شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۴۸۹۷
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۴
این روزها حواشی متعددی در مورد نمایش ندادن فیلم جدید رضا درمیشیان در سینماهای حوزه هنری به وجود آمده است.
- این روزها پس از یک دوره رکود موقت در سینمای ایران که پس از پایان اکران نوروزی به وجود آمد، حاشیه های جدیدی در حال وقوع است که به نظر می رسد میزان استقبال مردم از سینماها را تحت الشعاع قرار دهد.

اکران فیلم‎های سینمایی در حالی وارد دوره جدیدی شده است که حوزه هنری که پیش از این در سال‎های اخیر سابقه‎ی تحریم چند فیلم و نمایش ندادن آنها را در سینماهای خود دارد، تصمیم بر تحریم چند فیلم جدید گرفته است. 

فیلم سینمایی «لانتوری» که به تازگی به چرخه اکران در سینماها ملحق شده است، همچنان بدون اکران در سینماهای متعلق به حوزه هنری به اکران خود ادامه می دهد و این مساله این حاشیه را ایجاد کرده است که سینماهای این نهاد عمومی به مانند سابق تصمیم بر تحریم چند فیلم گرفته است که «لانتوری» یکی از آن فیلم ها است.

اما در این میان غلامرضا فرجی، سخنگوی شورای صنفی نمایش و مدیر پخش حوزه هنری، معتقد است «لانتوری» تحریم نشده است و سینماهای تحت مالکیت حوزه هنری جایی برای نمایش این فیلم ندارند.

این سخن در حالی گفته می شود که این نهاد، سینماهای زیادی در شهرهای دیگر کشور دارد و عدم نمایش «لانتوری» باعث می شود جمعیت زیادی از سینمادوستان در سراسر کشور موفق به دیدن این فیلم نشوند. نکته عجیب تر اینکه در تهران در پردیس سینمایی آزادی نیز به عنوان مهمترین سینمای حوزه هنری که سالن های متعددی دارد جایی برای این فیلم نیست.

این شایعه در حالی مطرح می شود که در خبری تایید نشده، شنیده شده حوزه هنری تصمیمی برای اکران فیلم «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی نیز در سینماهایش ندارد و ممکن است در شهریورماه همزمان با نمایش عمومی آن فیلم حاشیه‎ی جدیدی گریبان سینمای ایران را بگیرد. البته مدیران حوزه هنری معتقدند آنها حق دارند برای سینماهای تحت مالکیتشان تصمیم گیری درستی داشته باشند و هر فیلمی را که با سیاست‎هایشان هماهنگ نیست نمایش ندهند؛ منتقدان نیز می گویند حوزه هنری به عنوان یکی از مهمترین نهادهایی که سینماهای متعددی در تهران و شهرهای دیگر کشور دارد نباید با رفتار سلیقه ای مدیرانش بخشی از مردم علاقه مند به سینما را در سراسر کشور از دیدن برخی فیلم‎ها محروم کند.

مدیران حوزه هنری نیز به این نکته اشاره کرده اند که فروش بالای برخی فیلم ها باعث می شود آنها نتوانند فیلم های جدید را جایگزین قدیمی ها کنند. این  سخن در حالی مطرح می شود که فیلم های قبلی در روزهای اخیر افت فروش داشته اند و «لانتوری» نیز شروع طوفانی در روزهای ابتدایی اکران خود داشته است. با این اوصاف اگر در هفته های آینده سینماهای حوزه هنری «لانتوری» را اکران کنند نباید زیاد متعجب شد. با این حال تاکنون حوزه هنری موضع روشنی در این مورد نگرفته است و صرفا به گفتن این جمله (آن هم از زبان یکی از مدیرانش) که سینماهای حوزه جا ندارد، اکتفا کرده اند تا شایعه تحریم برخی "فیلم‎های ملتهب اجتماعی" از سوی این نهاد تقویت شود.

حوزه هنری پیش از این در سال 1391 اعلام کرده بود 6 فیلم «برف روی کاج ها» اثر پیمان معادی، «من همسرش هستم» اثر مصطفی شایسته، «پل چوبی» اثر مهدی کرم پور، «بی خود و بی جهت» اثر عبدالرضا کاهانی، «پذیرایی ساده» اثر مانی حقیقی و «من مادر هستم» از فریدون جیرانی را در سینماهای تحت مالکیت خود اکران نمی کند. این تصمیم حوزه هنری در آن سال جنجال ها و حواشی زیادی را در سینمای ایران به وجود آورد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار