شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۵۴۱
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۳:۴۵

قديمي‌ترين حسينيه‌ خوزستان پس از بررسي در شوراي عالي سياست‌گذاري ثبت آثار، در فهرست آثار ملي ثبت شد.

در نشست پنجمين شوراي عالي سياست‌گذاري ثبت آثار تاريخي، در دومين روز برگزاري آن در هتل گاجره‌ ديزين، استان‌هاي خوزستان و زنجان پرونده‌هاي خود را براي ثبت در فهرست آثار ملي مطرح كردند.

خوزستان شش اثر خود را در فهرست آثار ملي ثبت كرد. يكي از اين آثار نقش‌برجسته‌ي «چوزه» مربوط به دوره‌ اليمايي در شهرستان لاري است. اين نقش‌برجسته با مساحتي حدود 15 مترمربع، در كنار يك گوردخمه، نقش يك انسان سيب‌ به‌دست را تصوير مي‌كند.

حمام «جنت» با 375 مترمربع به‌عنوان نخستين حمام اهواز كه محل استحمام و غسل شهادت رزمندگان جنگ بوده است نيز در فهرست آثار ملي ثبت شد. اين اثر به دوره‌ پهلوي اول تعلق دارد.

يكي ديگر از پرونده‌هاي مطرح‌شده توسط كارشناسان استان خوزستان حسينيه‌ «شيخ» در شوشتر است كه به شيخ شوشتري مربوط مي‌شود و در سال 1255 هجري قمري با مساحت 650 مترمربع ساخته شده است. اين حسينيه قديمي‌ترين حسينيه‌ خوزستان شناخته مي‌شود و قرار است بخشي از آن به موزه‌ افتخارات خاندان شيخ شوشتري تبديل شود.

يكي ديگر از آثار تاريخي ثبت‌شده‌ استان خوزستان محوطه‌ «مراونه» با 12 هكتار مساحت است كه به دوره‌ اسلامي تعلق دارد و داده‌هاي باستان‌شناسي زيادي در آن شناسايي شده‌اند. همچنين محوطه‌ «تل رضوان» مربوط به دوره‌ اشكاني با 78 هكتار مساحت ديگر اثر ثبت ‌شده‌ خوزستان در فهرست آثار ملي است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار