شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۴۹۸۶
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۳
فريده غيرت

پيگيري مداوم مطالبات از سوي زنان به ايجاد تشكلي فراگير مي‌انجامد و به دنبال آن شرايطي را ايجاد مي‌كند كه در تحقق خواسته‌ها و نيازهاي زنان به طور قطع مي‌تواند اثرگذار باشد. بدون ترديد صدور بيانیه مجمع زنان اصلاح‌طلب به فراكسيون زنان در مجلس دهم كه بيشتر از جنبه حمايتي و تشويقي برخوردار بود در ترغيب و عزم جدي اين فراكسيون در مسير بهبود وضعيت زنان و افزايش مشاركت آنها در جامعه تاثير بسزا و مطلوبي دارد.

اما همان طور كه بارها نيز درباره نحوه عملكرد و اولويت زنان در مجلس سخن گفته شد، بهتراست همچنان تاكيد فراكسيون زنان بر رفع قوانين تبعيض‌آميز باشد. براي تحقق اين مهم نيز در ابتداي امر زنان بايد به شناخت قوانين مجهز باشند و همچنين گسترش روابط زنان نماينده با كارشناسان حقوق، فعالان اجتماعي و به كار‌گيري تجربه‌هاي اين دسته از زنان مي‌تواند در رفع تبعيض و تحقق مطالبات زنان مستمرثمرباشد.

اگرچه برخي از جريان‌هاي تندرو در كشورهاي توسعه يافته و جهان اول انتظار دارند كه زنان امتياز ويژه‌اي نسبت به مردان داشته باشند، اما هرگز زنان ايراني به دنبال كسب امتياز‌هاي تبعيض آميز و ويژه نبوده و تنها خواستار تحقق حقوق بحق خود درجامعه هستند. رفع تبعيض در قوانين موجود و تطابق براساس آنچه كه در شريعت و دين اسلام، قانون اساسي و همچنين سازمان جهاني حقوق بشرآمده هدف زنان جامعه ايران است، بنابراين با تكيه براين شريعت و قانون اساسي مي‌توان در جهت رفع تبعيض قوانين نسبت به زنان اقدام كرد. فراكسيون زنان كه بيشتر با هدف رفع تبعيض‌ها، نابرابري‌ها و جامه عمل پوشاندن به خواسته‌هاي زنان به مجلس راه پيدا كردند، بايد با نگاهي كارشناسانه به حل مسائل به‌ويژه رفع تبعيض جنسيتي اقدام كند. در اين صورت بسياري از مشكلات زنان در جامعه به‌ويژه استخدام حل خواهد شد.

در عين حال يك واقعيت انكار ناپذير در آراي زنان به زنان در انتخابات هفتم اسفند وجود دارد كه آن آرا بيشتر سياسي بوده است. در حقيقت نخست در جهت اصلاح شرايط موجود در جامعه نسبت به زنان داده شده و بانوان نماينده اين آرا را به جهت رويكرد دولت روحاني و جريان اصلاحات نسبت به مسائل زنان اخذ نموده و در نهايت به پارلمان ورود پيدا كردند، چراكه قبل از اين بسياري از زنان فراكسيون سابقه سياسي و تخصصي در زمينه مسائل زنان نداشته و در اين راستا آزموني پس ندادند، علاوه بر اين آنها همچنان در جامعه ناشناس هستند. بنابراين اين زنان بايد در عمل نشان دهند رويكردشان متفاوت از زنان در مجالس گذشته بوده و مي‌توانند گام‌هاي لازم را براي بهبود وضعيت زنان در جامعه بر دارند.

* فعال حقوق زنان

برچسب ها: تبعيض جنسيتي
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار