شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۴۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۵
صنایع به ارائه نیازهای خود به دانشگاه‌های استان ملزم شون
رئیس دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه علوم‌ پزشکی جندی‌شاپور اهواز با بیان این‌که مبلغ قراردادهای تحقیقاتی دانشگاه سال‌ها است که هیچ‌گاه از حدّی فراتر نمی‌رود، گفت: از استانداری انتظار می‌رود قانونی تدوین شود تا سازمان‌ها و صنایع بخشی از درآمد خود را به سلامت جامعه اختصاص دهند و نیازهای خود را با دانشگاه‌های استان در میان بگذارند.
 
دکتر مرتضی خفایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این‌که دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی اهواز سال‌ها پیش تأسیس شد، اظهار کرد: به دلیل ماهیت دانشگاه‌های علوم پزشکی، دیدگاه سازمان‌ها و صنایع نسبت به این دانشگاه‌ها متفاوت است و صنایع کمتر برای انجام طرح‌های تحقیقاتی به این دانشگاه‌ها رجوع می‌کنند.
 
وی با اشاره به این‌که طی سال‌های گذشته نزدیک به 40 تا 50 طرح با سازمان‌های مختلف و به‌طور عمده با اداره‌کل محیط‌زیست و سازمان آب و برق در این مرکز منعقد و اجرا شده‌است، گفت: سالانه به‌طور متوسط هشت تا 10 مگاپروژه در مجموع تا سقف 400 الی 450 میلیون تومان در دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه اجرا می‌شود.
 
خفایی اظهار داشت: امسال سه طرح تحقیقاتی برای سازمان‌ها و شرکت‌های استان از سوی این مرکز در دستور کار است که یک طرح تحت عنوان "بررسی علل و عوامل بیماری‌های قلبی و عروقی در کارکنان پالایشگاه گاز بیدبلند و راهکارهای آن" برای این مجموعه اجرا می‌شود.
 
رئیس دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز ادامه داد: همچنین طرح دیگری با اداره‌کل محیط‌زیست اصفهان در مرحله انعقاد قرارداد است که مشابه آن در سال‌های گذشته با محیط‌زیست خوزستان، بوشهر و سمنان نیز اجرا شده است. طرح سومی نیز با پتروشیمی فجر اصفهان در خصوص دفع لجن‌های نفتی در حال رایزنی است که موافقت‌های اولیه آن انجام شده و برای عقد قرارداد آن منتظر صدور دستور از تهران هستیم.
 
خفایی با بیان این‌که دانشگاه علوم پزشکی اهواز در مقایسه با دیگر دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، رقم قابل قبول و رو به بالایی در مبالغ طرح‌های ارتباط با صنعت دارد، عنوان کرد: البته این رقم سال‌ها است که هیچ‌گاه از این حدّ فراتر نمی‌رود.
 
وی با اشاره به آتش‌سوزی پتروشیمی ماهشهر، تصریح کرد: این اتفاق می‌توانست که قابل پیش‌بینی باشد؛ اگر این شرکت در طی این سال‌ها از دانشگاه علوم پزشکی درخواست مشاوره درباره HSE با استفاده از تخصص محققان این دانشگاه را داشت، این اتفاق نمی‌افتاد؛‌ در چند سال اخیر سازمان‌ها بیشتر از قراردادهایی که منجر به تولید محصول می‌شوند، استقبال می‌کنند و چندان به HSE و مسائل این چنینی توجه نمی‌کنند.
 
خفایی با اشاره به قانون الزام شرکت‌ها به اختصاص بخشی از درآمد خود برای ارتقای سلامت مردم، گفت: اگر سازمان محیط‌زیست چنین قانونی را اجرا نمی‌کرد – هر چند که حدود اجرای آن چندان مشخص نیست – شاید همین تعداد پروژه نیز از دست ما می‌رفت.
 
وی خاطرنشان کرد: با توجه به طرح‌هایی که از سال گذشته در دفتر هستند، انتظار می‌رود که رقم این قراردادها امسال به 600 یا 700 میلیون تومان برسد اما این مورد استثنا است؛ درصد پذیرش طرح‌های پیشنهادی توسط سازمان‌ها نیز بسیار پایین است و به‌طور مثال ممکن است که از 100 پروژه پیشنهادی تنها 10 مورد توسط سازمان‌ها پذیرش شوند اما گاهی نیز با تغییر رئیس یک سازمان، برای یک طرح درخواست مجدد می‌شود.
 
رئیس دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز ادامه داد: مدیر پژوهشی یک سازمان بودجه مشخصی در اختیار دارد که مجبور است بخش عمده آن را صرف تولید محصولات پژوهشی و بخش ناچیز آن را صرف سلامت کارکنان و ... کند و این معضلی است که دانشگاه‌های علوم پزشکی با آن مواجه‌اند.
 
خفایی گفت: در سال‌های گذشته شاید تعداد معدودی فراخوان از سوی شرکت‌ها و سازمان‌ها دریافت می‌کردیم اما در سال 91 تنها یک (request for proposal) RFP از شرکت پالایشگاه گاز بیدبلند دریافت شد. علت پایین بودن تعداد درخواست‌ها یا این است که شرکت‌ها چنان رشد کرده‌اند که خود می‌توانند مشکل خود را رفع کنند که چنین چیزی غیرممکن است یا درخواست خود را به دانشگاه‌های خارج از استان ارسال می‌کنند.
 
وی توضیح داد: در اکثر کشورهای دنیا دفتر ارتباط با صنعت، دفتر انتقال تکنولوژی است؛ یعنی مباحث روز دنیا را به صنایع منتقل و درخواست صنایع را دریافت می‌کند. برخی شرکت‌های بزرگ مانند شرکت‌ هندی "باجاج" مرکز تحقیقات یا حتی دانشگاه دارند و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها در نهایت جذب همین شرکت‌ها می‌شوند اما دانشگاه‌هایی مانند جندی‌شاپور که تحت نظر هیچ شرکتی نیستند، دفتری به نام ارتباط با صنعت دارند که در دنیا آن را به نام "official office of technology transition” یا دفتر انتقال تکنولوژی می‌شناسند.
 
رئیس دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز با بیان این‌که دفتر ارتباط با صنعت تنها زمانی کارآمد است که حمایت همه‌جانبه‌ای از آن وجود داشته باشد، عنوان کرد: از سال 84 به بعد ارتباط با صنایع بارها در کلام مقام معظم رهبری تأکید شده است. در سطح کلان از استانداری انتظار می‌رود که قانونی تدوین شود تا سازمان‌ها و صنایع – همان‌طور که قبلاً نیز تأکید شده است -‌ بخشی از درآمد خود را به سلامت جامعه اختصاص دهند و همچنین نیازهای خود را با دانشگاه‌های استان در میان بگذارند.
 
خفائی ادامه داد: ما الزامی برای سازمان‌های استانی نداریم که نیاز خود را به دانشگاه‌های استان ارائه دهند و حتی اگر هم این الزام را داشته باشیم، آن را اجرا نمی‌کنیم؛ خوزستان دچار مشکلات متعددی است و اگر نمی‌توان آن‌ها را رفع کرد می‌توان حداقل آن تعدادی که قابل حل هستند را ابتدا به‌صورت یک حمایت عمومی و بعد به شکل یک الزام، رفع کرد.


برچسب ها: آتش‌سوزی ، ماهشهر
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار