اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
آخرین اخبار
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۶۱۱۱
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۰
مدیر اداره جهاد کشاورزی آبادان با بیان اینکه باید دست واسطه‌ها و دلالان سودجو و فرصت‌طلب از بازار فروش محصولات نخلداران آبادانی کوتاه شود، در خصوص فسودگی نخیلات این شهرستان، گفت: نخیلات آبادان علاوه بر توسعه و جایگزینی به بازسازی و نوسازی احتیاج دارند.
 
ناجی شهیب‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا ، با اشاره به برگزاری جلسه امکان‌سنجی ورود محصول خرما به بازار بورس در هفته گذشته، اظهار کرد: ورود خرما به بازار بورس راهکاری برای حل مشکل فروش این محصول است که اگر به خوبی تعریف و اجرا شود می‌تواند به عنوان شیوه‌ای عمده و اساسی برای فروش تولیدات خرما واقع شود.
 
وی با اشاره به هزینه تولید بالای خرما در شهرستان آبادان نسبت به سایر شهرستان‌ها، تصریح کرد: باتوجه به سنتی‌بودن شیوه‌های کشت نخیلات و همچنین شرایطی که به علت وقوع جنگ تحمیلی در کیفیت آب و خاک نخیلات آبادان ایجاد شده و همچنین کاهش عملکرد کیفی و کمی نخیلات، به تبع باعث پایین بودن درآمد نخلداران آبادانی در مقایسه با نخلداران سایر نقاط شده و این موارد کشاورزان را برای فروش محصول خرمای خود با مشکل مواجه کرده است.
 
مدیر اداره جهاد کشاورزی آبادان خاطرنشان‌کرد: وقوع جنگ تحمیلی آثار و تبعات منفی بسیاری بر کیفیت خاک و نخیلات این شهرستان داشت، به همین علت تولید سالیانه خرما در آبادان متناسب با شرایط اقلیمی و به ویژه درجه کمی و کیفی آب بین 50 تا 90 هزار تن متغیر است.
 
شهیب‌زاده ادامه داد: در سنوات قبل از وقوع جنگ تحمیلی خرمای تولیدی در شهرستان آبادان درجه ‌یک بود اما اکنون نمی‌توان به جرات گفت که تمام تولیدات خرمای آبادان درجه ‌یک است. بنابراین بسیاری از نخلداران آبادانی ناچار به پیش‌فروش محصول خرمای خود هستند که این امر به اعتقاد ما اجحافی در حق کشاورزان محسوب می‌شود.
 
وی با انتقاد از وجود دلالان سودجو و فرصت‌طلب در بازار فروش محصول خرمای آبادان، گفت: این دلالان با آگاهی از مشکلات مالی و درآمد کم نخلداران، اقدام به پیش‌خرید محصولات کشاروزان با قیمتی کم می‌کنند که به مثابه اجحافی بسیار بزرگ در حق نخلداران است، زیرا با این وضعیت، سود حاصل از نخیلات تنها عاید دلالان خواهد شد.
 
مدیر اداره جهاد کشاورزی آبادان تسریع در اعلام قیمت تضمینی خرید و فروش خرما را در جلوگیری از جولان دادن دلالان سودجود و فرصت‌طلب در بازار فروش خرما موثر دانست و اظهار کرد: در این صورت دیگر نخلداران برای محصول خرمای خود یک کف قیمت قائل هستند و دلالان نخواهند توانست به هر قیمتی محصولات کشاورزان را پیش‌خرید کنند.
 
شهیب‌زاده در خصوص امکان حذف دلالان و واسطه‌ها از بازار فروش تولیدات خرمای آبادان، گفت: نمی‌گوییم که دلالان باید به صورت کامل از این بازار کنار گذاشته شوند، بلکه باید دست دلالان سودجو و واسطه‌های فرصت‌طلب که در حق نخلداران اجحاف می‌کنند از بازار فروش محصولات کشاورزان کوتاه شود و تعداد واسطه‌ها کاهش یابد.
 
وی با تاکید بر اعمال شیوه‌هایی موثر بر اقتصاد نخلدار در بازار فروش خرمای آبادان، خاطرنشان‌کرد: حدود 13 هزار هکتار نخیلات در آبادان وجود دارد که بیش از 12 هزار هکتار آن دارای سیستم‌های سنتی کشت هستند و تنها 500 تا 600 هکتار با اعمال شیوه‌های نوین کشت نخیلات در این شهرستان وجود دارد. بنابراین با توجه به فرسودگی تقریبی نخیلات آبادان، بازسازی و نوسازی سیستم‌های کشت و ابزارآلات و همچنین جایگزینی و توسعه نخیلات باید در دستور کار قرار بگیرد.
 
مدیر اداره جهاد کشاورزی آبادان با اشاره به اقدامات موسسه جهاد نصر و سازمان جهاد کشاورزی در راستای احیای نخیلات در قالب طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری، عنوان کرد: سال گذشته عملیات توسعه و جایگزینی در سطح 300 هکتار از نخیلات آبادان انجام شد و امسال نیز آمادگی داریم تا در قالب اجرای این طرح به کشاورزانی که دارای اراضی مناسب هستند و ابراز تمایل می‌کنند، تسهیلاتی ارائه دهیم.
 
شهیب‌زاده بیان کرد: 70 درصد از تولیدات خرمای آبادان قلم استعمران، 15 درصد قلم بریهی و مابقی را سایر اقلام تشکیل می‌دهد و تلاش داریم تا اقلامی تجاری، دارای توجیه اقتصادی و با ارزش افزوده بیشتر را جزو اولویت‌های خود قرار دهیم.

نام:
ایمیل:
* نظر:
اینستاگرام شوشان
شوشان تولبار