شوشان تولبار
آخرین اخبار
شوشان تولبار
کد خبر: ۴۶۳۳۶
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۱
قبل ترها استفاده از رژلب، ریمل، رژگونه ، انواع کرم‌هاو... به عنوان لوازم آرایش زنانه شناخته می‌شد. اکنون با گشتی در خیابان‌ها و شبکه اجتماعی اینستاگرام، برخی پسران آرایش کرده را می‌توان دید. پسرانی که با ابروان باریک، گونه و لب‌های سرخ، موهای بافته شده و رنگ کرده درست مانند دوشیزگان خودنمایی می‌کنند. پسران بزک کرده در توجیه این رفتارشان می‌گویند؛ چرا وقتی زنان با استفاده از لوازم آرایش زیبا می‌شوند مردان این کار را انجام ندهند. در حالی که در گذشته‌ای نه چندان دور مشاهده چنین تصاویری کاملاً برایمان عجیب و نامانوس بود.

روزگاری که برخورداری از اخلاق پهلوانی و قهرمانی و داشتن زور بازو معیار اصلی برای «مرد بودن» بود. حال بیم آن می‌رود که روزی مردان گوی سبقت را در استفاده از لوازم آرایش از زنان بربایند و نتوان تمییزی میان دختران و پسران قائل شد. در همین راستا اخیرا شخصی در یکی از شبکه‌‌های اجتماعی با انتشار تصاویر با آرایش خود ضمن ترغیب باقی پسران به این اقدام مدعی است که مردان و زنان برابر هستند و در نتیجه پسران هم می‌توانند مثل دختران و زنان آرایش کنند. این ادعا در شبکه‌های اجتماعی بازتاب‌های فراوانی داشته است و برخی از کاربران با حضور در پیج این فرد این رفتار وی را تقبیح و مورد نکوهش قرار داده‌اند.

آیا این رفتار نشانه مریضی است؟

یک روانشناس در این مورد به آفتاب یزد می‌گوید: مسئله بزرگی به نام هویت جنسیتی وجود دارد که بعضی از مواقع این زنانه رفتار کردن برخی از پسران ناشی از این مسئله می‌شود. سید طاها یحیوی در مورد آرایش کردن برخی از پسران اظهار کرد: از نظر پزشکی چنین رفتارهایی (از جانب پسران) اگر از حد آن بگذرد و مشکل ایجاد کند نوعی مریضی محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه این رفتارها جنبه مریضی شناختی دارد، گفت: البته برخی از رفتارهای پسران مانند آرایش کردنشان جنبه اجتماعی دارد. مانند چیزی که مد می‌شود و همه اعم از دختر و پسر از آن تقلید می‌کنند. ولی علت اصلی آرایش کردن برخی از پسران به این مسئله بر می‌گردد که هویت جنسیتی آنان شکل نگرفته است یعنی مسائلی که ماهیت زنانه دارد را دلشان می‌خواهند داشته باشند. این روانشناس ادامه داد: برعکس این موضوع هم وجود دارد یعنی بسیاری از زنان هستند که دوست دارند چیزهایی که ماهیت مردانه دارد را داشته باشند.

باید بگویم این رفتارها تا حدی که برایشان (چه دخترچه پسر) در جامعه مشکل ایجاد نکند، انگشت نما نشوند و اذیتشان نکند طبیعی حساب می‌شود ولی وقتی که مشکلی در روابط و شغلشان ایجاد می‌شود یک نوع مریضی حساب می‌شود و باید به پزشک مراجعه کنند. سید طاها یحیوی در خصوص نوع رفتار با این گونه افراد، گفت: بهترین اقدام و رفتار این است که این قبیل افراد را به سمت یک پزشک راهنمایی کنند تا نوع بیماری‌شان را تشخیص دهند. چرا که برخی از این پسران ممکن است دچار اختلال شخصیتی باشند که دست به آرایش کردن می‌زنند. این روانشناس با بیان اینکه اختلال هویتی - جنسیتی با اختلال شخصیتی فرق دارد ، اظهار کرد: بنابراین در ابتدا باید نوع بیماری این پسران تشخیص داده شود .ممکن است که روان درمانی در مورد برخی از آنان جواب دهد و برخی هم که خیلی خاص هستند ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند. وی با تاکید بر اینکه کاری که دیگران در خصوص این افراد می‌توانند انجام دهند این است که آنان را به مراجع ذی صلاح و پزشکان مربوطه راهنمایی کنند، گفت: به طور کلی چند عامل ؛ اختلال هویتی- جنسیتی ، جنبه اجتماعی یک رفتار، اختلال شخصیتی و حتی روانپریشی در رفتارهای نامانوس برخی از پسران دخیل است. از نظر روانشناسی رفتارهای پسرانی که دوست دارند آرایش کنند و یا بسیاری از رفتارهای زنانه را داشته باشند طبیعی نیست و نیاز به توجه پزشکی دارند. 

جلب توجه!

ابراهیم مقدم دیگر روانشناس همین نظر را دارد و در خصوص چرایی چنین رفتارهایی به آفتاب یزد می‌گوید: بعضی از این افراد دچار اختلال هویت جنسیتی هستند که لزوما به عنوان یک رفتار جنسی محسوب نمی‌شود بلکه فرد هویت خودش را به عنوان هویت یک مرد یا زن قبول نمی‌کند. وی اظهار کرد: دسته دوم کسانی هستند که ممکن است دگرجنسی خواهی داشته باشند یا تمایل داشته باشند که تغییر جنسیت بدهند.

دسته دیگر کسانی هستند که اصولا نسبت به موازین و قوانینی که در جامعه وجود دارد حالت سرپیچی دارند. یعنی اگر این افراد را منع کنید که حق ندارید از لوازم پسرانه یا دخترانه استفاده کنید آن وقت به هر ترتیبی به سراغ آن وسائل می‌روند. به عبارت دیگر آدم‌های لجباز و قانون شکن هستند. این روانشناس بیان کرد: گروه بعدی کسانی هستند که به نظرمی‌رسد تحت تاثیر تعالیم و یا نقش‌هایی که در کودکی به آنان داده شده است، نقش‌شان را به درستی فهمیده‌اند. مثلا پسری را در نظر بگیرید که در دوران کودکی به او نقش‌های دخترانه می‌دادند یا برعکس دختری که در دوران کودکی موهایش را کوتاه و شلوار پسرانه پایش می‌کردند و نقش پسرانه به او می‌دادند. این رفتارها باعث شده که دختر یا پسر در پیدا کردن هویت خودش مشکل پیدا کند.

ابراهیم مقدم افزود: گروه بعدی کسانی هستند که به دنبال جایگاه در گروه‌های اجتماعی مختلف می‌گردند حالا بعضی‌ها طرفدار تیم فوتبال می‌شوند و بعضی‌ها هم ممکن است طرفدار یک گروه خاصی شوند که حتی از اینکه در آن گروه چه اتفاق‌هایی می‌افتد به اندازه کافی خبر نداشته باشند و کورکورانه از آن گروه تبعیت کنند . وی عنوان کرد: اما دسته بعدی افرادی با اختلال شخصیتی هستند. یعنی شخصیتی نمایشی دارند و سعی می کنند به هر ترتیبی چه با ادا اطوار چه با آرایش کردن و چه با نوع پوششان جلب توجه کنند. عده‌ای هم هستند که اصولا به عنوان افراد شی پرست از آنان نام می‌بریم. در واقع کسانی هستند که با پوشیدن یا استفاده از وسایل جنس مخالف لذت می‌برند. ابراهیم مقدم در پایان گفت: در هر صورت در هر گونه از این موارد، فرد باید به یک روانشناس مراجعه کند و برای برطرف کردن مشکلاتش توسط یک روانشناس تلاش کند.

برچسب ها: پسران ، آرایش
نام:
ایمیل:
* نظر:
شوشان تولبار