شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۵۷۲
تاریخ انتشار: ۳۰ شهريور ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۹

منکرهای فراموش شده (7) / (دروغ)

در ابتدای این ستون لازم است هم از خوانندگان مطالب ناچیزم تشکر و هم عذرخواهی کنم.

تشکر به خاطر این که از هنگام قطع این سلسله مقالات ،در جلسات گوناگون فرهنگی استان ونیز در وبلاگم جویای علت قطع مطالب و خواستار استمرار بودند و عذرخواهی به خاطر این که بدلیل سفر نسبتا طولانی موفق به ادامه این مباحث نشدم.

به امید خدا با کمی دیر و زود ولی بدون سوخت و سوز! از این به بعد در خدمت شما خواهم بود.

در مقالات گذشته به منکرهای بد پوششی و دلائل آن و نیز راهکارهای مقابله با آن اشاراتی داشتم و بعد از آن به سراغ بحث هتک آبروی افراد به عنوان یکی دیگر از منکرات فراموش شده رفتیم و چند ستون در این خصوص تقدیم شد.

در ستون حاضر به سراغ یکی از گناهان کبیره می رویم که در بسیاری روایات معتبر از آن به عنوان بدترین گناه یاد شده است.

معصیت و منکری که هم متاسفانه در جامعه ما بسیار شایع شده است و هم با عرض پوزش و با کمال تاسف در بین متد ینین هم(با سرعتی بسیار کمتر از غیرمتدینین) در حال رواج و قبح آن شکسته شده است و جزو گناهان حقیر به شمار می آید و گوئی هیچ عقوبتی بر آن مترتب نیست.

در فضای سیاسی کشور الی ماشاء الله با این گناه آخرت سوز مواجهیم وبانزدیکی به هر انتخاباتی بر غلظت آن افزوده می شود و برخی از مردم هم با تأسی به بعضی سیاسیون به استناد اینکه "الناس علی دین ملوکهم" بی هیچ عذاب وجدانی دروغ می گویند همچنان که سعدی علیه الرحمه فرموده:

اگر زباغ رعیت ملک خورد سیبی

برآوردند غلامان او درخت از بیخ !!

دروغ سرچشمه همه گناهان

در روايات اسلامي دروغ به عنوان " كليد گناهان" شمرده شده است.

در حديثى از امام باقر( ع) مى‏خوانيم:« ان اللَّه عز و جل جعل للشر اقفالا، و جعل مفاتيح تلك الاقفال الشراب، و الكذب شر من الشراب» "(1) خداوند متعال براى شر و بدى، قفلهايى قرار داده و كليد آن قفلها شراب است (چرا كه مانع اصلى زشتيها و بديها عقل است و مشروبات الكلى عقل را از كار مى‏اندازد) سپس اضافه فرمود: دروغ از شراب هم بدتر است" ..

در روایتی دیگرامام حسن عسكرى (ع) مى‏فرمايد: «جعلت الخبائث كلها فى بيت و جعل مفتاحها الكذب»(2)" تمام پليديها در اطاقى قرار داده شده، و كليد آن دروغ است" .

رابطه دروغ و گناهان ديگر از اين نظر مستحکم است كه انسان گناهكار هرگز نمى‏تواند، راستگو باشد، چرا كه راستگويى موجب رسوايى او است، و براى پوشاندن آثار گناه معمولا بايد متوسل به دروغ شود. و به عبارت ديگر، دروغ انسان را در مقابل گناه آزاد مى‏كند، و راستگويى محدود.

برای تکمیل و تبیین نقش دروغ در فروغلطیدن آدمی به ورطه گناهان دیگر، روایت عجیبی را دیدم که شاید با خواندن آن برای همه ما تنبهی حاصل شود.

شخصى به حضور پيامبراکرم( ص) رسيد، عرض كرد نماز مى‏خوانم و عمل منافى عفت انجام مى‏دهم، دروغ هم مى‏گويم! كدام را اول ترك گويم؟! پيامبر( ص) فرمود: دروغ !

او در محضر پيامبر( ص) تعهد كرد كه هرگز دروغ نگويد. هنگامى كه خارج شد، وسوسه‏هاى شيطانى براى عمل منافى عفت در دل او پيدا شد، اما بلافاصله در اين فكر فرو رفت، كه اگر فردا پيامبر( ص) از او در اين باره سؤال كند چه بگويد؟

بگويد چنين عملى را مرتكب نشده است، اينكه دروغ است و او قول داده که دروغ نگوید و اگر راست بگويد حد بر او جارى مى‏شود، و همين گونه در رابطه با ساير كارهاى خلاف اين طرز فكر و سپس خود دارى و اجتناب براى او پيدا شد و به اين ترتيب ترك دروغ سرچشمه ترك همه گناهان او گرديد.(3)

برای جمع بندی این بخش باید گفت دروغ کلید همه گناهان و موجب استمرار گناهان است چرا که برای پوشاندن هر دروغی لازم است دروغ دیگری گفته شود.

درکنار منکراتی که به وفور در مورد آنها کار تبلیغی و ندرتا فرهنگی !! صورت می گیرد لازم است ستادهای امر به معروف و نهی از منکر با به روز کردن مستمر منکرات شایع جامعه و به روز رسانی معروف های مورد نیاز شرائط کشور بطور متمرکز و هدفمند در این خصوص کار منسجم فرهنگی انجام دهند و با برشمردن عواقب دنیوی و اخروی گناهان زبان مردم و خود را از خو گرفتن به این منکرات انذار دهند....ادامه دارد.

منابع:

(1) اصول كافى جلد 2 صفحه 254

(2) جامع السعادات جلد 2 صفحه 233

(3) بحارالانوار جلد 21 صفحه 211

دکتر علیرضا مخبر دزفولی

رئیس شورای فرهنگی دانشگاه های خوزستان


نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار