اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۵۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۹
علیرضا چرخابی 
رئیس حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی استان خوزستان 

  پاسداری از قداست قلم وظیفه ای سنگین است که بر عهده اهل قلم نهاده شده است این ودیعه الهی برای خبرنگار یک موهبت است که وارث چنین جایگاهی رفیع و منیع است.

خبرنگاری را نمی توان در جرگه حرفه و شغل آورد زیرا یک رسالت است که بر عهده خبرنگار است و این خبرنگار است که باید بتواند مدیریت نیازهای جامعه را به عنوان مطالبات در قبال وظایف و مسئولیت مسئولان پیگیری نماید. 

تهذیب نفس انسان های عامل در این عرصه یک ضرورت است تا خبرنگار برای فرد یا علیه آن ننویسد. رسالتی که در عرصه اطلاع رسانی و آگاهی مردم خبرنگار پرچم دار این حرکت است .

نگارش اثر قلم نویسندگان متعهد در خلق حماسه های بزرگ و بی بدیل را نباید فراموش کرد حماسه هایی که در دوران شکوهمند پیروزی انقلاب اسلامی رقم خورد و حماسه های ماندگار رزمندگان در طول هشت سا ل دفاع مقدس وپس از آن در عرصه های مختلف سازندگی و بالندگی کشور را بوجود آورند و این همه تراوش ذهن و اراده کسانی بود که در این عرصه با به دست گرفتن قلم آن افکار را به رشته تحریر درآوردند.

و الگوی فکری و عملی در این عرصه شدند و این اسباب با جانفشانی هایی همراه بوده که خط سرخ جاودانگی را مسیر راه اصحاب قلم ونویسندگان قرار داده و طلیعه آن روز سرخ ، شهادت یکی از اصحاب قلم و رسانه شهید محمود صارمی در 17 مرداد سال 1377 در مزار شریف افغانستان به دست نیروهای طالبان بود. 

17مرداد هر سال ضمن یاد آوری فداکاری این شهید اهل قلم و دیگر شهدای اصحاب رسانه وقلم یاد آور وظیفه خطیر فعالان این حوزه است تا از فرصت بوجود آمده به نحو مطلوب در جهت تنویر افکار عمومی در جامعه بر اساس موازین و قوانین فعالیت نمایند.

اگر چه با توجه به روند رو به رشد ظرفیت های رسانه ای کشور اعم از نشریات و  خبرگزاری ها و پایگاه های خبری و مهم تر از آن دسترسی آسان جامعه به فرایند اطلاع رسانی از طریق شبکه های اجتماعی قابل دسترس ، هنوز ساختار و نظام رسانه ای کشور متناسب با آن ها رشد نکرده ولی زیر ساخت های موجود و بسترهای در حال رشد می تواند فرصت مناسبی باشد تا تهدید های موجود و احتمالی را خنثی کند و انجام این مهم در گرو 2 نوع فعالیت ویا رویکرد است و آن شامل وظایف مسئولان و دست اندرکاران حوزه رسانه و مطبوعات کشور است و دیگر حرکت فعالان این حوزه در مسیر صحیح و قانونی همراه با ارتقای دانش حرفه ای این عرصه است.

در حوزه وظایف و مسئولیت های اجرایی مسئولان و برنامه ریزان باید گفت متناسب بار شد کمی ظرفیت های رسانه ای در کشور که با توجه به وجود علاقمندان و وجود بستر های لازم صورت گرفته باید تلاش کرد تا این عرصه زمینه ای برای سوء استفاده و حضور افراد فرصت طلبان نباشد به دیگر سخن کسانی است که از روز خبرنگار امسال تا سال آینده فقط در این روز حاضراند و دیگر خبرنگار نیستند را از فعالان واقعی جدا کرد.

ممیزی این افراد از کسانی که دارای فعالیت های مستمر رسانه ای مشخص هستند و از مصادیق بارز مشاغل سخت و زیان آوراند باید به درستی انجام تا با اطمینان بتوان فعالان واقعی این بخش را زیر چتر حمایت قرار داد و به درستی از آن ها حمایت کرد. 

در این صورت بخش نظارتی بر عملکرد این افراد باتوجه به ماهیت کار آنان و نیز نوع کارکردشان که حرکت به سمت کیفی سازی محتوای تولیدات خبری است حرکت نموده که در اصل از امور اساسی است که می تواند باعث ارتقای محتوای کیفی تولیدات خبری در رسانه ها شده و در عین حال باید تلاش کرد تا با تدوین برنامه های آموزشی قبل و حین خدمت در جهت به روز آوری اطلاعات فعالان این بخش برای ارتقای دانش حرفه ای آنان تلاش شود.

از سوی دیگر وظیفه فعالان این بخش است تا ضمن بهره مندی از ظرفیت های موجود متناسب با نیاز یک رسانه تلاش نمایند تا از سواد مرتبط با آن بهره مند شده تا ضمن کسب آگاهی روز در نظام رسانه ای داخلی و بین المللی، بتوانند بستر تعامل را در این رسانه ها افزایش داده تا شاهد رشد کیفی محصولات تولید خبری آنان باشیم و از کپی برداری و تضییع حقوق نویسندگان واقعی و بی توجهی به حقوق پدیدآورندگان آثار خبری اعم از خبر و عکس جلوگیری شود.

امید است با تدوین شیوه نامه های مدون که مبتنی بر نیاز جامعه که همان مخاطبان هستند بستر موجود را ضمن اصلاح ساختار فعلی موجود به سمتی رهنمون سازیم تا بتوان کارکردهای مناسب حال جامعه و اقشار جامعه را در رسانه ها متبلور سازیم.

در چند سال اخیر نشریات و رسانه ها در کشور ما از رشد قابل قبول و معناداری برخوردار بوده و این بستری مناسب برای فعالیت و رقابت رسانه ای افراد برای پاسخگویی به ذائقه های مختلف مخاطبان است. هرچند که این روند رو به توسعه خالی از ایراد نبوده ولی برای استمرار این روند باید برنامه ریزی اساسی داشت تا به معیارها و شاخص های کار حرفه ای رسانه ای در کشور مبتنی بر منشور حرفه ای و اخلاقی در سطح بین الملل دست یابیم. 

روز خبرنگار در هر سال باید مبنایی برای بررسی عملکرد هر خبرنگار به عنوان یک فعال رسانه ای باشد تا از آن به عنوان یک شاخص در طول یکسال عیار کارکرد رسانه ای خود را با آن بسنجد وبه یک رشد کمی و کیفی متناسب با نیاز جامعه و مخاطبان همراه با ارتقای دانش حرفه ای این حوزه نائل شویم.

بدون شک جامعه رسانه ای آگاه و مبتنی بر سواد رسانه ای به روز شده و هماهنگ با نظام رسانه ای بین المللی باتوجه به گسترش شبکه های اجتماعی در فضای مجازی و سهل الوصول بودن آنها هوش و ذکاوت بالای فعالان این بخش را می طلبد تا ،ضمن خنثی سازی توطئه ها و اخبار کذب بتواند طلیعه ای باشد تا بتوان از این افق روشن به دروازه تعالی رسید و آن میسر نخواهد شد مگر در سایه تلاش و همت فعالان بی ادعا و زحمت کش این قشر است که با کمترین درآمد مادی در این وادی خطیر تلاش می کنند و البته باید قداست قلم را به بهای اندک نفروشند که این مصداق سوگند خدای متعال برای قلم است که باید آن را پاسداشت.


نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار