شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۵۶۰۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۲۸
دبیر شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیست خوزستان: وزارت نفت، سلامت مردم و محیط زیست خوزستان را بازگرداند
پیامدهای اجتماعی غارت آب‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری و رویه نابودی رودخانه‌های کشور بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو خواهد بود.
دبیر شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیست خوزستان گفت: وزارت نفت به بی‌مسئولیتی‌های خود در برابر سلامت مردم و محیط زیست خوزستان پایان داده و با اصلاح شیوه‌های ضد محیط‌ زیستی و ضد مردمی بهره‌برداری از منابع سرشار استان، سلامت آسمان و آب و هوا و خاک و ریه‌های مردم و کودکان معصوم خوزستان را بازگردانند.
 
هژیر کیانی در نشست سازمان‌های مردم‌نهاد با استاندار خوزستان که شب گذشته برگزار شد، با بیان این‌که سازمان‌های مردم‌نهاد، پایشگران راستین جامعه و ناظران مردمی رفتار دولت‌ها هستند، اظهار کرد: جهل و خودکامگی در برخی برنامه‌های توسعه یک‌جانبه دولت‌ها، امروزه حیات جلگه زیبای خوزستان را با تهدیدهای جدی مواجه ساخته و آن را به یک کارگاه بزرگ تبدیل کرده است و مجموعه‌ای از مسایل متعدد را در حوزه محیط زیست انسانی و طبیعی پدید آورده است.
 
وی افزود: ‌به همین دلیل به نمایندگی از 50 سازمان مردم‌نهاد محیط زیست، خواسته‌های بحق مردم استان خوزستان را بیان می‌کنیم و در ابتدا به وزارت نیرو هشدار می‌دهیم که آب‌های سرشاخه‌های رودخانه‌های خوزستان به ویژه کارون بزرگ و حیات‌بخش، خط قرمز  بیش از 4.5 میلیون نفر مردم خوزستان است.
 
دبیر شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیست خوزستان تصریح کرد:‌ از سازمان حفاظت محیط زیست و خانم ابتکار می‌خواهیم که مواضع قانونی خود را در خصوص ارزیابی‌های محیط زیستی طرح‌های سدسازی و انتقال آب به ویژه در سرشاخه‌های کارون، ‌زهره، مارون و دز و طرح‌های بدون ارزیابی‌های زیست محیطی مانند انتقال آب و طرح‌های بهشت آباد، بیرگان، سبزکوه و سایر طرح‌ها را به شکل شفاف و روشن با ارایه آمار و ارقام بیان کند.
 
کیانی ادامه داد: ‌با عبرت‌گیری از حادثه بلداجی، باید مصلحت‌اندیشی‌های سیاسی و رویه‌های انفعالی کنار گذاشته و برای لغو این‌گونه طرح‌ها اقدام شود، در غیر این صورت پیامدهای اجتماعی غارت آب‌های خوزستان و چهارمحال و بختیاری و رویه نابودی رودخانه‌های کشور بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو خواهد بود.
 
وی افزود: توصیه می‌کنیم چنانچه مسئولی نمی‌تواند در برابر فشارهای سیاسی ایستادگی کند، برای دفاع از حقوق مردم و پایداری محیط زیست و سرزمین استعفا دهد.
 
دبیر شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیست خوزستان با اشاره به آلودگی‌های نفتی موجود در استان گفت: از وزیر محترم نفت و دریافت‌کننده جایزه طنزآلود ملی محیط زیست و شرکت‌های تابعه می‌خواهیم به بی‌مسئولیتی‌های خود در برابر سلامت مردم خوزستان و محیط زیست این استان پایان داده و با اصلاح شیوه‌های ضد محیط‌ زیستی و ضد مردمی بهره‌برداری از منابع سرشار استان، سلامت آسمان و آب و هوا و خاک و ریه‌های مردم و کودکان معصوم خوزستان را بازگردانند.
 
وی ادامه داد: از وزارت بهداشت نیز می‌خواهیم با تحقیق و تفحص، به مساله افزایش تعداد بیماران سرطانی بیمارستان‌ شفا اهواز بپردازد و نسبت به پرداخت خسارت به آسیب‌دیدگان ناشی از آلودگی‌های‌ فعالیت‌های صنعتی و نفتی اقدام کند.
 
کیانی با اشاره به دیگر مطالبات شبکه تشکل‌های زیست محیطی خوزستان عنوان کرد: اختصاص 500 میلیارد تومان برای سامان‌دهی وضعیت ریزگردها و کنترل آن، اختصاص 2 درصد از درآمدهای نفتی برای توسعه استان و احیای محیط زیست خوزستان، تدوین سند امنیت آب و ایجاد صندوق غرامت محیط زیست استان از دیگر خواسته‌های تشکل‌های زیست محیطی خوزستان است.
 
وی تصریح کرد: همچنین لازم است سازمان جنگل‌ها و مراتع، برنامه‌ای جامعه و عملیاتی برای نجات جنگل‌های استان خوزستان در دستور کار خود قرار دهد. باید ادارات تابع سازمان جنگل‌ها و مراتع و همچنین سمن‌ها به لوازم اطفا حریق مجهز شوند و با توجه به وقوع آتش‌سوزی‌های مکرر در جنگل‌ها و مراتع، ایجاد پایگاه هوایی اطفا حریق در خوزستان باید در دستور کار قرار گیرد.
 
دبیر شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیست خوزستان گفت: از استاندار خوزستان می‌خواهیم که به مسئولیت‌ تاریخی خود در برابر مردم استان و حل بحران‌ها و مسایل زیست محیطی عمل کرده و موضع خود را در خصوص غارت آب‌های خوزستان به شکل شفاف و روشن اعلام کند. همچنین این درخواست را داریم که در جهت اجرای ابلاغیه دولت، نماینده‌های تشکل‌های مردم‌نهاد در کارگروه‌های تخصصی شورای برنامه‌ریزی استان و شورای اداری شهرستان‌ها حضور یابند.
 
وی اظهار کرد: شهرداران نیز در راستای انجام وظایف قانونی خود هر چه سریع‌تر نسبت به اجرای طرح معطل‌مانده مدیریت جامع پسماند اقدام و اعضای شوراهای اسلامی شهرها گزارش آن را به مردم اعلام کنند. همچنین می‌خواهیم روش حذف خشونت‌آمیز حیوانات ولگرد در دستور کار قرار گیرد.
 
دبیر شبکه سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیست خوزستان افزود: ضروری است در جهت اصلاح آب آشامیدنی شهرهای استان و ساماندهی فاضلاب‌ها و رعایت حق‌آبه تالاب‌ها اقدام شود.
 
وی ادامه داد: فاجعه شرم‌آور سد گتوند، نماد عینی فساد آبی در کشور است و جلگه خوزستان را با خطر و خسارت جبران‌ناپذیری مواجه ساخته و لازم است توسط وزارت نیرو و دستگاه‌های مسئول هر چه سریع‌تر علاج‌بخشی آن انجام شود.
 
کیانی گفت: از دستگاه قضایی درخواست داریم با توجه به ابلاغیه سریع و تاریخی رهبر انقلاب در خصوص محیط زیست، بدون مصلحت‌اندیشی برای تحقق این امر به عنوان مدعی‌العموم در خصوص مسایل حاد محیط زیست خوزستان اقدام کند.

comment
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
انتشار یافته: ۳
comment
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
comment
0
1
comment حقوقی سد گتوند مردم پشت سد روبیچاره کرد کسی جوابگوی آنهانبوده ونیست مسئول حقوقی از مردم سوء استفاده کرده حتی تقاضای ازدواج با دخترانشان را کرده بود
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۰
comment
0
1
comment انتخاب نمایندگانی که توان و ظرفیت فریاد کشیدن بر سر کسانی که ظلم بر خوزستان را روا داشتند را ندارند و تخصص تبیین تبعات انتقال آب در مجامع تخصصی و تصمیم ساز ندارند عاقبتی بد رنگ برای خوزستان رقم خواهد زد
مدیریت آب استان کلا مشکل دارد تغییر امری حیاتی است
خودمان را تغییر بدهیم تا شرایط تغییر کند فرا فکنی دیگر کافیست
comment
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۲
comment
0
1
comment آب و آب و آب.برای این چه کردید؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار