اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۴۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۳
حاشیه نگاری شوشان از نخستین شورای آموزش و پرورش خوزستان / برای دانش آموزان عشایری چه کرده ایم؟ / 650 هزار بی سواد در خوزستان داریم / حتی یک سانتی متر فضای تفریحی و رفاهی در اختیار فرهنگیان خوزستانی نیست
نخستین جلسه شورای آموزش و پرورش خوزستان با حضور استاندار ، مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان و جمعی از مسئولین در استانداری خوزستان


شوشان : نخستین جلسه شورای آموزش و پرورش خوزستان با حضور استاندار ، مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان و جمعی از مسئولین در استانداری خوزستان تشکیل شد و حاشیه های مختلفی به دنبال داشت. 

به گزارش شوشان ، در این نشست استاندار خوزستان گفت: روسای دستگاه ها نباید برای پرداخت هزینه به آموزش و پرورش قطره چکانی برخورد کنند . در حال حاضر رییس یک نهاد و دستگاه تمامی تلاش خود را به کار می گیرد تا ریالی به آموزش و پرورش پرداخت نکند. این رویه از نظر من یک امتیاز منفی برای آن دستگاه محسوب می شود.

  شریعتی این را هم گفت که تمام فرزندان استان باید بتوانند در وقت مقتضی پتانسل های خود را بروز دهند و اگر به عدالت آموزشی معتقد هستیم باید فرصت های برابری را برای تحصیل تمامی دانش آموزان این استان فراهم کنیم.

سخنان استاندار خوزستان در شورای آموزش و پرورش

یکی از مصائب ما در استان مدیران توسعه نیافته ای است که به صورت جزیره ای عمل می کنند و باعث می شوند سیستم آموزشی ضعیف شود. اگر این بخشی نگری کنار گذاشته شود سیستم آموزشی از منابع کافی برای انجام برنامه هایش برخوردار می شود و شاهد فرزندان توسعه و مدیران آینده ی توسعه یافته خواهیم بود.

تمامی امکانات موجود در استان باید برای توسعه ی کمی و کیفی در آموزش و پرورش بسیج شود و امر آموزش و امنیت در این فرآیند به عنوان یک مسئله ی زیربنایی باید مورد توجه قرار گیرد . 

شاید نیاز باشد تا جلسات شورای آموزش و پرورش به جای یک بار در ماه ، 2 یا 3 بار برگزار شود. باید برای ارتقای شاخص های موجود در آموزش و پرورش وقت گذاشته شود. به عنوان مثال ما برای دانش آموزان عشایری چه کرده ایم؟ ! چرا کسانی می توانند از تمامی درآمدهای موجود در کشور استفاده کنند اما بچه ی عشایری ما از یک مدرسه محروم است؟ آن وقت می گوییم که عشایر به شهر نیایند.

امسال باید با تشکیل کمیته ویژه ای در استان و شهرستان ها کودکان بازمانده از تحصیل در همه شهرها و روستاها شناسایی و جذب شوند. این کمیته باید توسط متخصصان این امر اداره شود. باید در این کمیته که به ریاست مهندس خبیر و آقای تقی زاده تشکیل می شود از تجربیات دکتر کردونی ، مدیر کل دفتر آسیب های اجتماعی وزارت رفاه که در زمینه ی کودکان بازمانده از تحصیل مطالعات زیادی انجام داده اند ، استفاده شود.

تشکیل کمیته پی گیری مطالبات مالی آموزش و پرورش ضروری است. باید این کمیته نیز برای وصول درآمدها و پی گیری مطالبات تشکیل شود و متخصصان ابزارهای لازم برای آینده را بررسی کنند تا طبق قانون درصدهای مشخص شده از عوارض دستگاه ها به موقع پرداخت شود. مدیران باید مطابق قانون عمل کنند و در این زمینه جدی باشند.

دو پروژه مجموعه ورزشی نیمه تمام در اهواز برای استفاده معلمان تکمیل شود. همچنین بررسی هایی صورت گیرد تا فرهنگیان از امکانات رفاهی ارگان های دیگر مثل فولاد، توسعه نیشکر و شرکت نفت بهره مند شوند.

سخنان تقی زاده مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان 

همچنین مدیر کل آموزش و پرورش خوزستان در این نشست گفت: از زمان انتصاب دکتر شریعتی تاکنون 4 جلسه ی مشترک داشتیم و در این جلسات مسائل و چالش های موجود در آموزش و پرورش مورد بررسی قرار گرفت . این جلسات پنج شنبه ها از ساعت 9 تا 11 برگزار می شود. پنج شنبه ی گذشته مدیران آموزش و پرورش دو شهرستان محروم لالی و حمیدیه نیز به این سلسله جلسات دعوت شدند.

تفاهم نامه ای بین استانداری و آموزش و پرورش خوزستان امضا شده است و اعتباری 24 میلیارد تومانی برای رفع محرومیت در شهر اهواز و ساخت 30 مدرسه درشهرستانها تخصیص یافت .
برنامه ای با 13 اولویت به عنوان اساسی ترین اولویت های آموزش و پرورش در سال تحصیلی آینده تدوین شده است. هدف ما صرفا کار بر اساس بخشنامه ها نیست و بر اساس اولویت برنامه های مناطق کار را دنبال می کنیم.

باید آموزش کودکان به پایین تر از سنین پیش دبستانی انتقال یابد. در دو سال اخیر 30 هزار نوآموز پیش دبستانی در خوزستان به 70 هزار تن ارتقا یافت.

توجه به سواد آموزی را مختص آموزش و پرورش نیست. یکی از کانال های افت ما در این حوزه است و ما هم اکنون 650 هزار بی سواد در خوزستان داریم که از این تعداد 250 هزار تن از آنها اولیای دانش آموزان ما هستند.

در سال گذشته 800 بازمانده از تحصیل شناسایی شدند که باید با همکاری ثبت احوال ، کمیته ی امداد و بهزیستی این رقم را در سال تحصیلی آینده افزایش دهیم .

در حال حاضر حتی یک سانتی متر فضا به عنوان استخر ، فضای ورزشی ، تفریحی و سیاحتی استاندارد مثل زائر سرا، در اختیار فرهنگیان خوزستانی وجود ندارد.

روز شکوفه ها در سال تحصیلی گذشته در یک منطقه ی برخوردار حاضر شدم و وقتی به چهره های دانش آموزان نگاه کردم به دلیل عدم برخورداری بچه ها از مراقبت های بهداشتی و فعالیت های فیزیکی نامناسب متاثر شدم که این امر باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

مدارس حاشیه ای ، مرزی و مناطقی که دارای دانش آموزان دو زبانه هستند از معضلات اصلی افت تحصیلی در آموزش و پرورش خوزستان محسوب می شوند که با دایر کردن کلاس های فوق برنامه باید این مشکل را برطرف کنیم.

برخی دختران را دارای محرومیت های شدید فرهنگی و اجتماعی هستند و توجه ویژه به مدارس دخترانه از برنامه های آموزش و پرورش در خوزستان است.

2 هزار و 500  نیروی جدید در سال آینده جذب آموزش و پرورش می شوند و توسعه ی مهارت های علمی و حرفه ای معلمان از برنامه های مهمی است که دنبال خواهیم کرد.

ما کنکور را بارانداز نهایی نمی دانیم و علی رغم اینکه رتبه ی کنکور در خوزستان از 27 به 21 ارتقا یافت اما این مشکل به صورت اساسی وقتی مرتفع می شود که مشکل ما در حوزه ی سوادآموزی و پیش دبستانی حل شود .

سال گذشته خوزستان در جذب کمک های مردمی حائز رتبه ی دوم کشوری شد اما فعالیت های بیشتری در این راستا باید صورت بگیرد . شرکت های بدهکار تاکنون 200 میلیارد تومان از مطالبات آموزش و پرورش را پرداخت کردند اما بخش عمده ی این مطالبات هنوز باقی مانده است . 

ما همه ساله برنامه های خود را ارائه می دهیم اما برای اجرای برنامه ها نیازمند یک پیوست قوی مالی است . اگر به دلیل مشکلات مالی نتوانیم برنامه های خود را عملی کنیم به ما می گویند چرا برنامه ها اجرا نشد! امیدواریم با توجه ویژه ی استاندار مشکلات مالی کمتر شوند. 

سخنان سیدرسول موسوی مدیرکل اسبق آموزش و پرورش 

همچنین در این نشست سید رسول موسوی نیز با اشاره به نکات مثبت در برنامه ی تدوین شده توسط آموزش و پرورش خوزستان برای سال تحصیلی آینده گفت: در این برنامه به امکانات و اینکه مجریان چقدر برای اجرای برنامه آموزش دیده اند توجه نشده است.همچنین باید یک گروه ناظر نیز وجود داشته باشد تا بر اجرای این برنامه نظارت کنند.

سخنان  حاجتی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان 

حاجتی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: باید اولویت های برنامه مشخص باشد چون با توجه به محدودیت های منابع مالی و نیروی انسانی نمی توانیم تمامی موارد برنامه را عملی کنیم.مدیر سازمان مدیریت و برنامه ریزی این را هم گفت که برنامه ارائه شده باید دارای هدف گذاری های مشخص باشد که مدیر کل آموزش و پرورش در پاسخ به حاجتی اظهار کرد: این برنامه دارای پیوست شیوه نامه ی اجرایی است که توسط هر حوزه در تمامی زمینه ها ،اولویت بندی و هدف گذاری مشخصی صورت گرفته است.

سخنان رئیس سازمان تبلیغات اسلامی

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این جلسه اظهار کرد: آنچه در حوزه ی آموزش و پرورش برای ما اهمیت دارد این است که برنامه ها در آموزش و پرورش به صورتی باشد تا به " مصون سازی " در دانش آموزان منجر شود .به عنوان مثال برگزاری یک جشنواره ممکن است یک مصون سازی عمیق نکند و فقط بر دانش آموزان تاثیر گذار باشد.

 اظهارات مشاور امور فرهنگ و هنر ارشاد اسلامی خوزستان

ممتازان نیز گفت: نیم درصد از عواید شهرداری ها متعلق به آموزش و پرورش است و ما باید برای تامین منابع مالی در آموزش و پرورش کاری بکنیم .وی تصریح کرد: باید واحدی در آموزش و پرورش برای تامین منابع مالی تشکیل شود.

سخنان رئیس کانون بازنشستگان خوزستان

کردونی ، رئیس کانون بازنشستگان اظهار کرد: آموزش و پرورش در روستاها برای ما مشکلات فراوانی دارد .ما برای آموزش دانش آموزان روستایی خیلی هزینه می کنیم اما وقتی این دانش آموزان دوره ی دبستان را به پایان می رسانند ترک تحصیل می کنند .کردونی همچنین خواستار توجه بیشتر آموزش و پرورش به مدیران مدارس شدو اظهار کرد: تمامی برنامه های به مدیر ختم می شود و باید به مدیران توجه و مشاوره بدهیم و نباید انتظار داشته باشیم تمامی کارها را به تنهایی انجام دهند .وی همچنین گفت: مدیر یک مدرسه " مظلوم " است .

سخنان معاون سیاسی استاندار خوزستان

معاون سیاسی استاندار خوزستان نیز که در این جلسه حاضر بود ، اظهار کرد: اگر دولت جدیت به خرج دهد و تمامی بودجه هایی را که برای کارهای فرهنگی در نظر می گیرد به آموزش و پرورش اختصاص دهد ، نقطه ی عطفی در تاریخ و آموزش و پرورش ایجاد می شود.وی این را هم گفت که باید واقعیتی که در دولت است را بپذیریم.دولت بخش عمده ای از اعتبارات خود را صرف پرداخت حقوق و دستمزد به کارکنانش می کند و ما باید برای تامین هزینه هایی که با آنها مواجه هستیم از ظرفیت سازمان های مردم نهاد و مشارکت های مردمی استفاده کنیم.وی همچنین گفت: اگر مسئولیت پذیری و کارآمدی وجود نداشته باشد از بهترین فضاها و امکانات نتیجه ای نمی گیریم.

اظهارات رئیس سازمان دانش آموزی خوزستان

رئیس سازمان دانش آموزی خوزستان در شورای آموزش و پرورش گفت:آموزش و پرورش نیاز به بهینه سازی دارد و چرخه ی بازسازی نیروی انسانی در آن از کار افتاده است.علیرضا مسرور افزود: برای ایجاد هر تغییر باید انرژی جدیدی به یک سیستم تزریق شود و در این راستا باید سعی کنیم تا بخش خصوص را تقویت کنیم تا از مشارکت فعال این بخش در فعالیت های آموزش و پرورش نهایت بهره را ببریم.

سخنان معاون پرورش- فرهنگی آموزش و پرورش خوزستان

رفیعی دهکردی ، معاون پرورش- فرهنگی آموزش و پرورش خوزستان نیز در این جلسه گفت: آموزش و پرورش باید به یک فرآیند اجتماعی تبدیل شود.وی با اشاره به سفری که به استان یزد داشت ، خاطر نشان کرد: آنچه در این سفر مشاهده شد این بود که تمامی ارگان ها در این استان ، با فرآیند آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت درگیر بودند از این روست که این استان یکی از بالاترین رتبه های آموزشی را دارد. وی افزود: اگر بپذیریم که فرهنگ اهمیت دارد باید سازو کارهایی را طراحی کنیم تا همه به سهم خود به این امر کمک کنند.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار