اعضای جدید جامعه روحانیت مبارز اعلام شدند.
شوشان: یک عضو جامعه روحانیت مبارز لیست اعضای جدید این تشکل روحانی را اعلام کرد.
بر اساس آن محسن قمی،محمود محمدی عراقی،محمدجعفر منتظری و سید جمال الدین دینپرور اعضای جدید جامعه روحانیت مبارز هستند. به گفته آنها سیاست فعلی جامعه در قبال روحانی و هاشمی و ناطق نوری، سیاست سکوت مرحوم محمدرضا مهدویکنی است.
حسین ابراهیمی، عضو جامعه روحانیت مبارز و از افراد موثر در ائتلاف اصولگرایان از اضافه شدن اعضای جدید به تشکل «روحانی - سیاسی» خبر داده است. ابراهیمی در بخشی از گفتوگوی خود به خبرآنلاین گفت: «عضویت 6شخصیت جدید در تشکل روحانی میتواندگستره جامعه روحانیت مبارز را افزایش وفعالیتهای آن راتوسعه دهند.» تصمیمی که روز دوشنبه 16 مرداد در آخرین جلسه جامعه روحانیت گرفته شده و قرار است تا 15روز آینده این روحانیون هم که پیش از این با عضویت در جامعه روحانیت مبارز موافقت کردهاند در جلسه حضور پیدا کنند.
محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور، محمود محمدی عراقی رئیس سابق سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و داماد محمد تقی مصباح یزدی، ، محسن قمی نماینده مردم تهران درمجلس خبرگان دردورههای سوم، چهارم وپنجم و سید جمال الدین دینپرور موسس بنیاد بینالمللی نهجالبلاغه از اعضایی هستند که به گفته جعفر شجونی، قرار است از جلسات بعد به عضویت این تشکل درآیند.
شجونی علت این تصمیمگیری را گسترش حوزه نفوذ جامعه روحانیت مبارز با استفاده از تنوع بخشی به افکار در این تشکل عنوان میکند و البته دلیل دیگر را رفتن به سمت جوانگرایی میداند. شجونی گرچه تاکید دارد که «اساسنامه فعلا به همین شکل باقی میماند و قرار نیست تغییراتی داشته باشد اما در عینحال اشاره میکند شاید با حضور اعضای جدید مذاکراتی صورت گرفته و در جامعه روحانیت تغییراتی ایجاد شده و مصوباتی داشته باشد.»
سیاست سکوت را ادامه میدهیم
اولین سوالی که عضوگیری تازه جامعه روحانیت مبارز به اذهان متبادر میکند تعیینتکلیف برای اعضایی است که دیگر در جلسات شرکت نمیکنند. آیتالله اکبر هاشمیرفسنجانی، علی اکبر ناطق نوری، حسن روحانی و محمد امامی کاشانی. جاده ارتباطی این چهار چهره روحانی و سیاسی با جامعه روحانیت مدت زیادی است که یکطرفه شده است. حوادث سال های اخیر و اتهاماتی که احمدی نژاد علیه خانواده هاشمی و ناطق در مناظرهها مطرح کرد و دفاع برخی از اعضای جامعه روحانیت از احمدی نژاد بین این جامعه «روحانی - سیاسی» با هاشمی و ناطق نوری و بعدتر حسن روحانی فاصله انداخت. بدین ترتیب جامعه روحانیت تغییر مسیر داد و تغییراتی عیان در تفکر و کنشهای سیاسیاش رخ داد. البته هاشمی ، ناطق و روحانی همچنان نامشان در جامعه روحانیت بود. این فقط حضوری صرفا اسمی و رسمی برای باقی ماندن در لیست اعضای هیاتموسس بود. موضوعی که شجونی در مورد آن میگوید جامعه روحانیت همچنان بر این باور است که به تبعیت از مهدویکنی باید در مورد این عدم حضور سیاست سکوت کرد.
آنها دیگر در جلسات هفتگی هر سهشنبه ساختمان قدیمی خیابان هدایت جامعه روحانیت شرکت نمیکنند. در انتخابات مواضعی کاملا مغایر با یکدیگر اتخاذ میکنند و جنس کاندیداهای مورد حمایتشان کاملا متفاوت است. همانطور که در انتخابات سال 92 گزینه مورد حمایت هاشمی، ناطق،حسن روحانی و جامعه روحانیت درگیر رایزنی برای رسیدن به اجماع میان کاندیداهای متعدد اصولگرا بود. در انتخابات خبرگان هم گرچه نام هاشمیرفسنجانی در لیست جامعه روحانیت و نام موحدیکرمانی در لیست خبرگان مردم به واسطه 38سال رفاقتی سیاسی میان این دو قرار گرفت اما نفس ارائه دو لیست متفاوت انشعاب در این تشکل «روحانی - سیاسی» که در سالهای پایانی دهه 60یک بار دچار آن شده بود را قطعیت بخشید.
بعید است از روحانی حمایت کنیم
از زمانی که بحث حمایت مجدد اصولگرایان سنتی از حسن روحانی در سال 96 مطرح شد مصطفی پورمحمدی و غلامرضا مصباحیمقدم دو عضو این تشکل اعلام کردند حمایت از روحانی محتمل است، موضوعی که شجونی در مورد آن توضیح داد و گفت: «درآخرین جلسه این دو عضو اعلام کردند نظر شخصیشان را مطرح کرده و از طرف جامعه سخن نگفتهاند ضمن اینکه بعید است جامعه روحانیت مبارز از روحانی حمایت کند.»
همین موضوع نشان میدهد گرچه اعضای این تشکل قدمتدار روحانی، سیاست سکوت را پیش گرفتهاند اما تمایلی هم به همنشینی مجدد با رفقای انقلابی سابق و رقبای دهه 90 ندارند.