حسن دهقانی
مدرس دانشگاه
واژه "خبرنگار" با "رسانه" گره خورده است.حال این رسانه می تواند رادیو، تلویزیون، مطبوعات ، خبرگزاری، پایگاههای خبری و یا شبکه های اجتماعی باشند. غافل از اینکه بخش عمده ای از اخبار و گزارش های رسانه ها حاصل دسترنج "خبرنگاران سازمانی " است که در روابط عمومی ها کار می کنند و کمتر دیده می شوند.
این موضوع همیشه مورد غفلت واقع شده به گونه ای که صدا و سیما از خبرنگاران خود تقدیر می کند، ارشاد و خانه مطبوعات از خبرنگاران رسانه ها (به معنای عام) "تقدیر! " می کنند و خبرنگاران سازمانی می مانند و رسالتی که هر روز باید انجام دهند. شاید تنها جرمشان این است که کارمند هستند و ماهیانه حقوقی از دولت دریافت می کنند غافل از اینکه آنها دو شغل مهم و سخت یعنی "روابط عمومی" و "خبرنگاری" را همزمان با هم انجام می دهند.
همه می دانیم پایگاههای اطلاع رسانی وزاتخانه ها، دستگاههای اجرایی و نشریات سازمانی همه و همه توسط خبرنگاران سازمان ها مدیریت می شوند کسانی که هم در " روابط عمومی " کار می کنند و هم "خبرنگار" هستند، دو شغلی که جزو 10 شغل خطرناک و پر استرس دنیا محسوب می شوند و هیچ وقت شان و منزلت آنها در سازمان ها گرامی داشته نشده ، علی رغم اینکه به انجام دو شغل حساس و پر نتش مشغول هستند.
همه می دانیم روابط عمومي هر سازمان با داشتن اطلاعات دقيق و آشنايي كامل از ماموريت هاي سازماني خود بايد بتواند هدايت كننده و پاسخگوي افكار عمومي باشد که پاسخگویی به رسانه ها که نمایندگان افکار عمومی هستند معمولاً بر دوش کارشناس ارتباط با رسانه ها یا خبرنگارسازمانی نهاده می شود.
از سوی دیگر، با توجه به گستردگی حوزه کار دستگاههای اجرایی ، یک یا چند نفر مسئولیت تهیه و تولید اخبار، انتشار اخبار، به روز رسانی پورتال سازمان ها، ارتباط مستمر با خبرنگاران ، پوشش خبری جلسات، مراسم و همایش های درو ن سازمانی را بر عهده دارند.
این در حالی است که باید به این موضوع توجه داشت که ارتباط روابط عمومی با رسانه ها از طریق خبرنگار سازمانی باعث موفقیت یک مجموعه و سازمان می شود به دلیل اینکه رسانه ها رکن چهارم دموکراسی هستند و یکی از قدرت های بزرگ در جهان محسوب می شوند و خبرنگار سازمانی با استفاده از تکنیک های ارتباطی می تواند توازنی بین روابط عمومی و رسانه بوجود آورد.
همچنین خبرنگاران سازمانی ِشاغل در روابط عمومی ها با مشکلاتی نیز مواجه هستند. از آنجایی که این افراد اقدام به تهیه خبرهایی با موضوعات تخصصی دستگاه خود می کنند نیاز به گذراندن دوره های آشنایی با خبرنویسی، گزارش نویسی، مصاحبه و... دارند تا خبرهایی که به رسانه ها ارسال می کنند مطابق با اصول و قواعد روزنامه نگاری باشند تا خبرهایی که برای مخاطبان درون سازمانی و برون سازمانی ارسال می کنند هم قابل فهم باشند و هم رسانه ها بتوانند از آنها به عنوان خبرهایی با قابلیت "ارزش انتشار" استفاده کنند .
یقیناً "خبرنگاران شاغل در رسانه ها" و "خبرنگاران سازمانی" سربازان گمنامی هستند که وجود دارند،گاهی وقت ها دیده می شوند و گاهی وقت ها به طور کلی به فراموشی سپرده می شوند.شاید اقتصای کارشان ایجاب می کنند که هم باشند و هم نباشند و شاید مسئولان به فراخور حال خودشان گاهی آنها را می خواهند و گاهی به کنار می زنند.