شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۵۵۳
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۲

به گزارش شوشان و به نقل از روابط عمومی بیمارستان گلستان اهواز ،کارگاه آموزشی مدیریت بحران و پدافند غیر­عامل برای آمادگی در برابر حوادث غیرمترقبه با حضور مسئولین، پزشکان، پرستاران و کارکنان بیمارستان گلستان اهواز تشکیل شد.

اسدا... چراغی معاون درمان بیمارستان گلستان اهواز گفت : بیمارستان گلستان، به عنوان یکی از بیمارستان­های بزرگ و مجهز استان و استان­های اطراف، همیشه نقش اساسی در کاهش دردهای بیماران در بحران­ها داشته است. این نقش پُر­رنگ در دوران دفاع مقدس به خوبی قابل مشاهده است. وی درخصوص کمیتۀ بحران بیمارستان­ها و بیمارستان گلستان گفت : در این کمیته، حضور مدیریت تیم بحران، مسئول ارشد پشتیبانی، مسئول ارشد روابط عمومی، مسئول ارشد مالی و مسئول ارشد پزشکی ضروری است. در مدیریت بحران بیمارستان­ها، توجه اصلی، درمانِ بیماران است و در ساختار پزشکی این کمیته، دو نفر پزشک عمومی، یک متخصص داخلی، دو متخصص جراحی، دو متخصص جراحی مغز و اعصاب و دو نفر متخصص طب اورژانس دیده می­شود. نقش واحدهای پاراکلینیک مانند رادیولوژی و آزمایشگاه نیز مهم است. وجود دستگاه های متحرک رادیولوژی نیز در این مواقع ضروری است.

معاون درمان بیمارستان گلستان گفت: در شرایط بحرانی آمادگی تمام انبارها، انبار تجهیزات پزشکی، انبار دارویی و غیره نقش اساسی دارند. حضور مسئول روابط عمومی برای ارتباط با جامعه و رسانه­ها و آگاهی بخشیدن از روند رسیدگی و مدیریت ارتباطات اهمیت دارد.

ممکن است در موقع خطر راه های ارتباطی قطع شود، لذا آمادگی ها برای استفاده از ملزومات پزشکی ضروری است.

دکتر محمد منوچهری، متخصص طب اورژانس بیمارستان گلستان، با اشاره به زلزله هایی که در جهان رخ داده است، گفت : با توجه به اینکه کشور ما بر روی گُسل زلزله خیز قرار دارد، آمادگی ها بسیار مهم است. ساخت و ساز بیمارستان ها در برابر حوادث می بایست، مقاوم ترین ساختمان های شهر باشند. بیمارستان همچنین می بایست آمادگی لازم برای مواجهه با تعداد بیماران و مصدومین فراوان وچند برابر ظرفیت ناشی از بروز حوادث را داشته باشد و چند برابر حوادث عادی باید خدمات رسانی کنیم.

وی افزود: در شرایط بحران ممکن است تعداد زیادی مجروح از گوشه و کنار شهر و یا روستاهای اطراف به مراکز درمانی هجوم بیاورند.

هجوم مردم و ساماندهی نیازهای فوری آنان به ترتیبی که بیماران بدحال زودتر از بیماران و مجروحانی که نیاز خیلی فوری ندارند رسیدگی شود.

دکتر محمد منوچهری، متخصص طب اورژانس بیمارستان گلستان اهواز افزود: دفاع یا پدافند عامل در واقع دفاع نظامی و با استفاده از تجهیزات نظامی است که از وظایف سازمان های نظامی کشور ها می باشد اما پدافند غیر عامل برای کاهش آسیب های ناشی از بروز بحران­ها است.

وی گفت : بحران شرایطی است که در اثر عملکردهای طبیعی یا انسانی که موجب ایجاد مشقت به جامعه می شود، ضرورت رسیدگی فوری نیاز است. هر اقدام غیر نظامی که به منظور آماده سازی کشور برای کاهش آسیب باشد، پدافند غیر عامل است.

متخصص طب اورژانس بیمارستان گلستان اهواز گفت : حفظ سطح بقای جانی در اولویت اول مدیریت بحران و پدافند غیرعامل است و حفظ سطح بقای سرمایه در اولویت دوم قرار می­گیرد.


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار