شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۴۹۹۸
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۷
اگر این موضوع غیرکارشناسی و غیراصولی باشد به سلامت مردم آسیب وارد می شود و همچنین بسیاری از استدلال ها و مستندات تجمع کنندگان قابل پیگیری است
  نماینده اهواز و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نسبت به شبیه شدن داروخانه های گیاهی به عطاری ها در آینده ابراز نگرانی کرد.

همایون یوسفی شنبه در نشستی با تجمع کنندگان معترض به آنچه تصمیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر صدور دستور غیر کارشناسی تاسیس داروخانه های گیاهی عنوان کرده بودند در معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اهواز اظهار کرد: در عطاری ها، داروهای گیاهی بر اساس انواع و اقسام بیماری ها و حتی بیماری هایی که درمان آنها کشف نشده است عرضه می شود و ما نگران وقوع این اتفاق در داروخانه های گیاهی هستیم.

وی افزود: عطاری ها در مورد درمان انواع بیماری اظهار نظر کارشناسی می کنند که به سلامت مردم آسیب وارد می کند و اگر اینگونه پیش برویم عاقبت راه اندازی داروخانه های ما، عطاری ها به شکلی شیک تر است.

یوسفی ادامه داد: نباید دیدگاه سنتی غلبه پیدا کند و مبنای تصمیم گیری بر اساس مطالعات چند هزار سال پیش باشد.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زمان تصمیم گیری در خصوص تاسیس داروخانه های گیاهی باید نظرات صنف داروساز نیز در نظر گرفته می شد اما تبادل نظری با داروسازان صورت نگرفته است.

وی گفت: اگر قرار است داروهای جدیدی در این داروخانه های جدید عرضه شود باید با رعایت سلسله مراتب و اصول، به سلامت مردم لطمه ای وارد نکند. 

یوسفی اظهار کرد: اگر این موضوع غیرکارشناسی و غیراصولی باشد به سلامت مردم آسیب وارد می شود و همچنین بسیاری از استدلال ها و مستندات تجمع کنندگان قابل پیگیری است. 

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سرحلقه تاسیس داروخانه های گیاهی، تشکیل دانشکده های طب سنتی است.

وی اضافه کرد: این موضوع را در مجلس و از طریق مسئولان وزارتخانه مطرح و پیگیری می کنم و از اینکه معترضان اعتراض خود را با داشتن مجوز و از طریق قانونی پیگیری کردند تقدیر می کنم.

در این نشست تعدادی از داروسازان معترض، نظرها و اعتراض های خود را در حضور حسین برزگر، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز و همایون یوسفی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی مطرح کردند.

جمعی از داروسازان خوزستان شنبه در اعتراض به آنچه تصمیم وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر صدور دستور غیر کارشناسی تاسیس داروخانه های گیاهی عنوان کردند مقابل ساختمان معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز تجمع کردند.

هم اکنون بیش از 500 داروساز در خوزستان فعال هستند. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اواخر تیرماه اعلام کرد آئین نامه داروخانه های گیاهی ابلاغ شده است و مجوز آنها به زودی صادر می شود.

برخی دیگر از مسئولان نیز اعلام کرده اند این آئین نامه مصوبه ستاد توسعه طب سنتی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی را دارد و به سازمان غذا و دارو نیز ابلاغ شده است.

به گفته آنان اجرایی شدن این آئین نامه به تدوین ضوابط منوط است که به موقع انجام می شود ، تدوین ضوابط حدود دو ماه به طول می کشد پس از آن هر داروسازی که داروخانه و پروانه تاسیس ندارد می تواند طبق ضوابط داروخانه طبیعی راه اندازی کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار