شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۴۵۷۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۹
سرپرست اداره‌کل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان با بیان این‌که قانون در خصوص حمایت از مادران شیرده اجرا نمی‌شود، گفت: ‌متاسفانه در هیچ‌کدام از ادارات و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی استان خوزستان اتاق ویژه شیردهی مادران و مهد کودک نوزادان مهیا نشده است.
 
به گزارش ایسنا ، سیده‌فرانک موسوی در همایش 1000 روز طلایی؛ مهر مادر، شیر مادر، که امروز در دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز برگزار شد، اظهار کرد:‌ تغذیه با شیر مادر هم در مقررات و قوانین و هم در آموزه‌های قرآنی و دینی جایگاه بسیار مهمی دارد و در قرآن کریم بر آن بسیار تاکید شده است. از سوی دیگر تغذیه با شیر مادر آرامش بسیاری برای کودک و مادر ایجاد می‌کند.
 
موسوی عنوان کرد: ‌پس از جنگ جهانی دوم تغذیه با شیر خشک بسیار رواج پیدا کرد و در این خصوص نگرانی بسیاری ایجاد شد. شیر خشک برای کارخانه‌داران می‌تواند سودهای کلانی داشته باشد ولی برای جامعه خطرهایی به دنبال دارد.
 
وی با اشاره به تاثیر تغذیه با شیر مادر بر سلامت نوزادان گفت:‌ اگر اکنون برای ترویج با شیر مادر هزینه شود قطعا در آینده هزینه‌های درمانی کاهش می‌یابد.
 
سرپرست اداره‌کل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان با بیان این‌که قانون در خصوص حمایت از مادران شیرده اجرا نمی‌شود، عنوان کرد: ‌متاسفانه در هیچ‌کدام از ادارات و دستگاه‌های دولتی و غیردولتی استان خوزستان اتاق ویژه شیردهی مادران و مهد کودک نوزادان مهیا نشده است.
 
موسوی عنوان کرد: قطعا مادرانی وجود دارند که نگران شیردهی و گرسنگی فرزندان خود هستند و این نگرانی‌ها به محیط کار نیز منتقل خواهد شد و در نتیجه کارآیی آنها کاهش پیدا می‌کند. همچنین مادران در مدت مرخصی زایمان، نگران از دست دادن کار خود هستند، البته طبق قانون کارفرما حق ندارد مادر را در زمان شیردهی را جابه‌جا کند، مگر این‌که به درخواست مادر این کار انجام شود.
 
وی ادامه داد: از سوی دیگر ساعات شیردهی ویژه در ادارات و دستگاه‌ها رعایت نمی‌شود و کارفرمایان اجازه گرفتن مرخصی ساعتی را به مادران نمی‌دهند. در حالی که باید حتما در روز دو تا سه نوبت شیردهی برای مادران در نظر گرفته شود.
 
سرپرست اداره‌کل امور بانوان و خانواده استانداری خوزستان گفت: در پایانه‌ها، فرودگاه‌ها، ایستگاه‌های راه آهن و مراکز خرید، اماکنی ویژه مادران جهت شیردهی به فرزندان وجود ندارد. فراهم کردن این اماکن از سیاست‌های تشویقی تغذیه با شیر مادر و از حقوق فرزند و مادر و همچنین در راستای سیاست‌های ابلاغی رهبر انقلاب در خصوص افزایش جمعیت است.
 
 موسوی عنوان کرد: ‌به هر میزان که به ترویج تغذیه با شیر مادر اقدام شود، به توسعه پایدار کمک شده است. از سوی دیگر قوانین حمایت از مادران شیرده باید توسط دستگاه‌های اجرایی رعایت شود. دستگاه‌ها و ادارات موظف به رعایت این قوانین هستند و عدم رعایت آن، اجحاف در حق جامعه زنان است.
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار