارایه شده و بدون توضیحات تکمیلی گفت:‌ ما نه از مریخ و نه از آسمان آمده ایم بلکه ما هم از خود مردم هستیم و خبرنگاران نیز حق دارند سوالات خود را مطرح کنند زیرا سولات مطرح شده در ذهن مردم بوجود آمده و انتظار پاسخ گویی دارند و ما تا جایی که اطلاعات داریم پاسخگو خواهیم بود.

وی تاکید کرد: مسائل با سر و صدا کردن و تجمع‌ حل نمی‌شود بلکه همه مواردی که در بیمارستان سینا اتفاق افتاده به وزارت بهداشت منتقل شده و در حال بررسی است.


معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در خصوص انتشار تصاویری از بخش اعصاب و روان بیمارستان سینا عنوان کرد:‌ ما نیز متاثر هستیم که در چنین شرایطی بیماران نگهداری می‌شوند؛ خوب است که در کنار انتشار این عکس از ما نیز سوال می شد که در این دو سه سال گذشته برای بخش اعصاب و روان چه اقداماتی انجام داده‌اید و صحبت ‌های ما در کنار این عکس ها منتشر می‌شد.

نظری ادامه داد:‌ در بیمارستان بنا به همان میزان پولی که آمد، هزینه شد. برای بخش‌های دیگر مطالبه در حال انجام است و امیدواریم که اعتبارات جذب شود.

وی  با تاکید بر لزوم شناسایی عامل منتقل شده به دستگاه گوارش بیماران فوت شده، اظهار کرد: ‌این منبع چه داخل بیمارستان و چه خارج از آن باید شناسایی شود زیرا ممکن است این منبع همچنان فعال باشد و به افراد دیگری منتقل شده باشد. بدن بیماران دیالیزی ضعیف‌تر است و به سرعت این عامل در آنها بروز پیدا می کند اما ممکن است در افراد دیگر به سرعت به مرحله بروز نرسد؛ این احتمال وجود دارد که افراد در بیمارستان درگیر این حالت شده باشند.

نظری در خصوص انتشار آمار مرگ و میر بیماران دیالیزی در پنج ماه گذشته در اهواز گفت: ‌آمار مرگ و میر بیماران دیالیزی به دلیل شرایط خاص خود نسبت به بخش‌های دیگر جامعه بالاتر است و ماهانه حدود 60 تا 70 نفر به بیماران دیالیزی استان خوزستان اضافه می‌شود و ممکن است تعداد مرگ و میر در بیماران دیالیزی در سه ماه گذشته بیش از 17 تن باشد.

وی در مورد این که گفته می‌شود مسئولان اعلام کرده‌اند غذای نذری در بیمارستان سینا توزیع شده و موجب مرگ این افراد شده است، گفت: ‌این موضوع تکذیب می‌شود و چنین اتفاقی رخ نداده است اما آنچه در بررسی ها مسلم است، این است که علت فوت انتقال از سیستم گوارش بوده است.

نظری در خصوص از دست دادن هوشیاری یکی از بیماران در حین دیالیز شدن، گفت: ‌2 تن از بیماران در دیالیزهای بعدی هوشیاری خود را از دست دادند که یکی از این افراد فوت شده است.

 در ادامه شکرالله سلمان زاده معاونت بهداشت دانشگاه جندی شاپور اهواز بیان داشت: بلافاصله بعد آنکه فوت بیماران بخش دیالیز مطلع شدیم به دستور رئیس داشگاه علوم پزشکی اهواز کمیته ای جهت بررسی تشکیل شد، و بعد از بررسی صورت گرفته متوجه شدیم دستگاه های دیالیز فاقد آلودگی می باشد و تمام بیماران با علائم مشابه یک نوع سندرم مبتلا شده اند که این سندرم از طریق دهان وارد بدن بیمار شده و سیستم گوارشی مختل کرده است.
 
سلمان زاده همچنین تصریح کرد: مهم ترین علامت این سندرم اسهال خونی می باشد و در تمام بیماران فوت شده بخش دیالیز وجود داشت.
وی اضافه کرد: دستگاه های دیالیز از طریق رگ به خون بیمار متصل می شوند و اگر آلودگی مربوط به دستگاه ها بود باید خون افراد پیش از سایر قسمت های بدن آلوده می شد.

معاونت بهداشت دانشگاه جندی شاپور اهواز در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است آلودگی از طریق آشپزخانه بیمارستان وارد شده باشد، توضیح داد: نمونه گیری ها نشان از عدم آلودگی آشپزخانه دارند ضمن آنکه نمونه های کشت شده از مخزن آب دستگاه دیالیز هم منفی بوده است.
سلمان زاده ادامه داد: بررسی‌ها بر روی مواد غذایی درون آشپزخانه بیمارستان، آب و محیط بیمارستان انجام شده است که طی چهار روز آینده نیز نتایج اعلام می‌شود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اهواز در جواب سوال خبرنگاران  مبنی بر اینکه آیا بیماران اجازه بردن مواد غذایی به داخل بخش حین انجام دیالیز را دارند یا خیر اظهار کرد: بعد از این اتفاق روز گذشته مصوب شد اجازه بردن هیچ‌گونه مواد غذایی همراه بیمار در حین دیالیز داده نشود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار