نخستین نمایشگاه بین المللی صنایع غذایی خوزستان در حالی در شرف برگزاری است که مشارکت کنندگان مطرحی از بسیاری استانها در نمایشگاه حضور خواهند داشت اما سهم مشارکت کنندگان خوزستانی در مقابل آنها صفر است

"> سهم تولیدکنندگان خوزستانی در نمایشگاه اهواز صفر است
شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۴۸۶
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۹

نخستین نمایشگاه بین المللی صنایع غذایی خوزستان در حالی در شرف برگزاری است که مشارکت کنندگان مطرحی از بسیاری استانها در نمایشگاه حضور خواهند داشت اما سهم مشارکت کنندگان خوزستانی در مقابل آنها صفر است

شرکتهای خوزستانی تولید کننده مواد غذایی در حالی قافیه را به شرکتهای غیر بومی باخته که تلاشی برای معرفی محصولات خود به هم استانی های خود نشان نمی دهند.

صنایع غذایی در کشور ایران، امکانات بالقوه و ظرفیتهای وسیع و قابل توسعه ای دارد. بر اساس اطلاعات موجود، تعداد واحدهای صنایع غذایی اوائل انقلاب اسلامی در سطح کشور اندک بود و بخش بزرگی از نیازهای غذایی مردم از طریق واردات تامین و این امر موجب خروج ارز بسیاری از کشور می شد.

پس از پایان جنگ، واحد های صنایع غذایی توسعه یافتند و بسیاری از آنها با توجه به مقتضیات زمان به بازسازی و نوسازی خطوط تولید پرداختند و تولیدات خود را افزایش دادند. در وضعیت فعلی، صنایع غذایی از نظر میزان سرمایه گذاری کمترین میزان وابستگی ارزی را دارد زیرا مواد اولیه و همچنین بیشتر مواد افزودنی و بسته بندی مورد مصرف و ماشین آلات و تجهیزات فرآوری و بسته بندی بسیاری از این صنایع در کشور ساخته می شود و به دلیل حاکم بودن فناوری نیمه صنعتی و نیمه سنتی بیشترین اشتغالزایی را در بردارد.

با توجه به اینکه جمعیت متمرکز در خوزستان 4.5 میلیون نفر است و جایگاه بالایی در اقتصاد کشور دارد و به لحاظ اقتصادی بعد از تهران رتبه دوم کشور را دارا است و 15.5 درصد از کل تولید ناخالص ملی را شامل می شود شرکت نمایشگاه های بین المللی خوزستان تصمیم گرفته است نخستین نمایشگاه بین المللی و تخصصی صنایع غذایی، ماشین آلات و صنایع وابسته خوزستان را برگزار کند.

با نزدیک شدن به زمان برگزاری نخستین نمایشگاه بین المللی و تخصصی صنایع غذایی، ماشین آلات و صنایع وابسته خوزستان که قرار است 29 شهریور ماه در محل نمایشگاه های دائمی خوزستان برپا شود، تولیدکنندگان بومی با این ذهنیت که پیش از این از سوی بعضی دستگاه و ادارات صنعتی و دولتی به آنها وعده های توخالی داده شده برای شرکت در این نمایشگاه رغبتی نشان نمی دهند.

مجری برگزار کننده نمایشگاه مواد غذایی خوزستان با اعلام این مطلب گفت: به رغم تبلیغات بسیار گسترده ای که در سطح ملی صورت گرفت و اطلاع رسانی به تک تک واحدهای صنایع غذایی به خصوص صنایع خوزستانی به صورت مکاتبه ای، حضوری و تلفنی انجام پذیرفت اما اکثر شرکتهای تولید مواد غذایی و صنایع وابسته خوزستان که بخش عمده ای از فروش خود را مدیون هم استانیهای خود هستند، از شرکت در چنین نمایشگاه تخصصی که در تقویم نمایشگاه های دائمی خوزستان قرار گرفته خودداری می کنند.

محمد مهدی میان آبی، دلیل عدم شرکت این واحدهای بومی را فقر سیاستگذاری حضور در نمایشگاه ها عنوان کرد و افزود: این واحدها حضور در نمایشگاه را فقط هزینه می دانند اما غافل از اینکه حضور در نمایشگاه یعنی حضور در تجارت سود آور، نامدار شدن و رمز حضور موفق در بازارهای داخلی و یا حتی بین المللی است.

وی بیان کرد: برخی از واحدهای صنایع غذایی استان خوزستان فقط به فکر تولید محصولات سفارشی کوتاه مدت و یا به تولید محصول در ابعاد کوچک تر هستند و فقط نام صنایع غذایی خود را یدک می کشند و این نشان از بی هدفی، عدم مدیریت صحیح  و سردرگمی آنها است.

مجری برگزار کننده نمایشگاه اظهار کرد: در حالی که بخشی از صنایع بزرگ فعال در حوزه تولیدات غذایی و صنایع وابسته به آن در خوزستان متمرکز هستند و در زمینه تولید شربت و ترشیجات بیش از 60 درصد، تولید فراورده های گوشتی 70 تا 90 درصد و ... فروش خود را متکی به خریداران خوزستانی هستند اما از اینکه حاضر به شرکت در نخستین نمایشگاه بین المللی صنایع غذایی و ماشین آلات و صنایع وابسته نیستند باید تاسف خورد.

وی یادآوری کرد: بر اساس پیگیری های به عمل آمده در استانهای دیگر تا کنون 19 دوره در تهران، 13 دوره در تبریز و مشهد، شش دوره در اردبیل، 15 دوره در شیراز، 12 دوره در همدان و 9 دوره در اصفهان و ... نمایشگاه صنایع غذایی و ماشین آلات و صنایع وابسته برگزار شده که این نشان از اهمیت بازار مواد غذایی دارد.

میان آبی با اعلام اینکه این پایان ماجرا نیست و فقط شرکتهای صنایع غذایی دچار این بی برنامه گی نیستند، گفت: برخی از مسئولین سازمانها و ادارات در جلسات مختلف و بسیار رسمی قول همکاری و همراهی را به ما دادند و خواهان درج نام سازمان خود در تبلیغات ما شدند اما انگار این وعده ها در سالن جلسات جا مانده است.

مجری برگزار کننده نمایشگاه مواد غذایی خوزستان، هدف از برگزاری چنین نمایشگاهی را تحقق شعار «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی» عنوان کرد و گفت: ارائه آخرین تجهیزات، تکنولوژی و خدمات داخلی و خارجی، معرفی فرصتهای سرمایه گذاری در خوزستان، معرفی توانمندیهای بخش خصوصی به سازمانهای دولتی برای واگذاری پروژه های قابل سرمایه گذاری، گسترش پایدار صادرات غیر نفتی و الگوی بهینه تولید مواد غذایی، از دیگر چشم اندازهای نخستین نمایشگاه صنایع غذایی و ماشین آلات و صنایع وابسته خوزستان است.

این نمایشگاه در حالی درشرف برگزاری است که از استانهایی همچون اصفهان، شیراز، خراسان رضوی، آذربایجان، کرمان، تهران و... مشارکت کنندگان مطرحی در این نمایشگاه حضور خواهند داشت اما سهم مشارکت کنندگان هم استانی در مقابل آنها صفر است.

با این حال برگزار کنندگان این نمایشگاه که شرایط لازم را برای ده ها گروه کالایی متنوع در نمایشگاه بین المللی خوزستان فراهم کرده و تخفیفات بسیار ویژه ای را برای صنایع غذایی استان خوزستان در نظر گرفته اند، از مدیران این صنعت انتظار دارند که درایت بیشتری به خرج بدهند و زمینه متحول کردن هرچه بیشتر بازار غنی خوزستان را فراهم کنند.

این نمایشگاه 29 شهریور تا 2 مهرماه 1391 از ساعت 17 تا 22 در فضایی به وسعت پنج هزار متر مسقف و روباز آماده پذیرایی از خوزستانیها است.

 


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار