شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۴۲۵
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۵۲

پرونده شوری آب رودخانه کارون به دنبال آبگیری سد گتوند در سازمان بازرسی همچنان مفتوح است. مدیرکل بازرسی خوزستان از مفتوح بودن پرونده سد گتوند در این سازمان خبر داد. غلامحسین کرمی با اشاره به مسائل مطرح شده در مورد این سد از جمله شوری آب کارون و تاثیر سد در شوری آن گفت: رئیس سازمان بازرسی کشور پس از بازدید از پروژه سد گتوند در اواخر فروردین ماه امسال، دستور بررسی دقیق و علمی تاثیرات این پروژه را صادر کرد.

وی افزود: به همین منظور با دانشگاه شهید چمران اهواز برای بررسی شوری کارون و عملکرد سد گتوند توسط هیئت علمی و صاحب نظران، قراردادی منعقد شده است.

کرمی با بیان اینکه نتایج مرحله نخست این مطالعات به صورت مکتوب ارائه شده، تصریح کرد: به محض تکمیل تحقیقات،‌ نتایج آن به اطلاع مردم شریف خوزستان می‌رسد.

آبگیری سد گتوند علیا (بلندترین سد خاکی و آخرین سد روی رودخانه کارون) در مرداد ماه سال 90 در میان مخالفت کارشناسان آغاز شد و مرحله دوم و سوم آبگیری این سد نیز با وجود شور شدن رودخانه کارون در اواخر سال 90 ادامه یافت.

به گفته رئیس نظام صنفی کشاورزی خوزستان علاوه بر هفت واحد شرکت توسعه نیشکر، کشاورزان زیادی نیز به دلیل شور شدن آب کارون از این سد اعلام شکایت کرده‌اند.

در دیدار رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز در فروردین ماه امسال رئیس وقت دانشکده کشاورزی نسبت به افزایش شوری آب رودخانه کارون در نتیجه اقدامات سد گتوند و تأثیر آن در کشاورزی هشدار داده و پیگیری این موضوع را توسط سازمان بازرسی خواستار ‌شده بود.

همچنین رئیس مجمع ملی تشکل‌های کشاورزی ایران و جمعی از دوستداران محیط زیست به دلیل شور شدن رودخانه کارون بر اثر ساخت سد گتوندعلیا، لغو اجرای «سمفونی کارون» را که به سفارش مجری سد گتوند (شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران) توسط مجید انتظامی ساخته شده بود خواستار شدند. این سمفونی در میان این نارضایتی‌ها سرانجام در تیر ماه امسال اجرا شد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار