اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۴۵۲۸
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۲۷
کامران حدادی  
مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق خوزستان

 
 استان خوزستان با دمای بالای 35 درجه سانتیگراد در طول بیش از هشت ماه و افزون بر 45 درجه در تابستان، گرم ترین منطقه در کشور بشمار می رود.

این وضعیت که بار مستقیم آن بر دوش صنعت برق است، تهدیدی برای توسعه استان است زیرا با گرم تر شدن دما، بسیاری از نیروهای متخصص و یا کارآفرین ترجیح می دهند که به مناطق خوش آب و هوا تر کوچ کنند. همچنین افزایش دما تاثیر نامطلوبی بر بخش های رفاهی، تفریحی ، صنعت و بخصوص کشاورزی دارد که در دراز مدت می تواند آثار سوء خود را به رخ استان بکشد. اما بر اساس یک نظریه قدیمی، هر تهدیدی می تواند یک فرصت نیز بشمار رود.

گفته می شود در طول سال، حدود 300 روز هوای آفتابی در ایران وجود دارد که البته این آمار در خوزستان بسیار بیشتر است. یعنی استان خوزستان در شمار بهترین مناطق ایران و جهان در زمینه استفاده از پتانسیل انرژی خورشیدی به حساب می آید.با آنکه در برنامه پنجم توسعه کشور از رقم پنج هزار مگاوات انرژی تجدید پذیر، سهم قابل توجهی به استان خوزستان داده نشد، اما این موضوع در سال های آینده باید به شکل شایسته ای جبران گردد زیرا دشت های وسیع خوزستان می توانند بهتر از هر نقطه ای از ایران، از بهره وری بالایی در خصوص تولید انرژی خورشیدی برخوردار باشند.

در حال حاضر، خورشید و انرژی متصاعد از آن منبع اصلی تمام انرژی های موجود در زمین است که منحصربه فردترین منبع انرژی تجدید پذیر نیز در جهان به شمار می آید. این انرژی به صورت مستقیم و غیرمستقیم می تواند به اشکال دیگر انرژی تبدیل شود. انرژی متصاعد شده از خورشید در مجموع حدود 3٫8 در 1023 کیلووات درثانیه است.

با توجه به استانداردهای بین المللی اگر میانگین انرژی تابشی خورشید در روز بالاتر از 3٫5 کیلووات ساعت در مترمربع (3500 وات/ ساعت) باشد استفاده از مدلهای انرژی خورشیدی نظیر کلکتورهای خورشیدی یا سیستم های فتوولتائیک بسیار اقتصادی و مقرون به صرفه خواهد بود. بر همین اساس است که منطقه عمومی خوزستان با دشت های وسیع و پهناور که در معرض تابش مستقیم خورشید هستند می توانند سرمایه بزرگی برای تولید انرژی خورشیدی در کشور محسوب گردد.

آمارها بیانگر آن است که به طور متوسط انرژی تابشی خورشید بر سطح ایران حدود 4٫5 کیلووات ساعت بر مترمربع است. کارشناسان بر این نظرند در حالی که کشورهای اطراف ایران از یک سیستم فتوولتائیک با ظرفیت تولید یک کیلووات تنها 14 تا 15 درصد برق تولید می کنند ما می توانیم راندمان آن را به 16 تا 19 درصد افزایش دهیم و به عبارت ساده تر ایران باصرفه ترین و اقتصادی ترین کشور منطقه برای بهره گیری از انرژی خورشیدی است.

با این حال آنچه این خوش بینی را با تردید روبرو می سازد، در وهله نخست، میزان بودجه کمی است که در کل کشور به انرژی های تجدید پذیر و از جمله انرژی خورشیدی اختصاص یافته است. اگر چه اعلام شده که برنامه دولت افزایش ظرفیت نیروگاه های انرژی تجدیدپذیر با ظرفیت 100 یا 200 مگاوات حاضر به 5000 مگاوات، در طول برنامه 5 ساله ششم است. اما برای این چشم انداز، محدودیت اعتبارات کنونی مانع بزرگی خواهد بود.

از طرف دیگر، چشم انداز توسعه انرژی های تجدید پذیر در زمینه تحقیقات و علوم مورد نیاز آن، بویژه در استان های مانند خوزستان، هنوز به سکوی لازم برای چنین جهشی نرسیده است. اگر چه اختصاص مبلغی در قبوض برق تا حدی توانسته است به این موضوع کمک نماید اما در مقایسه با کشورهای مانند چین و یا حتی در حوزه خلیج فارس، ایران راه زیادی در پیش رو دارد.

در حال حاضر با توجه به گران بودن زیر ساخت های تولید انرژی خورشیدی در کشور که ملبغی در حدود 100 میلیون ریال برای هر تولید کیلو وات انرژی برق را نشان می دهد، بدون حمایت جدی دولت و حضور قدرتمند صنایع بزرگ در این زمینه، نمی توان انتظار پیشرفت های سریعی داشت. با این حال نمونه ارزنده ای چون حمایت وزرات نیرو از پنل های خانگی و نیز تضمین خرید مازاد مصرف این پنل ها گام مثبتی بود که در صورت تداوم و گسترش به شاخه ها و بخش های دیگر می تواند موثر واقع گردد.

پرداخت تسهیلات برای احداث نیروگاه و خرید برق تولید شده از انرژی خورشیدی به قیمت مناسب، ایجاد زیرساخت ها و امکانات لازم برای بهره برداری از انرژی خورشیدی توسط دولت و یا صنایع بزرگ کشور، تشویق بخش خصوصی و حمایت از آنها و مهم تر و پیشتر از همه اینها، حمایت و ایجاد بخش تحقیقات و علوم مورد نیاز این بخش در دانشگاه ها و نیز در صنعت برق کشور می تواند به پیشرفت تولید انرژی های تجدید پذیر در ایران کمک نماید.

امید است در استان خوزستان با تشکیل کارگروه های تخصصی در این زمینه و تدوین یک برنامه جامع برای استفاده از انرژی خورشیدی، شاهد روند توجه به این مهم و افزایش تدریجی نیروگاه های خورشیدی در سرمین گرما و آفتاب همیشه تابان باشیم.
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار