اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۵۱۲۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵
روزنامه آفرینش نوشت: بازهم جاي شکرش باقي است که يک برگ از تقويم اين مملکت به نام "خبرنگار" نامگذاري شده و به اين بهانه مي توانيم آنچه در دل داريم را بلند بگوييم و اميدواريم باشيم چند گوش شنوا از روي منطق و يا از باب خودنمايي اين درد دل ها را بشنوند. شايد اين شائبه به وجود آيد که دراين روز خبرنگاران درپي مطالبات مادي همچون وعده‌هايي مثل وام مسکن و مسائل مربوط به بيمه خبرنگاري باشند. اما واقعيت اين است که شأن خبرنگاران و رسالتي که برعهده دارند وراي اين وعده‌هاي سرخمني است که بعضاً به آنها داده مي شود، و آنهايي که پا به اين عرصه مي گذارند ازبابت علاقه به امرخطير اطلاع رساني و روشن سازي افکار عمومي است که مجذوب کار "خبرنگاري" مي شوند، ونه اين وعده هاي مادي!.

آنچه در روز "خبرنگار" از بطن خواسته هاي آنان برمي آيد، توجه به حاصل عملکرد آنهاست. آنها درسخترين شرايط جوي درگرما و سرما، در مسافرت هاي خارجي و داخلي با کمترين امکانات پا به پاي مسولان مختلف حرکت مي کنند و تحولات مختلف را به اطلاع افکار عمومي مي رسانند. اما جداي از بحث خبررساني، وظيفه اصلي خبرنگاران تفسير و روشن سازي موضوعات براي مردم و به دنبال آن انعکاس نظرات و خواسته هاي جامعه در درمورد مسائل گوناگون مي باشد.

درواقع خبرنگاران خود را مدافع حقوق مردم مي دانند و در پيگيري خواسته‌هاي آنان است که در تمامي عرصه هاي سياسي، اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي ورود پيدا مي‌کنند و خود و رسانه‌هايشان را درگير موضوعات مختلف مي کنند و دراين راه بعضاً دچار سختي ها و برخوردهاي سخت نيز مي شوند. حساب رسانه ها و سورچي هاي خبري که تابلودار منافع برخي گروه ها و گرايشات هستند از قشر مردمي خبرنگاران جداست، چون آنها درپي منافع فردي و گروهي خودشان هستند و خبرنگاران درپي تحقق و دفاع از منافع مردم.

درواقع خبرنگاران عزت مردم را مايه سربلندي خود مي دانند و دراين راه هرچقدر حقوق از دست رفته جامعه را شفاف سازي و محقق کنند، احساس رضايت و دلگرم مي‌شوند. متاسفانه درکشور ما برخي افراد که از نقش رسانه‌ها و آگاهي مردم، درک مناسبي ندارند خبرنگاران را به جنال آفريني و گرفتن ماهي از آب گل آلود متهم مي‌کنند!. البته ناگفته نماند اين به خاطر ضعف خود اين افراد و نهاد تحت امرشان مي‌باشد، چون خبرنگاران جز شفاف سازي در موضوعات مختلف به دنبال چيز ديگري نيستند. درواقع آنها که خبرنگاران متهم به شلوغ کاري مي کنند، خود دچار ضعف بوده و نمي خواهند تا مشکلات آنها عيان گردد.

خبرنگاران از يک سو مي توانند اطلاعات صحيح را به جامعه عرضه کرده و باعث آگاهي و تعالي جامعه شوند و همچنين مي توانند واسطه بسيار خوبي بين جامعه، نظام و دولت باشند. ضمن اينكه خبرنگاران و رسانه ها عامل بسيار مؤثري براي پيشگيري از انواع فساد‌ها در جامعه مي‌باشند.

دربعدي ديگر از عملکرد سربازان قلم، جاي بسي افتخار است براي خبرنگاران و فعالان عرصه رسانه که در بسياري از مواقع تفاسير و پيش بيني‌هايي را عرضه مي‌کنند که دستگاه ها و نهادهاي مسول از آن بي خبرند. اما جاي بسي تاسف است که دربسياري از مواقع مسولان اهميتي به اين ديد و ژرف نگري اصحاب رسانه نمي دهند!. اميدواريم نهادها و مسولان مختلف درک کنند که وظيفه خبرنگاران صرفاً نقل و انعکاس صحبت ها و عملکرد آنها در نشست هاي خبري و مصاحبه هاي يک طرفه نيست! 

هرخبرنگار به عنوان يک مدافع حقوق جامعه، وظيفه دارد نسبت به عملکرد و برنامه‌هاي دستگاه ها و مسولان مختلف، شفاف سازي کند و موضوع را براي جامعه بشکافد، هرچند ممکن است دراين فرضيه سازي اشتباهي هم رخ دهد اما صحت عملکرد مسولان مي تواند اين فرضيه غلط را اصلاح ويا رد کند. کلام خود را خطاب مردم عزيزکشورمان به پايان مي رسانيم: "همواره درپي انعکاس خواسته ها و تحقق حقوق شما بوده و هستيم، اما دراين راه قطعا کاستي‌هايي داشته ايم و يا بيش از اين بضعات قلممان نبوده که صداي شما را به گوش مسولان برسانيم. اما هميشه خرسنديم که از حمايت شما عزيزان برخورداريم و به آن مي باليم."

« روزنامه آفرينش نيز به سهم خود اين روز را به تمامي خبرنگاران و زحمتكشان عرصه خبر و قلم تبريك مي‌گويد.»

برچسب ها: روز خبرنگار
نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار