شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۵۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۶
 مدیرعامل آب و فاضلاب استان فارس اعتقاد دارد که وضعیت آب در این استان، از مرز بحران هم گذشته و به فرابحران نزدیک شده است و اگر مصرف آب در بخش های کشاورزی و شرب، مدیریت نشود، چالش های بزرگی را پیش رو خواهیم داشت.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران،"محمدعلی قلندری" ظهر سه‌شنبه 19 مرداد در جمع خبرنگاران گفت: امسال فارس وارد نهمین سال خشکسالی شده و میانگین بارندگی درازمدت کاهش چشمگیری داشته و این موضوع به واسطه تداوم خشکسالی‌ها، موجب افزایش یک و نیم تا 2 درجه‌ای دمای هوا شده است. که دمای بالاتر، تبخیر بیشتر را هم به همراه دارد.

قلندری با یادآوری اینکه 85 درصد کل نیاز آبی کشور از منابع زیرزمینی تامین می‌شود، کاهش 25 میلیارد مترمکعبی منابع تجدیدپذیر آبی ایران را یادآور شد و گفت: سرانه منابع تجدید پذیر آب ایران از 6900 مترمکعب اکنون به 1500 متر مکعب رسیده است و سازمان ملل پیش‌بینی کرده که در سال 2050 این منابع به کمتر از 100 مترمکعب به ازای هر نفر می‌رسد.

وی با بیان اینکه کشورهایی که در آنها مصرف آب کمتر از 40 درصد منابع تجدید پذیر باشد، از شرایط استانداردی برخوردار هستند، گفت: اگر مصرف بین 40 تا 60 درصد منابع بود چنین جوامعی دارای تنش آبی و اگر از 60 درصد بیشتر بود، دچار بحران آب محسوب می‌شوند. حال آنکه در استان فارس این عدد 86 درصد است بنابراین ما به فرابحران آب دچار هستیم.

قلندری گفت: سرانه مصرف آب در شرایط عادی 150 لیتر در شبانه‌روز به ازای هر نفر تعین شده که این میزان در زمان خشکسالی به 105 لیتر و در زمان بحران به 50 تا 70 لیتر، کاهش داده می‌شود. اما در استان فارس سرانه مصرف 200 لیتر در روز است.

او با بیان اینکه سرانه تولید آب در فارس حدود 290 لیتر است، گفت: در کشور هم شرایط مطلوب‌تری را شاهد نیستیم و موضوع مصرف 1.5 برابری میزان استاندارد در شرایط عادی و دو برابری شرایط خشکسالی و چهار برابری شرایط بحران، در تمام کشور دیده می‌شود.

قلندری اعتقاد دارد برداشت‌های بی‌رویه از منابع زیرزمین که تامین کننده اصلی آب محسوب می‌شوند، فرونشست زمین و مرک آبخوان‌ها را به‌دنبال داشته است، گفت: بنابر اعلام سازمان زمین‌شناسی، فارس رکورد نشست سالانه زمین در جهان را شکسته است.

مدیرعامل آبفای استان فارس گفت: پیش از این نیومکزیکو، با 34 سانتی‌متر نشست سالانه، بیشترین میزان فرونشست را داشت اما امروز و براساس اعلام سازمان زمین‌شناسی، فارس با 56 سانتی‌متر نشست، رکورد شکسته است.

قلندری تاکید دارد که یکی از مهمترین چالش‌های ایران، پائین بودن قیمت آب است، زیرا فاصله قیمت تمام شده واقعی با قیمت فروش آب شرب به حدود 2700 تومان می‌رسد.

او آلودگی آب را از دیگر چالش‌های پیش‌رو دانست و گفت: راهی جز مدیریت مصرف آب نداریم. باید همه با برنامه‌های دقیق به‌دنبال فرهنگ‌سازی مصرف و اقدامات تاثیرگذار فرهنگی در این بخش باشیم.

قلندری گفت: باید برنامه‌های آینده کشور و برنامه‌های توسعه‌ای، آب محور باشد و بررسی شود که با یک واحد آب امکان چه میزان اشتغالزایی وجود دارد. باید در همه عرصه‌ها، صنعت، شرب و کشاورزی، الگوهای مصرف تعریف شده و اجرایی شود.

او با بیان اینکه با کاهش 10 درصدی مصرف آب در بخش کشاورزی، امکان تامین آب مورد نیاز صنعت و شرب استان فارس فراهم خواهد شد، گفت: اگر شهروندان در استان فارس، تنها 20 درصد صرفه‌جویی کنند، یعنی کاهش 50 لیتر از مصرف روزانه آب، می‌توانیم در هر روز 10 هزارمتر مکعب آب ذخیره کنیم و این به‌معنای تامین آب یک شهر است.

قلندری با تصریح اینکه مدیریت مصرف به معنای کم مصرف کردن نیست، گفت: همه باید تلاش کنیم که در حد استانداردهای جهانی آب مصرف کنیم و برای رسیدن به این استانداردها راهکارهای مناسب و ساده‌ای وجود دارد.

مدیرعامل آبفای فارس با تصریح اینکه هم‌اکنون در هیچ یک از شهرهای استان فارس که تحت مدیریت آن شرکت است، جیره‌بندی آب اعمال نشده است، گفت: در 50 شهر با تنش آبی مواجه بودیم که این مشکل در 15 شهر حادتر بود. البته با تدابیر اندیشیده و اقدامات اجرایی شده، اکنون تنها در هفت شهر مشکلات حادی داریم.

قلندری گفت: اکنون در شهرهای حاجی‌آباد زرین‌دشت، فراشبند، فیروزآباد، داراب، بخشی از فسا، بخشی از جهرم و بخشی از مرودشت، خصوصا در نقاط مرتفع با مشکل مواجه هستیم.

مدیرعامل آبفای استان فارس گفت: میانگین عمق چاه‌های آب در کشور 220 متر و در استان فارس 350 متر است. حال آنکه در بعضی نقاط، چاه‌هایی با عمق بیشتر از 500 متر هم داریم.

قلندری گفت: امروز دیگر نباید بگوییم زنگ خطر به صدا درآمده، باید گفت پژواک ناقوس مشکل کم‌آبی و بحران آب از هرگوشه استان شنیده می‌شود و ما باید تصمیم درستی را اتخاذ کرده و دنبال کنیم.

مدیرعامل آبفای فارس گفت: طرح‌های مختلفی را در فارس اجرایی کرده‌ایم که نمونه‌ای از آن، مباحث آموزشی در مدارس و مساجد و پدالی کردن شیرهای آب مدارس و مساجد بوده است.

برابر آمارهای ارائه شده از سوی محمدعلی قلندری، مدیرعامل آبفای استان فارس، بالغ بر 94 درصد کل آب مصرفی این استان مربوط به بخش کشاورزی، پنج درصد به بخش شرب و حدود یک درصد به بخش صنعت اختصاص دارد.

عدد میانگین کشوری مصرف آب در بخش کشاورزی، 91 درصد است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار