شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۵۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۱۰
تجربه‌ای متفاوت با مضمونی فراملی
شوشان: قطعه‌ی «بلد السلام و الزيتون» که به مناسبت روز جهاني قدس و به توليد شبكه‌ی افق در سيما پخش شد، از ساخته‌های بهزاد عبدي، آهنگساز آثار معروفي چون اپراي مولوي، اپراي عاشورا، اپراي حافظ و فيلم‌هايي چون دهليز، مزار شريف و سريال‌هاي مختار و تعبير وارونه يك رويا است.


 خواننده‌ی اين كار، هيثم نور؛ خواننده‌ی عرب‌زبان و شعر آن از شعراي  معروف جهان عرب، نزار قباني است. هيثم نور كه سابقه‌ی همكاري با آهنگسازاني همچون پيمان خازني و غسان الرحباني دارد، اين‌بار تجربه‌اي متفاوت با مضموني فراملي را با عبدي آغاز كرده است. چ

اولين تجربه كار مشترك هيثم نور و عبدي، در فيلمي سينمايي به كارگرداني عطيه الدراجي، كارگردان نام آشناي عراقي ست كه در آن، هيثم نور، در تيتراژ پاياني فيلم، خوانده است.

استقبال از كار بلد السلام و الزيتون در ايران در حدي بود كه شبكه يك سيما را به گفت‌وگوي تلفني با عبدي درخصوص شكل‌گيري آن واداشت.

عبدي آغاز آن را دغدغه‌ی مشتركش با خواننده‌ی جوان و با استعداد، هيثم نور درخصوص مضامين و اشعار نزار قباني با محوريت انسان‌ دوستي و صلح، قلمداد كرد. قطعه‌ی «بلد السلام و الزيتون» يا سرزمين صلح و زيتون، بی‌شك، آغازي براي ايجاد فضاهاي پيوندي ميان شعر و زبان عربي و موسيقي فارسي است كه به زيبايي توسط خواننده‌ی عرب‌زبان به اجرا درآمد و ويديو‌موزيك آن نيز با حس و هواي آن توليد شد.

هيثم نور در اين خصوص در صفحه‌ی اينستاگرام خود اين‌گونه نوشت: «موسيقي بلد السلام و الزيتون افتخاري است براي بنده كه در كنار مردي بودم كه مرا به دهه‌ی ٦٠ و ٧٠ ميلادي فضاي هنري و موسيقي لبنان برد. بهزاد عبدي، بی‌شك، آهنگسازي توانمند است. نمي‌توانم او را با الياس الرحباني و انيوموريكونه مقايسه كنم؛ چراكه الياس الرحباني، براي لبنان آهنگ ساخت و انيوموريكونه براي سينماي هاليوود.

 اما بهزاد عبدي، براي فرهنگ و زباني غير از زبان خود، اثری زيبا خلق كرد و نام خود را در ميان موسيقي‌دانان آن فرهنگ جاودانه كرد.»
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار